تلاش رییس مجلس برای حل مشکل سپنتا نیکنام

زیتون– علی لاریجانی٬ رییس مجلس٬ رییس کمیسیون شوراها را مامور حل مسئله سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد از طریق رایزنی با دیوان عدالت اداری کرده و در صورتی که این مشکل حل نشود موضوع به نشست روسای قوا ارجاع خواهد شد.
اسفندیار اختیاری٬ نماینده زرتشتیان در مجلس٬ به ایسنا گفت که علی لاریجانی رییس مجلس، به دنبال حل این مشکل است.
رییس مجلس پیشتر نیز به لغو عضویت سپنتا نیکنام٬عضور زرتشتی شورای شهر یزد٬اعتراض کرده بود. او هفته پیش در این رابطه گفته بود: «از ابتدا گفتم که  این روش مورد قبول ما نیست. در گفت و گوی خود با آیت الله جنتی، دبیر محترم شورای نگهبان نیز صحبت کردم و تاکید داشتم که تشکیل شوراها باید بر اساس مر قانون باشد.»
اسفندیار اختیاری در ادامه به تشریح نگاه مجلس به موضوع سلب نمایندگی سپنتا نیکنام پرداخت و گفت: «همانگونه که اظهار نظر شرعی بر عهده شورای محترم نگهبان است، قانون‌گذاری نیز بر عهده مجلس محترم شورای اسلامی است و وظیفه اصلی نمایندگان مردم، همین قانون‌گذاری است که فصل ششم قانون اساسی به طور شفاف و دقیق آن را بیان کرده است. در نتیجه حذف هر تبصره‌ای از هر قانون مصوب و ابلاغ شده یا هر گونه تغییر دیگری، بدون رای مجلس، قانون‌گذاری محسوب می‌شود و مغایر با اصول متعدد قانون اساسی کشور است.»
به گفته نماینده زرتشتیان در مجلس بنابراین اگر قانونی که به خصوص توسط شورای محترم نگهبان مطابق با شرع شناخته شده و ۲۰ سال از اجرا آن می گذرد، نیازی به تغییر داشته باشد، تنها حق قانونی مجلس است که آن قانون را عوض یا بر رای قبلی خود حتی اگر مخالف نظر شورای محترم نگهبان باشد، پافشاری کند. اگر روش قانون‌گذاری در کشور به غیر از مسیر مشخص شده قانون اساسی باشد، بدعتی می‌شود که می‌تواند برای هر قانونی اجرا گردد و در این حالت قانونگذاری را مجلس انجام نمی‌دهد و این مغایرت جدی با قانون اساسی خواهد داشت.
محمد یزدی٬ عضو شورای نگهبان٬ دوم آبان‌ ماه خبر داده بود که اعضای فقیه شورای نگهبان به اتفاق رای بر اشکال شرعی فعالیت منتخب زرتشتی شورای شهر یزد دادند.
او همچنین تاکید کرد که اگر جایی اکثریت قریب به اتفاق‌شان مسلمان باشند، غیر مسلمان نمی‌تواند برای آنها تصمیم بگیرد.
سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد سی‌ام شهریورماه با رای دیوان عدالت اداری از ادامه حضور در شورا منع شد.
با شکایت علی اصغر باقری، نامزد شکست خورده انتخابات شورای شهر یزد، دیوان عدالت اداری فعالیت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد را متوقف کرد. شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری، با صدور حکمی موقت عضویت و فعالیت یک شهروند زردشتی را در شورای شهر یزد متوقف کرد.
احمد جنتی، عضو فقیه و دبیر شورای نگهبان، فروردین ماه امسال در ابلاغیه‌ای که برای انتشار به روزنامه رسمی کشور داده، خواستار جلوگیری از تایید صلاحیت کاندیداهای اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراهای شهر و روستا شد.
این تصمیم شورای نگهبان با مخالفت رییس و برخی نمایندگان مجلس٬ رییس شورای شهر یزد و برخی دیگر از اعضای شوراهای شهر و روستا در کشور مواجه شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »