باید ببازی علیرضا

زیتون– شب گذشته فیلمی از کشتی علیرضا کریمی، کشتی‌گیر ایرانی در مسابقات جهانی زیر ۲۳ سال در لهستان، که در آن مربی از او می‌خواد ببازد.
در این ویدئو در حالی که علیرضا کریمی از حریف روس خود پیش است، صدای مربیان کشتی گیر وزن ۸۶ کیلو شنیده می‌شود که به او می‌گویند «بباز علیرضا٬‌ باید ببازی علیرضا.»
علیرضا کریمی در صورت برد باید با کشتی‌گیر اسرائیلی روبرو می‌شد.
در حالی که مسئولان تیم ایران تصمیم گرفته بودند علیرضا کریمی بهتر است در همان دور اول ببازد که در دورهای بعد به کشتی‌گیر اسرائیلی نخورد، روند مسابقات طوری پیش رفت که علیرضا کریمی برای کسب عنوان سوم باید با کشتی‌گیر اسرائیلی یوری کالاشنیکوف روبرو می شد که بناچار از رفتن روی تشک خودداری کرد و مدال به حریف او رسید.
ساعتی بعد علیرضا کریمی در اینستاگرام به این موضوع واکنش نشان داد و پستی با یکی از ترانه‌های داریوش اقبالی در اینستاگرامش منتشر کرد: «آخرین سنگر سکوته حق ما هم هیچ وقت گرفتنی نیست.»
تاپیش از انقلاب اسلامی در ایران٬ ورزشکاران دو کشور جدا از مشی سیاسی٬ به رقابت با یکدیگر می‌پرداختند. اما میعادگاه آخرین رقابت ورزشى ایران و اسراییل، مسابقاتى با عنوان کشتى آزاد و فرنگى قهرمان جهان بود که در سال ۱۹۸۳ به میزبانى کى یف در شوروى برگزار شد؛ جایى که بیژن سیف‌خانى، فرنگى کار گیلانى وزن ۷۴ کیلوگرم با نتیجه ۷ بر ۴ مقابل رابینسون کوناشویلى پیروز شد.
روزنامه کیهان و مجله کیهان ورزشى که پرتیراژ‌ترین رسانه‌هاى سیاسى و ورزشى وقت بودند، با وجود نهم شدن سیف خانى، عکس او را چاپ کرده و ارزش پیروزى‌اش را کمتر از طلا ندانستند.
اما ناگهان على‌ اکبر ولایتى وزیر امور خارجه، دستور بازگشت فورى کاروان کشتى را صادر کرد؛ در حالى که هنوز مسابقات کشتى آزاد آغاز نشده بود. کلیه اعضاى تیم به ایران بازگشتند و برخى از مسئولین اعزامى نیز توبیخ شدند.
وزارت خارجه پس از آن اعلام کرد وقتى اسراییل را به رسمیت نمى‌شناسیم دلیلى ندارد ورزشکاران‌مان با آن‌ها مسابقه بدهند؛ این دستور سنگ بنای نزدیک به سه دهه خودداری ورزشکاران ایران از رقابت با ورزشکاران اسرائیل و عملا «پذیرش شکست» در مقابل آنها شد.
پیش از علیرضا کریمی٬ مسعود شجاعی و حاج‌صفی٬ دو بازیکن فوتبال تیم پانیونیوس یونان به خاطر بازی مقابل یک تیم اسرائیلی مورد فشار قرار گرفتند و در نهایت حاج‌صفی پس از اعلام پشیمانی رسمی به تیم ملی دعوت و شجاعی فارغ از شایستگی‌های فنی‌اش از تیم ملی ایران حذف شد.
کاربران فضای مجازی نیز نسبت به دستور مربی به ورزشکار برای شکست عمدی٬ بی‌تفاوت نبودند. دو هشتگ #علیرضا_بباز #علیرضا‌بباز از شب گذشته در اعتراض به «سیاست ورزشی» جمهوری اسلامی داغ شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »