سعید مرتضوی در پرونده کهریزک به حبس محکوم شد

زیتون– شعبه ۲۲ دادگاه تجدید نظر استان تهران سعید مرتضی دادستان وقت تهران را به اتهام معاونت در قتل محسن روح‌الامینی٬ به دوسال حبس محکوم کرد.
محسن روح‌الامینی یکی از جان‌باختگان حادثه بازداشتگاه کهریزک بود.
پس از اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ و تظاهرات خیابانی معترضان، برخی از افراد دستگیر شده به بازداشت‌گاه کهریزک منتقل شدند. علاوه بر مرگ برخی افراد، گزارش‌هایی از شکنجه‌های جسمی، جنسی و روحی در این بازداشت‌گاه منتشر شد. پس از انتشار خبر مرگ محسن روح‌الامینی – فرزند عبدالحسین روح‌الامینی – آیت‌الله خامنه‌ای دستور به تعطیلی این بازداشت‌گاه داد. محسن روح‌الامینی، رامین قهرمانی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر از جمله دستگیرشدگان تظاهرات «جنبش سبز» در ۱۸ تیر ۱۳۸۸ بودند که پس از بازداشت به بازداشتگاه کهریزک انتقال داده و کشته شدند.
میرمجید طاهری وکیل مدافع اولیای دم مرحوم روح‌الامینی به تسنیم گفت که دادگاه تجدید نظر مرتضوی را با یک درجه تخفیف به ۲ سال حبس در ارتباط با اتهام معاونت در قتل محکوم کرده و این حکم قطعی است.
مرتضوی پیش‌تر در ارتباط با این اتهام از سوی شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی تبرئه شده بود.
قاضی حیدری‌فر٬ فردی که حکم انتقال بازداشت شدگان ۱۸ تیر ۸۸ به کهریزک را صادر کرده بود٬ به ۱۵ سال حبس محکوم شده است.
سعید مرتضوی سال گذشته در نامه‌ای خطاب به دادگاه رسیدگی به پرونده کهریزک، وقایع رخ داده در این بازداشت‌گاه را «واقعه خون‌بار» و جان‌باختگان را «شهید» نامید.
سعید مرتضوی در نامه خود نوشته بود که بابت «واقعه خونبار» رخ داده در کهریزک به عنوان دادستان وقت «عمیقا ابراز تسف و اعتذار» می‌کند: «از مقام شهیدان مظلوم این حادثه جوادی‌فر، روح‌الامینی و کامرانی طلب پوزش نموده و علو درجات آنها را از خداوند بزرگ مسئلت می‌نمایم.»
دادستان پیشین تهران همچنین از «محضر مقدس امام زمان، روح بلند و ملکوتی امام راحل و شهیدان، رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی و ملت بزرگوار و خانواده‌های این عزیزان» عذرخواهی کرده است.
مرتضوی در نامه خود ضمن ابراز امیدواری نسبت به در خاطر ماندن این واقعه در ذهن مسئولان، نوشت که بابت حادثه کهریزک «ابراز شرمندگی» می‌کند، گرچه «در شکل‌گیری آن هیچ عمدی» وجود نداشته است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »