نبرد کرکوک

زیتون– وب‌سایت موکریان دقایقی پیش خبر داد که نیروهای حشدالشعبی و ارتش عراق به ورودی شهر کرکوک رسیدند.
درگیری میان نیروهای دولتی عراق و پیشمرگ‌های کرد از بامداد امروز (دوشنبه) شدت گرفت. ۲۳ مهرماه ارتش عراق در مرز کرکوک به «پیشمر‌گه‌های اقلیم کردستان» اطلاع داده است که باید تا ساعت ۱۲ شب عقب‌نشینی کنند و از صبح امروز گزارش‌ها حاکی از تبادل آتش توپخانه بین نیروهای دو طرف در جنوب کرکوک است.
مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان نیروهای عراقی را به آغاز جنگ علیه کردها متهم کرده است.
بغداد، کردها را متهم می‌کند که نیروهای خارجی را برای رودررویی به منطقه آورده‌اند. از جمله نیروهای حزب کارگران کردستان که حزبی از کردهای ترکیه است. دولت عراق می‌گوید که این اعلام جنگ است. کردهای عراق این ادعاها را رد می‌کنند. خصوصا آنکه نیروی‌های حشدالشعبی٬ که تحت تاثیر سپاه پاسداران ایران است٬ نیز در حمله امروز به کرکوک نقش داشته است.
طی روزهای گذشته نیز اخباری مبنی بر حضور قاسم سلیمانی٬ فرمانده سپاه قدس ایران در کردستان منتشر شده بود که بعد از آن سفر ایران مرزهای زمینی‌اش را به روی اقلیم کردستان عراق بست.
فرماندهی نیروهای دولتی عراق در عملیات کرکوک اعلام کرده است که این نیروها پایگاه هوایی K۱‌، مهم‌ترین پایگاه نظامی کرکوک را به کنترل خود درآورده‌اند.
این پایگاه در شمال غرب کرکوک واقع شده و به گفته تلویزیون دولتی عراق نیروهای ویژه ضد تروریسم ارتش که آموزش‌دیده‌ آمریکایی‌ها بودند، این پایگاه را تصرف کرده‌اند. شبکه تلوزیونی روداو، نزدیک به طالبانی، اما دقایقی پیش با پخش زنده از فرودگاه کرکوک وجود هر گونه تصرف از سوی نیروهای عراقی را غیرواقعی اعلام کرد. اما در عین حال همین شبکه تایید کرد که نیروهای کرد از بخش‌های جنوبی شهر کرکوک عقب‌نشینی کرده‌اند.
سخنگوی وزارت پیشمرگه ساعتی پیش تاکید کرد: «با خون هزاران شهید کرکوک را از داعش گرفتیم چگونه به این راحتی به حشدشعبی تحویل بدهیم.»
شبکه ان.ار.تی نیز خبر داد که وزارت خارجه آمریکا خواستار پایان درگیری میان نیروهای عراقی و پیشمرگه‌ها شد و از وضعیت کرکوک ابراز نگرانی کرده است.
شهر کرکوک جزو اقلیم کردستان عراق نیست، اما بعد از حمله گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) به شمال عراق در سال ۲۰۱۴ و دفاع نیروهای پیشمرگ از این شهر، کنترل آن عملا به دست دولت خودگردان کردستان افتاد.
کرکوک در همه‌پرسی اخیر استقلال کردستان از عراق شرکت کرد و رأی به جدایی داد. اما دولت عراق که این همه‌پرسی را غی قانونی می‌داند، عملیاتی را علیه نیروهای کرد آغاز کرده تا کنترل کرکوک را به دست بگیرد. دو طرف تا چندی پیش برای مقابله با داعش در این منطقه همکاری می‌کردند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »