تنش میان جمهوی اسلامی و عربستان سعودی بالاگرفت

زیتون– همزمان با افزایش تنش در روابط شبه جزیره عربستان و ایران، گروه انصارالله یمن تهدید کرد بنادر و فرودگاه های دو کشور عربستان سعودی و امارات متحده عربی را با موشک های بالستیک هدف قرار خواهد داد.
محمد ابن سلمان٬ ولیعهد عربستان سعودی٬ ایران را به «تهاجم نظامی مستقیم» به عربستان به واسطه شورشی‌های حوثی یمن متهم کرد.
این اتهام تنها یک روز پس از تکذیبیه ایران، در خصوص هرگونه دخالت نظامی در یمن طرح شده است.
شنبه شب گذشته یک حمله موشکی به پایتخت عربستان سعودی رخ داد که نیروهای دفاعی این کشور آن را در آسمان فرودگاه ریاض دفع کردند.
مسئولیت این حمله را شورشیان حوثی در یمن پذیرفتند، اما همان روز٬ وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان تأکید کرد که ایران در این رخداد دست داشته است.
امروز نیکی هلی٬ نماینده آمریکا در سازمان ملل٬ نیز متحد خواستار واکنش به ایران در موضوع حمله موشکی از یمن به عربستان سعودی شد.
نیکی هیلی ضمن متهم کردن ایران به تامین موشکی که در ماه ژوئیه از سوی حوثی ها به سمت عربستان پرتاب شد، مدعی شد این اقدام «نقض دو قطعنامه شورای امنیت از سوی تهران است» و باید نسبت به آن واکنش نشان داد.
غلامعلی خشرو٬ نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد٬ به اتهام‌های واردشده از سوی عربستان، مبنی بر دخالت و نقش ایران در حمله موشکی‌ حوثی‌های یمن به ریاض، اعتراض کرده‌است.
غلامعلی خوشرو در نامه‌ای به دبیرکل، و رییس شورای امنیت ملل متحد گفته است این اتهام‌ها «برخلاف منشور ملل متحد در ممنوعیت تهدید به توسل به زور است».
به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای خوشرو ۱۶ آبان ماه، اتهام‌های واردشده از سوی مقام‌های پادشاهی عربستان را «مخرب، تحریک‌آمیز و در تناقض آشکار با بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد در ممنوعیت تهدید به توسل به زور» دانسته است.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در واشنگتن به سر می برد٬ در مواجهه با این بحران منطقه‌ای ضمن ابراز نگرانی از بالا گرفتن تنش‌ها در روابط تهران و ریاض در پی حمله موشکی انصارالله یمن به ریاض، خواستار خویشتنداری ریاض و تهران شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »