کشته و زخمی شدن ده‌ها تن در جمعه خشم

زیتون– تظاهرات روزگذشته٬ «جمعه خشم» در فلسطینی در اعتراض به رسمیت شناختن اورشلیم (بیت المقدس) به عنوان پایتخت اسرائیل به کشته شدن چهار فلسطینی و زخمی شدن ۱۶۰فلسطینی دیگر شد.
شب گذشته دو فروند راکت نیز از غزه به اسرائیل شلیک شد؛ رسانه‌های اسرائیل گفتند که سامانه دفاع راکتی یک راکت را شکار و منحرف کرد و راکت دوم نیز از برد کافی اصابت به اسرائیل برخوردار نبود.
اسرائیل اعلام کرده است در واکنش به پرتاب راکت از غزه، مواضع نظامی حماس در مرکز و جنوب غزه را هدف قرار داده است. این کشور همچنین اعلام کرده است که محل ساخت و انبار سلاح را هدف قرار داده است.
حماس اگرچه بعد از اعلامیه چهارشنبه دونالد ترامپ خواهان آغاز انتفاضه جدیدی در دفاع از قدس شده بود، اما ابعاد مشارکت فلسطینیان در شرق بیت المقدس، کرانه باختری و غزه در تظاهرات «جمعه خشم» بسیار کمتر از ارزیابی های پیشین بوده است. تاجایی که گذشته از برخی درگیری‌های پراکنده در شرق بیت المقدس، و دستگیر شدن پنج تظاهرکننده، ده‌ها هزار فلسطینی بعد از برگزاری آرام نماز جمعه در مسجدالاقصی، اکثرا در سکوت و بدون درگیر شدن با نیروهای اسرائیلی، به خانه خود بازگشته‌اند.
اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس جمعه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فلسطین گفت «انتقاضه مبارک آغاز شده است… نه ترامپ و نه هیچ کس دیگر می‌توانند واقعیت تاریخی و هویت شهر مقدس را تغییر دهند؛ کسی که فکر می‌کند موضع ما تنها در چند تظاهرات خلاصه می‌شود، در اشتباه است»؛ اما او توضیح بیشتری در مورد گام‌های بعدی نداد.
همچنین در این روز، تظاهراتی در اندونزی، مالزی، بنگلادش، پاکستان، ایران، اردن، مصر، لبنان و ترکیه علیه تصمیم آمریکا برگزار شد؛ تظاهرات در ترکیه پرشمار و باحرارت توصیف شده است.
روز جمعه در دروازه براندنبورگ برلین، پایتخت آلمان، نیز صدها تن از جمله فلسطینیان و ترکیه‌ای‌های مقیم آلمان با در دست داشتن پرچم‌های فلسطین و ترکیه تظاهرات کردند و پلیس آنها را پراکنده کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »