کنفرانس خبری محسنی‌اژه‌ای؛

شمشیر برخورد قضایی بالای سر احمدی‌نژاد

زیتون-‌سینا پاکزاد: جنگ لفظی میان طیف احمدی‌نژادی‌ها و قوه‌قضاییه به بالاترین سطح خود رسیده است و غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضاییه در آخرین کنفرانس مطبوعاتی‌اش بخش عمده‌ای از زمان خود را صرف واکنش به اظهارات محمود احمدی‌نژاد و حمیدرضا بقایی کرد.

فراتر از جنگ لفظی

حملات محسنی اژه‌ای علیه احمدی‌نژاد با به کار بردن برخی صفات درباره وی مانند دروغ‌گو، خلاف‌گو، گنده‌گو، لات و فحاش همراه بود و سخنگوی دستگاه قضا او را فردی خواند که برای جلب توجه دست به انتقاد از قوه‌قضاییه می‌زند.

اژه‌ای در واکنش به اقدام‌های اخیر احمدی نژاد گفت که «یک زمان یک لاتی از چشم‌ها افتاده بود، روزی برای اینکه بخواهد دوباره خودی نشان بدهد در یکی از میادین داد و فریاد می‌کرد، حکیمی با اطرافیانش از آن میدان عبور می‌کردند، اطرافیان آن حکیم از او خواستند که در این میدان بمانند تا ببینند او چه می‌گوید و حکیم به آنها گفت اگر این کار را انجام دهید خواسته او را اجابت کردید، نباید به او توجه کرد و باید رفت.»

او گرچه با بیان این حکایت سعی داشت توجیهی برای سکوت قوه‌قضاییه در روزهای گذشته نسبت به اظهارات احمدی‌نژاد بتراشد اما در ادامه کنفرانس خود به تمام موارد مطرح شده در مصاحبه اخیر احمدی‌نژاد واکنش نشان داد. مهم‌‌ترین بخش اما مربوط به جایی بود که اژه‌ای درباره دلیل صبر قوه‌قضاییه برای برخور با احمدی‌نژاد توضیح داد و گفت که حکمت صبر قوه‌ قضائیه در آینده نه چندان دور روشن می شود.

او گفت:«این صبر و عدم اقدام که مورد توقع بسیاری از مردم است، حکمتی دارد که ان‌شاالله به زودی نتیجه آن مشخص می شود. این اقدام وظیفه مدعی العموم است و نیاز به شکایت خصوصی ندارد.»

جمله آخر او یعنی ایفای نقش مدعی‌العموم برای برخورد با احمدی‌نژاد این تلقی را ایجاد کرده که در آینده نزدیک از طرف قوه‌قضاییه شکایتی رسمی علیه رییس‌سابق قوه مجریه طرح خواهد شد. حکمت صبر هم که وی از آن صحبت کرده است شاید بیش از هر چیز ناظر به این باشد که قوه‌قضاییه می‌خواهد احمدی‌نژاد را برای اظهاراتش تا یک زمان مشخص آزاد بگذارد و به این ترتیب سیاهه بلند‌تری برای کیفرخواست احتمالی وی جمع‌آوری کند.

تکمیل یک پرونده

دو روز پیش از کنفرانس مطبوعاتی محسنی‌اژه‌ای بود که محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران نیز شمشیر را برای احمدی‌نژاد از رو کشید و او را «‌کلکسیون قانون‌گریزی» نامید.

او گفته بود که «کسی که ۸ سال مدیریت عالی کشور را عهده دار بوده است؛ خصوصا در چهار سال دوم مدیریتش با یک کلکسیونی از قانون‌گریزی و عمل خلاف قانون، دم از دفاع از حقوق مردم می‌زند.» منتظری البته در لیست خلاف‌کاری‌های احمدی‌نژاد از اقدام‌هایی مانند بوسه بر تابوت ملحد زدن و بوسه بر گونه مادر چاوز نیز یاد کرده بود که با واکنش‌های توام با طعنه‌ توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو بود.

انتخابات ریاست‌جمهوری اردیبهشت ماه نشان داد که برآیند جریان سیاسی اصول‌گراها خارج از طیف‌بندی احمدی‌نژادی‌ها- لاریجانی‌هاست و زمین بازی‌شان کاملا متفاوت است

اظهارات دادستان کل کشور نیز گواه آن بود که قوه‌قضاییه هنوز قصد برخورد با احمدی‌نژاد را ندارد و وی بر همین اساس گفته بود که«ما منتظریم خودشان سرعقل بیایند و بفهمند که این روش صحیح نیست.»‌هم‌زمان با این اظهارات٬ محسن رفیق‌دوست از فعالان سیاسی اصول‌گرا خبر از برخورد قریب‌الوقوع با احمدی‌نژاد داد و گفت که قوه‌قضاییه در حال تکمیل پرونده او است و «به زودی خدمتش خواهند رسید.»

چرا اصول‌گرایان چیزی نمی‌گویند؟

در فضایی که دعوای احمدی‌نژادی‌ها و لاریجانی‌ها به بالاترین سطح خود رسیده‌ است یک سکوت سنگین هم بر اردوگاه اصول‌گرایان حاکم است و اغلب چهره‌ها و رسانه‌های متعلق به این جریان ترجیح می‌دهند درباره این مساله موضع سکوت خود را حفظ کنند.

برای مثال گرچه مهم‌ترین بخش از کنفرانس خبری محسنی‌اژه‌ای مربوط به احمدی‌نژاد بود اما رسانه‌های عمده اصول‌گرایان این بخش را به صورت حاشیه‌ای در خبر خود آوردند و تقریبا هیچ رسانه‌ اصول‌گرایایی از تیتر مربوط به احمدی‌نژاد در خبر مربوط به اژه‌ای استفاده نکرد.

محمد مهاجری از اعضای شورای سردبیری روزنامه کیهان در صفحه توییتر خود این سکوت جمعی اصول‌گرایان نسبت به اظهارات احمدی‌نژاد را زیر سوال برده و نوشته است:«در فتنه ۸۸ مکررا و به حق، خیلی ها را توصیه به توبه می فرمودیم #مااصواگراها!
در #فتنه ۹۶ جماعت بست نشین زنبیل به دست،اما حناق گرفته ایم ما اصولگراها!»

درباره دلیل سکوت اصول‌گرایان دو فرضیه عمده مطرح است. فرضیه اول این است که بدنه جریان اصول‌گرایی نه دل خوشی از احمدی‌نژادی‌ها دارد و نه می‌خواهد زیر چتر لاریجانی‌ها بماند و در نتیجه زد و خورد کلامی این دو طیف را عملا به سود خود می‌بیند.

انتخابات ریاست‌جمهوری اردیبهشت ماه نیز نشان داد که برآیند جریان سیاسی اصول‌گراها خارج از طیف‌بندی احمدی‌نژادی‌ها- لاریجانی‌هاست و زمین بازی‌شان کاملا متفاوت است.
فرضیه دوم که هدف‌هایی را در درازمدت نشان می‌دهد مربوط به گزینه‌های جانشینی آیت‌الله خامنه‌ای در منصب رهبری جمهوری اسلامی است. طبق این فرضیه بخشی از جریان اصول‌گرایی تصور می‌کند که حملات طیف احمدی‌نژادی‌ها به صادق لاریجانی باعث کاهش شانس او برای تصدی پست رهبری پس از آیت‌الله خامنه‌ای خواهد شد و به این ترتیب با سکوت خود به استقبال این وضعیت می‌رود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

کنفرانس خبری محسنی‌اژه‌ای؛

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »