گزینه‌های روحانی یکی یکی رد می‌شوند

گزارش‌ها از دخالت رهبری در انتخاب وزیر علوم؛

زیتون-‌نازنین نامدار: ماجرای تعیین وزیر علوم که به موضوعی فرسایشی در هفته‌های گذشته تبدیل شده بود اکنون با توییت عضو فراکسیون امید مجلس پیچیده نیز شد. محمود صادقی در توییت خود اعلام کرده که حسن روحانی تاکنون بیش از ۱۰ گزینه را برای تصدی وزارت علوم به آیت‌الله خامنه‌ای معرفی کرده اما همگی آنها رد شده‌اند. خبری مشابه نوشته صادقی را روز دوشنبه علی مطهری نیز در بیانی سربسته‌تر در مصاحبه‌ای با ایسنا اعلام کرده بود.

او اشکال کار را در «روش» روحانی در انتخاب وزرا دانسته و می‌گوید:«علت طولانی شدن معرفی وزیر علوم به روش آقای روحانی بر می‌گردد. ایشان می‌خواهد رضایت همه نهادها را جلب کند و چنین چیزی ممکن نیست.»

نایب رییس مجلس توضیح داده که:«نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی نباید در کار یکدیگر دخالت کنند. شبیه این اتفاق در انتخاب استانداران هم رخ می‌دهد. برای انتخاب یک استاندار همه اعم از امام‌جمعه و نماینده مجلس و نهادهای نظامی و غیره وارد می‌شوند. اگر صرفا پیشنهاد بدهند، اشکالی ندارد اما پیشنهاد می‌دهند و می‌گویند باید همین معرفی شود و الزام ایجاد می‌کنند و دست وزیر کشور و دولت را می‌بندند. با همه اینها باید منتظر ماند و دید آیا یکشنبه نقطه پایانی بر پروژه معرفی وزیر علوم خواهد بود یا رییس‌جمهور همچنان در گیرو‌دار گزینه‌های مختلف برای این وزارتخانه خواهد بود؟»
اگر بنا بر صحت اطلاع‌رسانی این دو نماینده مجلس بگذاریم می‌توان سیر انتخاب وزیر علوم را نیز در کنار دیگر عقب‌نشینی‌های روحانی پس از انتخابات قلمداد کرد.

او وعده داده بود که در دولت جدیدش از جوانان، زنان و قومیت‌ها بیشتر استفاده کند و همین‌طور گفته بود برای خواسته‌های مردم از هیچ چیز نخواهد ترسید. با این اوصاف اما آشکار است که او به‌طور محسوسی از آن وعده‌ها فاصله گرفته است.
این رویه تاکنون مورد انتقاد شماری از چهره‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته که از جمله تازه‌تریشان می‌توان به اظهارات عبدالله نوری، وزیر کشور دولت اصلاحات اشاره داشت. وی ابراز نگرانی کرده است که «مردم به مرور از رفتار ‏دولت سرخورده ‏شوند و این سرخوردگی را از چشم اصلاح‌طلبان ببینند.»

البته او در ادامه می‌گوید: «آقای روحانی هم نمی‌تواند فقط بر اساس نظرات اصلاح‌‏طلبان ‏کار کند. ایشان باید جهت پیشبرد اهداف و وعده‌های انتخاباتی خود، با همه دستگاه‌ها و ‏نهادهای کشور تعامل و همکاری کند.»

دفتر رهبری دخالت در کابینه را قبول ندارد
پیش از اینها الیاس حضرتی، دیگر نماینده تهران درخصوص وزارت علوم و در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد گفته بود که در جریان معرفی گزینه این وزارتخانه تاکنون ۱۵ نفر برای تصدی این وزارتخانه از سوی رییس‌جمهور معرفی شده‌اند٬ اما با عدم توافق روی آنها در نهایت آخرین و تازه‌ترین گزینه «محمدتقی احمدی» رییس دانشگاه تربیت مدرس برای وزارت علوم مطرح شده است.

با توجه به اخباری که از تلاش فراکسیون امید و محمدرضا عارف به عنوان رییس این فراکسیون برای معرفی گزینه وزارت شنیده شده٬ به‌نظر می‌رسد نامی که حضرتی به آن اشاره کرده بیشتر مطلوب شماری از اعضای این فراکسیون بوده تا نظر رئیس‌جمهور.

آیا حسن روحانی در زمان انتخاب نهایی وزیر علوم این نکته را در نظر خواهد گرفت که بخش اعظمی از رای‌دهندگان و مطالبه‌گران از او را دانشجویان و دانشگاهیان تشکیل می‌دهند؟

در طول هفته‌های گذشته نیز محمدرضا عارف با چند تن از گزینه‌های وزارت علوم دیدار داشته که عمده این دیدارها بنابر خواسته طرف‌های دیدار بوده است.
این در حالی است در مرداد ماه امسال و همزمان با نزدیک شدن به معرفی کابینه دوازدهم به مجلس٫ دفتر آیت‌الله خامنه‌ای در اطلاعیه‌ای٬ شنیده‌های مربوط به دخالت وی در انتخاب وزرا را رد کرده و آورده بود: «یک جریان خبری که از پشتیبانی پرحجم رسانه‌های خارج از کشور نیز برخوردار است، درصدد القای این ادعاست که تک‌تک اعضای کابینه با نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) انتخاب می‌شوند… در خصوص برخی وزارتخانه‌ها مثل علوم، آموزش‌وپرورش و ارشاد اسلامی، رهبر انقلاب اسلامی حساسیت‌هایی دارند، چراکه انحراف در آنها، موجب ایجاد انحراف در حرکت کلان کشور به‌سمت آرمانها می‌شود و نگهبانی و مراقبت در خصوص حرکت عمومی به‌سمت آرمانها وظیفه قطعی رهبری است اما در انتخاب مسئولان این وزارتخانه‌ها، ورود نمی‌کنند… بنابراین، شایعات و القائات اخیر پایه در واقعیت ندارد و دغدغه رهبر انقلاب اسلامی در قبال کابینه، به‌طور ذاتی معطوف به کارآمدی و انتخاب افرادی است که فکر و ذکر آنان، کار شبانه‌روزی و حل مشکلات مردم باشد.»

ورود ناموران به وزارت علوم ممنوع!
با وجود ابهام‌ها و گمانه‌ها اما به‌نظر می‌رسد هفته آینده موعد معرفی همزمان وزرای نیرو و علوم به مجلس باشد. اینکه قرار است رضا اردکانیان در صورت کسب رای اعتماد نمایندگان بر صندلی وزیر نیرو تکیه زند از هفته‌ها پیش قطعی شده بود اما درخصوص وزارت علوم پس از گمانه‌ها بر سر گزینه‌هایی همچون سیدضیا هاشمی سرپرست فعلی وزارتخانه، الهام امین‌زاده دستیار سابق رییس‌جمهور، حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه و… قرار است چهره ناآشنایی به نام منصور غلامی، رییس دانشگاه بوعلی سینا همدان برای اداره وزارت دانشگاهیان معرفی شود.

در این میان نا‌م‌هایی مانند فرجی دانا و جعفر توفیقی نیز مطرح شده بودند که از همان ابتدا شانس کمی برای راهیابی به وزارتخانه دولت دوازدهم داشتند.
نگاهی به سوابق غلامی نشان می‌دهد که وی بیشتر دارای سمت‌های اداری، علمی و تدریس در دانشگاهها بوده است و در کارنامه‌اش عملکرد قابل توجه مدیریتی دیده نمی‌شود.

حال باید دید او می‌تواند ضمن ایجاد تحرک علمی در دانشگاه‌های کشور، فشار نیروهای سیاسی خارج از دانشگاه را نیز به‌گونه‌ای که به فضای دانشگاهی لطمه وارد نشود متحمل شده و مدیریت کند؟ آیا حسن روحانی در زمان انتخاب نهایی وزیر علوم این نکته را در نظر خواهد گرفت که بخش اعظمی از رای‌دهندگان و مطالبه‌گران از او را دانشجویان و دانشگاهیان تشکیل می‌دهند؟

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »