زندانیان سابق زندان رجایی شهر خطاب به سران قوا: قوانین را رعایت کنید

زیتون– در پی نقض حقوق شهروندی زندانیان سیاسی-عقیدتی زندان رجایی شهر که منجر به اعتصاب غذای آنها شد، جمعی از زندانیان سابق این زندان خطاب به روسای سه قوه نامه‌ای نوشتند و خواستار آن شدند که از نقض مکرر قوانین جاری و فشار بر محصورین و زندانیان سیاسی عقیدتی جلوگیری کنید.

در این نامه آمده است که جابجایی اجباری زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان رجایی شهر و تحمیل فشارها و تضییقات جدی بر آنها ما را بر آن داشت تا خاطر نشان سازیم انجام اقدامات مورد اشاره بدون نقض نص صریح موازین پذیرفته شده حقوق بشر ، قانون اساسی به ویژه اصول ۲۲ ،۳۲ ، ۳۶ ،۳۹ و۱۶۹ ، قانون مجازات اسلامی به خصوص مواد۱۲ و ۱۳ و آیین نامه سازمان زندانها ممکن نبوده و نیست. بی‌تردید نقض قوانین پایه از سوی مدیران ارشد و میانی به معنای تضعیف میثاق‌های ملی و گسست بیش از پیش ملت و دولت ، کاهش و تخریب اعتماد و سرمایه اجتماعی جامعه ایران است. به علاوه اگر متولیان امور خود ناقض قوانین و مقررات مصوب نهادهای قانونی باشند چگونه میتوان انتظار داشت که ملت و عموم مردم این قوانین و مقررات را محترم شمارند و آنها را رعایت کنند.
متن کامل این نامه به شرح زیر است:

نامه جمعی از زندانیان سیاسی سابق زندان رجایی شهر به سران سه قوه

به نام خدا
سران محترم سه قوه
با سلام
طی روزهای اخیر حوادث پی در پی و البته نه غیر منتظره از جمله شروع و خوشبختانه خاتمه اعتصاب غذای آقای مهدی کروبی در اعتراض به عدم دادرسی و ادامه حصر خود و دو عزیز محصور دیگر خانم زهرا رهنورد و مهندس میر حسین موسوی و همچنین جابجایی اجباری زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان رجایی شهر و تحمیل فشارها و تضییقات جدی بر آنها ما را بر آن داشت تا خاطر نشان سازیم انجام اقدامات مورد اشاره بدون نقض نص صریح موازین پذیرفته شده حقوق بشر ، قانون اساسی به ویژه اصول ۲۲ ،۳۲ ، ۳۶ ،۳۹ و۱۶۹ ،قانون مجازات اسلامی به خصوص مواد ۱۲و ۱۳ و آیین نامه سازمان زندانها ممکن نبوده و نیست. بی تردید نقض قوانین پایه از سوی مدیران ارشد و میانی به معنای تضعیف میثاق های ملی و گسست بیش از پیش ملت و دولت ، کاهش و تخریب اعتماد و سرمایه اجتماعی جامعه ایران است. به علاوه اگر متولیان امور خود ناقض قوانین و مقررات مصوب نهادهای قانونی باشند چگونه میتوان انتظار داشت که ملت و عموم مردم این قوانین و مقررات را محترم شمارند و آنها را رعایت کنند.
آقایان
شما به خوبی از بحران‌ها و مشکلات متعدد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فعلی و نابسامانی های موجود آگاه هستید. حل این بحران های متوالی و خروج به سلامت جامعه ایران از تنگناهای موجود در عین حفظ استقلال و تمامیت ارضی جز با پایبندی به قوانین و مقررات جاری و تجدید نظر اساسی در رفتارها و خطاهای گذشته به منظور جلب اعتماد عمومی،برخورد با متجاوزان به حقوق شهروندی و کاهش شکاف های مخرب موجود و حرکت به سوی انسجام ملی ممکن نیست.بر این اساس تقاضا داریم در اسرع وقت مقدمات آزادی محصورین را فراهم و نسبت به اصلاح مدیریت زندانها به ویژه زندان رجایی شهر و حل مشکلات و رسیدگی به شکایات زندانیان اقدام کرده و از ادامه بحران ها و تنش های فعلی جلوگیری به عمل آورید.
۲۸ مرداد ۱۳۹۶
بهمن احمدی امویی- مسعود باستانی- مجید توکلی- مهدی محمودیان-
عیسی سحر خیز- کیوان صمیمی- سعید مدنی- مصطفی نیلی
اعتصاب غذای ۱۸ زندانی سیاسی و عقیدتی محبوس در زندان رجایی‌شهر (گوهردشت) کرج، در اعتراض به رعایت نشدن حقوقشان از جمله محرومیت از هواخوری روزانه، وجود دوربین مداربسته و تحویل ناقص وسایل شخصی، پس از ۱۹روز ادامه دارد.
هشتم مردادماه «زیتون» خبر داده بود که در پی خودداری زندانیان سیاسی سالن ۱۲ بند ۴ زندانیان رجایی شهر از انتقال به بند ده، گارد زندان به زندانیان حمله کرد.
زندانیان سیاسی و عقیدتی محبوس در سال ۱۲ بند ۴ زندان رجایی شهر، به دلیل وجود دوربین‌های امنیتی، در مقابل انتقال به بند ده مقاومت کرده بودند. اما در نهایت با دخالت گارد زندان و ضرب و شتم زندانیان، این انتقال صورت گرفت.
پیشتر زندانیان القاعده در بند ده محبوس بودند.
بر اساس اخباری که به «زیتون» رسیده بود، بخشی از وسائل شخصی زندانیان سیاسی و عقیدتی در پی این یورش از بین رفت. یک روز پس از آن زندانیان این بند دست به اعتصاب جمعی زدند که در نتیجه آن تمامی ملاقات‌های زندانیان لغو شد.
جعفر (شاهین) اقدامی، سعید ماسوری، ابوالقاسم فولادوند، حسن صادقی، رضا اکبری منفرد و امیر قاضیانی رسما با ارسال نامه به مدیریت زندان اعلام اعتصاب غذا کرده‌اند و زانیار مرادی، لقمان مرادی، سعید شیرزاد و شاهین ذوقی‌تبار و تعداد دیگری از زندانیان، نامه‌ای به مدیریت زندان ارسال نکرده‌اند اما در اعتصاب غذای تر هستند.
زندانیان در این مدت تنها سه بار اجازه حضور در فضای باز برای هواخوری را داشته‌اند، «در سالن هم همیشه بسته است و تمام پنجره‌های کوچک اتاق‌ها هم از داخل و بیرون با توری‌های ضخیم پوشانده شده و هوای سالن اصلا عوض نمی‌شود.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »