سلامت آقای کروبی برای ما خط قرمز است

محمدتقی کروبی در گفت‌وگو با زیتون:

زیتون-‌نگرانی نسبت به سلامت مهدی کروبی از رهبران در حصر جنبش سبز بعد از حاد شدن مشکل قلبی وی افزایش پیدا کرده است ولی مقام‌های امنیتی هنوز اجازه نمی‌دهند که گزارش دقیقی از وضعیت پزشکی وی منتشر شود.

محمدتقی کروبی در گفت‌وگویی با زیتون ضمن اظهار نگرانی نسبت به وضعیت سلامت پدرش می‌گوید که «از روند امور چنین به نظر می‌آمد که ماموران اطلاعاتی مرتبط با دولت، خللی در روند درمان او ایجاد کنند. چون سلامت آقای کروبی برای ما خط قرمز است و هرگونه کوتاهی مسوولان را فورا به اطلاع مردم می‌رسانیم.»

به گفته وی «چند روز پیش که حال آقای کروبی در محل حصر نامناسب شد، پزشک وزارت اطلاعات، تشخیص داد ایشان دچار عارضه قلبی شده و بعد از انتقال به بیمارستان به همراه اورژانس، این تشخیص از سوی پزشکان بیمارستان هم تایید شد.»

او در تشریح روند رسیدگی پزشکی می‌گوید:«آنژیوگرافی در همان زمان انجام شد اما در حالی که پزشکان اصرار داشتند آقای کروبی باید تحت مراقبت در بیمارستان بماند، با مخالفت نیروهای امنیتی، به حصر بازگشت داده شدند.»

به گفته او «یک روز بعد آقای کروبی دوباره دچار مشکل شد که منجر به همان بیانیه خانواده ایشان مبنی بر مسوولیت شخص رهبر، رییس جمهور و دستگاه قضایی در بروز این حوادث شد.»

محمد تقی کروبی می‌گوید:«پس از اعزام مجدد پدر به بیمارستان، عمل آنژیوگرافی مجدد انجام شد. در حال حاضر پزشکان منتظر هستند که ببینند ضربان قلب آقای کروبی به حالت طبیعی خود بر می‌گردد یا نه. در صورت بازگشت ضربان به حالت طبیعی، قرار بود که امشب ایشان از بخش مراقبت‌های ویژه خارج و به بخش عادی منتقل شوند.»

گروهی از فعالان مدنی و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به موازات انتشار خبرهای نگران‌کننده درباره سلامت مهدی کروبی خواهان امکان ملاقات با او در بیمارستان شده‌اند اما مجموعه این تلاش‌ها تاکنون ناکام مانده است.

مشخص نیست گزارش تهیه شده توسط وزیر بهداشت از وضعیت پزشکی آقای کروبی به چه مقام‌هایی ارایه شده است اما قاعدتا حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران از جمله افرادی است که این گزارش را ملاحظه کرده‌ است

الیاس حضرتی٬ عبدالرضا هاشم‌زایی و غلامرضا حیدری نمایندگان تهران و قاسم میرزایی نیکو نماینده مردم دماوند در مجلس از جمله کسانی هستند که به بیمارستان رفته‌اند. مصطفی تاج‌زاده٬ فخری محتشمی‌پور و بهاره هدایت هم از جمله فعالان اجتماعی هستند که ایده دیدار با کروبی در زندان را به جهت نشان دادن حساسیت نسبت به سلامت او عملی کرده‌اند.

کروبی در حال حاضر ۸۰ سال سن دارد و در ۶ سالی که از حصر می‌گذرد بارها به دلیل مشکلات جسمی به بیمارستان منتقل شده است اما خانواده او می‌گویند که اصرار برای بازگرداندن سریع او به حصر باعث ناتمام ماندن رسیدگی پزشکی در برخی از مواقع شده است و همین باعث شدت گرفتن بیماری‌ او بوده است.

خانواده اقای کروبی روز یکشنبه ۸ مرداد با انتشار بیانیه‌ای در همین زمینه از «مختل کردن عامدانه روند درمان» وی‌ اظهار نگرانی کردند و دولت حسن روحانی را در کنار «شخص حاکم» و «سیستم فشل قضایی»٬ «مسوول جان» محصورین دانستند.

به گفته آنها نماینده وزارت اطلاعات از آغاز فعالیت خود، دست به ایجاد «موانع متعدد برای محصورین و آزار و اذیت دو خانواده کروبی و موسوی» زده‌ و وظیفه خود را «ستاندن تدرجی جان کروبی و موسوی» تعریف کرده است.


حسن روحانی علیرغم آن که در کارزار انتخاباتی‌اش با شعارهای پیاپی حامیان خود برای رفع حصر از میرحسین موسوی٬ زهرا رهنورد و مهدی کروبی روبرو بود بعد از کسب دوباره کرسی ریاست قوه مجریه هیچ نشانه‌ای از وجود اراده برای پایان دادن به این حصر ۶ ساله نشان نداده است.

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی٬ وزیر بهداشت و درمان البته بعد از بستری شدن کروبی در بیمارستان به ملاقات او رفت و گزارشی از وضعیت پزشکی او گرفت. روز دوشنبه این وزارت‌خانه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دیدار وزیر از کروبی «‌شخصی» بوده و به وی «مسوولیتی در خصوص پیگیری مسائل درمانی ایشان محول نشده است.»

با این وجود در بیانیه این وزارت‌خانه تاکید شده بود که این دیدار «به منظور ارائه گزارش به مقامات بالاتر حسب درخواست این مقامات، انجام شده است.»

محمد تقی کروبی در این زمینه می‌گوید:«باید میان مسوولیت رسمی وزیر بهداشت و پزشک حرفه‌ای و دارای شخصیت خاص که شهامت پیگیری وضع محصوران را در میان اعضای هیات دولت داشته تفاوت قائل شد.»

به گفته وی بیانیه اخیر وزارت بهداشت، نشان می دهد کارهایی که آقای هاشمی تا به حال در این زمینه کرده تنها بر اساس شخصیت حرفه‌ای خودشان انجام شده است و نه مسوولیتی که مثلا هیات دولت بر گردن ایشان گذاشته است.

به باور وی «اطلاعیه اخیر وزارت بهداشت، پاسخ مناسبی به بیانیه انتقادی اخیر خانواده آقای کروبی درباره بی مسوولیتی دولت و نظام در ماجرای بیماری محصوران است»

او می‌گوید:«تکلیف ما با ساختار حکومت، روشن است اما برای دولتی که اکثریت مردم با انواع دلخوری ها دوباره به او رای دادند، چنین عملکردی جای تاسف دارد.»

در همین حال محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت  روز سه‌شنبه ( ۱۰ مرداد) درباره دیدار وزیر بهداشت و کروبی گفت:«تردید نکنید آنچه وزیر بهداشت و درمان انجام می‌دهد، تحت نظر دولت است ایشان عضو کابینه هستند و در راستای تعهدات خود عمل می‌کند.» مشخص نیست گزارش تهیه شده توسط وزیر بهداشت از وضعیت پزشکی آقای کروبی به چه مقام‌هایی ارایه شده است اما قاعدتا حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران از جمله افرادی است که این گزارش را ملاحظه کرده‌ است.

محمد تقی کروبی در واکنش به بخشی دیگر از صحبت‌های نوبخت که گفته بود رهبری مساله حصر را غیر قابل حل نمی‌داند به زیتون گفت:«سخنگوی دولت که طبعا سخنگوی رییس جمهور هم هست باید بداند که رییس جمهور بر مبنای قانون اساسی پاسدار قانون اساسی است؛ صرف نظر از این که آقای روحانی با حمایت جریان سبز به ریاست جمهوری رسید که خواست اصلی آنها شکست حصر بود، هر که کس که در این مقام قرار می گیرد باید پاسدار قانون اساسی باشد.»

به گفته محمدتقی کروبی «اگر رییس جمهور و سخنگوی او به مردم اعلام کنند که نمی‌توانیم حصر را بشکنیم، با توجه به این که همه می‌دانیم که این وضعیت را چه کسی به وجود آورده، شاید جای پذیرش داشته باشد اما انتظار هم داریم که این رییس جمهور بر مبنای سوگندی که خورده، بر غیر قانونی بودن این شرایط تاکید کند.»


شبکه‌های اجتماعی که در حال حاضر یکی از معدود فضاهای همگانی برای ابراز نظر نسبت به وضعیت رهبران جنبش سبز است در روزهای اخیر پر بوده از نوشته‌هایی خطاب به دولت روحانی برای این که مسوولیت بیشتری را در قبال این افراد بپذیرد.

یکی از مطالبه‌های پر تکرار این بوده که روحانی برای نشان دادن اراده خود درباره رفع حصر به بیمارستان محل مداوای کروبی برود و خواهان ملاقات با او شود. همچنین این انتظار از رییس دولت وجود دارد که در صورت ترخیص کروبی از بیمارستان تمام اراده خود را جهت رفع حصر از او به انجام رساند.

اردشیر امیرارجمند مشاور ارشد میرحسین موسوی هم در گفتگویی با شبکه تلویزیونی بی بی سی بر مسوولیت روحانی در این زمینه تاکید کرده و گفته است:«ما نه می خواهیم آقای روحانی را در وضعیت ناهنجاری قرار دهیم و نه اصلاح طلبان حامی آقای روحانی را. اما به هر حال آقای روحانی دارای اختیاراتی است در حدود اختیاراتی که دارند و حدود قولی که به مردم دادند از ایشان انتظار است.»

او با اشاره به این که قوه قضاییه بارها توپ را در زمین شورای امنیت ملی پاس داده است از آقای روحانی خواسته تا «یک بار برای همیشه مشخص کند که سرمنشا این رفتار غیرقانونی چیست؟»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »