معرفی اعضای جدید برای یک دوره 5 ساله

رییس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شد

زیتون- هفت ماه پس از مرگ رییس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله خامنه‌ای طی حکمی رییس جدید مجمع را انتخاب کرد و هاشمی شاهرودی را صبح امروز به ریاست این مجمع برگزید.
اکبر هاشمی رفسنجانی از ابتدای تاسیس رسمی مجمع تشخیص مصلحت نظام تا زمان مرگ ریاست آن را بر عهده داشت. بعد از مرگ او به طور موقت محمدعلی موحدی کرمانی سرپرستی مجمع را به عهده گرفت.
در حکم آیت‌الله علی خامنه‌ای، محسن رضایی بار دیگر به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی شده است. محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور سابق ایران در مجمع ابقا شد و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و ابراهیم رییسی، تولیت آستان قدس رضوی هم به فهرست اعضا اضافه شده‌اند.
طبق قانون یکی از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام، داوری بین شورای نگهبان و مجلس است. اما وظیفه دیگر آن نیز تعیین نماینده در شورای سه نفر رهبری در صورت مرگ رهبر و تازمان تعیین رهبر جدید است. بر اساس قانون رییس جمهوری، رییس قوه قضاییه و نماینده مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای این شورای موقت رهبری خواهند بود.
رهبر جمهوری اسلامی امروز اعضای حقیقی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز برای دوره پنج ساله آینده تعیین کرده است.
اشخاص حقیقی:
محمود هاشمی شاهرودی: او متولد عراق است و دوره‌ای ریاست مجلس اعلای عراق را بر عهده داشته. پیش از این به مدت ده سال رییس قوه قضاییه ایران نیز بوده است. هاشمی شاهرودی همچنین پیش از این عضو فقیه شورای نگهبان نایب ریییس دوم مجلس خبرگان رهبری، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود. همچنین وی با حکم آیت‌الله خامنه‌ای، رییس مؤسسهٔ «دائرهالمعارف فقه اسلامی بر طبق مذهب اهل بیت» نیز هست.
هاشمی همچنین طی حکمی از طرف رهبر جمهوری اسلامی از مرداده ماه سال۹۰ بعنوان رییس هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه منصوب شد.
احمد جنتی، عضو فقیه و دبیر شورای نگهبان، رییس مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و امام جمعه موقت تهران است. جنتی از دورهٔ اول شورای نگهبان در سال ۱۳۵۹ به‌عنوان عضو فقیه این نهاد منصوب شد و از سال ۱۳۷۱ دبیری شورا را برعهده داشته‌است. او در سال ۱۳۸۶ در انتخابات ریاست مجلس خبرگان از اکبر هاشمی رفسنجانی شکست خورد. وی از ۱۳۶۰ دبیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و از بدو تأسیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در سال ۱۳۷۲، رئیس این ستاد است. جنتی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در رقابت با هاشمی شاهرودی و امینی با ۵۱ رای رییس مجلس خبرگان شد.
ابراهیم امینی نجف‌آبادی، تا سال ۱۳۸۴ امام جمعه موقت قم بود. بعد از انتخابات ریاست جمهوری بعد از یک خطبهٔ تاریخی از این منصب کناره گیری کرد. او قبلاً عضو جامعه مدرسین بود. اما به دلیل مسایل سیاسی از این جامعه کناره گیری کرد. امینی از دورهٔ اول تا سوم مجلس خبرگان رهبری نمایندگی استان چهارمحال و بختیاری را برعهده داشت. وی عضو پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه تهران است.
محمدعلی موحدی کرمانی، نایب رییس اول مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز است. او تا سال ۱۳۸۴ دارای سمت نمایندگی رهبری در سپاه پاسداران بود. محمدعلی موحدی کرمانی در پی درگذشت محمدرضا مهدوی کنی، در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۹۳ به اتفاق آرای اعضا، به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز انتخاب شد. موحدی کرمانی همچنین با حکم آیت الله خامنه‌ای در سال ۱۳۹۱ به عنوان امام جمعه موقت جدید تهران منصوب شد و پس از مرگ هاشمی رفسنجانی به صورت موقت ریاست مجمع تشخیص را برعهده داشت.
ناطق نوری، رییس سابق دفتر بازرسی رهبر ایران است. او در دوره‌های اول، سوم، چهارم و پنجم نماینده و دوره‌های چهارم و پنجم رییس مجلس شورای اسلامی بوده. ناطق نوری نمایندگی آیت الله خمینی در جهاد سازندگی و وزارت کشور در دولت اول میرحسین موسوی (از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴) بوده است.
حسن صانعی، سرپرست بنیاد پانزده خرداد و برادر یوسف صانعی است.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، او پیشتر دادستان دادگاه ویژه روحانیت، وزیر اطلاعات در دولت نهم و دادستان کل کشور بوده و اکنون معاون اول قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است.
ابراهیم رئیسی، با حکم آیت‌الله خامنه‌ای پس از مرگ واعظ طبسی به تولیت آستان قدس رسید. رییسی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم با حسن روحانی به رقابت پرداخت و از او شکست خورد.
قربان علی درّی نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه و نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری است. او پیشتر نماینده مجلس دوم، مجلس چهارم و مجلس پنجم شورای اسلامی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و برای مدتی وزیر اطلاعات در دولت اول محمد خاتمی و نیز دادستان کل کشور بود.
محمود محمّدی‌عراقی، مدتی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نماینده ولی فقیه در سپاه و مدتی نیز رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بود. او داماد محمدتقی مصباح یزدی است.
مجید انصاری، دبیر اجرایی تشکل سیاسی اصلاح طلب مجمع روحانیون مبارز است. انصاری در دولت یازدهم معاون پارلمانی و معاون حقوقی رئیس جمهور ایران بود.
غلامرضا مصباحی‌مقدم از اعضای جامعه روحانیت مبارز است.
محسن مجتهد شبستری، امام جمعهٔ سابق تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی بود. وی نمایندهٔ استان آذربایجان شرقی و سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم است. او در دوره‌های اول، دوم و سوم نیز نمایندهٔ مجلس خبرگان رهبری بوده و چهار دوره، نماینده مجلس شورای اسلامی از تهران نیز بوده‌است. او عضو شورای مرکزی جامعهٔ روحانیت مبارز تهران نیز هست.
سید محمد صدر، دیپلمات ایرانی، مشاور سید محمد خاتمی و مشاور ارشد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در دولت رجایی و دارای دکترای داروسازی از دانشگاه تهران است. از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ در دوره وزارت سید علی‌اکبر محتشمی‌پور معاون سیاسی وزیر کشور ایران بود. وی در دولت خاتمی معاون عربی – آفریقای وزارت‌ خارجه شد که به همراه محسن امین‌زاده، مدیر ارشد وزارت خارجه در دولت اصلاحات بودند.
سید محمد صدر از اعضای مؤسس جبهه مشارکت ایران اسلامی است و پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات وزارت خارجه است.
محمدباقر قالیباف٬ شهردار تهران. او به مدت سه دوره پیاپی شهردار تهران بود و در سه انتخابات ٬۸۴ ۹۲ و ۹۶ برای ریاست جمهوی نامزد شد و شکست خورد.
در ادامه این حکم آمده است که غلامرضا آقازاده، علی آقامحمّدی، محمود احمدی‌نژاد،  محمّدجواد ایروانی، محمّدرضا باهنر، احمد توکّلی، سعید جلیلی،
 غلامعلی حدّادعادل، آقای داود دانش‌جعفری، پرویز داودی،  محسن رضائی، محمّدحسین صفارهرندی، محمّدرضا عارف، محمّد فروزنده، حسن فیروزآبادی،
آقای محمّدباقر قالیباف، حسین محمّدی، حسین مظفّر، مصطفی میرسلیم، محمّد میرمحمّدی، مرتضی نبوی، علی‌اکبر ولایتی، صادق واعظ‌زاده، احمد وحیدی٬ از دوره قبل مجمع ابقا شده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. زمانی عراق قسمتی از ایران بود و امروز ایران در تیول عراقیان است ، ظاهرا به این علت است که خودفروختگی ایرانیان خودفروخته هم در حدی نیست که دربست در اختیار ولی امر مسلمانان جهان باشند !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

معرفی اعضای جدید برای یک دوره 5 ساله

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »