اعلام جرم دادستانی علیه تلگرام

زیتون– عباس جعفری دولت‌آبادی٬ دادستانی عمومی و انقلاب تهران٬ خبر داد که علیه مدیریت شبکه پیام‌رسان «تلگرام» اعلام جرم کرده و این پرونده به ناحیه امور بین‌الملل دادسرای تهران ارجاع شده است.
شبکه اجتماعی تلگرام یک پیام‌رسان متن باز است که کاربران آن می‌توانند انواع فایل‌های تصویری، شنیداری و متنی را برای یکدیگر ارسال کنند یا به اشتراک بگذارند.
پاول دورف، کارآفرین روس، از پایه‌گذاران تلگرام در سال ۲۰۱۳ بوده و هم اکنون مدیریت آن را به عهده دارد. تلگرام هم اکنون پرمخاطب ترین پیام رسان موبایلی در ایران است. بر اساس آخرین آماری که معاون مرکز فضای مجازی روز ۲۷ شهریور منتشر کرد، در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون نفر در ایران کاربر تلگرام هستند و این پیام‌رسان ۶۰ درصد پهنای باند اینترنت ایران را اشغال کرده است.
خبرگزاری قوه قضائیه، میزان گزارش داد که به گفته عباس جعفری دولت‌آبادی، «اینکه شبکه تلگرام خود را تابع قوانین غربی‌ می‌داند، مانع از رسیدگی به این اعلام جرم نخواهد بود.»
دادستان تهران اتهام این شبکه پیام رسان محبوب برای ایرانیان را  «ارائه خدمات به گروه‌های تروریستی از جمله گروه داعش»، ایجاد «بستر مناسب برای فعالیت سایر گروه‌های مجرمانه سازمان یافته» و «ارتکاب جرایم هرزه‌نگاری کودکان، قاچاق انسان و مواد مخدر» عنوان کرده است.
مدیرعامل شبکه پیام رسان تلگرام در پاسخ  به سوال بی‌بی‌سی در این رابطه گفت :« مدیر تلگرام: متحیرم. ما شدیدا محتوای تروریستی و هرزه‌نگاری را در ایران مسدود می‌کنیم. فکر کنم دلایلی دیگر در میان باشد.»
تا کنون چندین بار فعالان شبکه پیام رسان تلگرام بازداشت شدند. اسفند ماه سال گذشته تعدادی از مدیران کانال‌های تلگرامی حامی دولت یازدهم و اصلاح‌طلب بازداشت شدند. این بازداشت‌ها اعتراض چند نماینده مجلس و وزرای دولت یازدهم را برانگیخت و حسن روحانی نیز ضمن درخواست بررسی بازداشت «مشکوک» آن‌ها، خواستار ایجاد مانع برای دخالت «غیرقانونی» برخی نهاد‌ها در انتخابات شود. اما در نهایت ادمین‌های این کانال‌های تلگرامی به زندان محکوم شدند.
همچنین پس از حملات یک گروه منتسب به تشکیلات «حکومت اسلامی» یا داعش به مجلس شورای اسلامی و آرامگاه آیت‌الله خمینی در روز ۱۷ خرداد امسال، مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی شدند که مهاجمان داعش کارهای خود را در تلگرام با هم هماهنگ می‌کردند.
قوه قضاییه ایران در سال‌های گذشته فشار زیادی روی وزارت ارتباطات آورد تا شبکه پیام‌رسان تلگرام را مسدود کند. با این حال، دولت حسن روحانی بارها ضمن مخالفت با مسدود کردن این شبکه٬ تلاش‌ گسترده‌ای برای انتقال برخی سرور‌های آن به داخل کشور داشته‌ است.
شورای عالی فضای مجازی اردیبهشت امسال ۱۲ ماه به تلگرام مهلت داد تا سرورهای خود را به داخل کشور منتقل کند، این در حالی است که پاول دورف چنین درخواستی را رد کرده است.
محمدجواد منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی، تیرماه امسال از آنچه باز کردن «اتوبان شبکه‌های اجتماعی در ایران» نامید٬ انتقاد کرد و گفت که «هیچ کنترلی» بر روی این شبکه‌ها وجود ندارد وتلگرام و اینستاگرام به ترتیب «روسی و صهیونیستی» هستند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. وه قضاییه ایران در سال‌های گذشته فشار زیادی روی وزارت ارتباطات آورد تا شبکه پیام‌رسان تلگرام را مسدود کند. با این حال، دولت حسن روحانی بارها ضمن مخالفت با مسدود کردن این شبکه٬ تلاش‌ گسترده‌ای برای انتقال برخی سرور‌های آن به داخل کشور داشته‌ است.
    شورای عالی فضای مجازی ارد

  2. اگر بخش نظرات کاربران بسته شده است اعلام کنید . این حداقل احترام به مخاطبین سایت است .

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »