عارف: ماجرای ۸۸ توطئه‌ای با ریشه خارجی بود

زیتون– محمدرضا عارف٬ رییس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و رییس فراکسیون امید مجلس شب گذشته در برنامه‌ای به مناسبت روز دانشجو «هتک حرمت عاشورای ۸۸ را محکوم کرد.»
عبارت «هتک حرمت عاشورا» تا کنون تنها از سوی اصولگرایان برای متهم کردن جنبش سبز به کار برده می‌شد. به گفته اصولگرایان معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در عاشورای آن سال «کف و سوت» زدند؛ این اتهام بارها از سوی رهبران و بدنه جنبش سبز رد شده است. در طی روزهای نهم و دهم محرم سال ۸۸ دست کم پانزده تن از تظاهرکنندگان از جمله سید علی حبیبی موسوی، خواهرزادهٔ میرحسین موسوی، کشته شدند.
عارف همچنین در سخرانی شب گذشته خود تاکید کرد: «مبنای ما صحبت‌های رهبری است که ریشه فتنه‌گری را در خارج از کشور می‌داند نه در داخل.»
رییس شورای عالی اصلاح طلبان تنها اصلاح طلبی بود که در نماز جمعه به امامت آیت‌الله خامنه‌ای در ۲۹ خرداد سال ۸۸ شرکت کرد و پس از جمله معروف «جسم ناقصی دارم» گریه کرده بود.
او پیشتر نیز گفته بود که «نباید در گذشته متوقف شد و باید حوادث ۸۸ را پشت‌سر گذاشت.» عارف همچنین درباره دعوی تقلب در انتخابات سال ۱۳۸۸ هم موضعی متفاوت از عموم اصلاح طلبان گرفت و گفته بود «در انتخابات سال ۸۸ تخلف‌های فراوانی انجام شد، اما تا سند در دست نداشته باشیم نمی‌توانیم از تقلب سخن بگوییم.»
او همچنین در اشاره ای به ادامه بازداشت خانگی آقایان میر حسین موسوی و مهدی کروبی گفت: «افرادی که در حال حاضر به خاطر حوادث ۸۸ در زندان به سر می‌برند به انقلاب خدمات ارزنده‌ای داشتند و از یاران امام بودند و از همین حیث باید نسبت به آزادی و حل مشکل آنها در انتخابات پیش رو سازوکاری ارائه شود. انتظار داریم که این مساله با حفظ حرمت‌ها و رفاقت حل شود. و امیدوارم با ساز و کار داخل نظام راه حل مناسب و منطقی پیدا شود. دوستان ما هم این مساله را پی گیری می‌کنند.» البته او تاکید کرد که آزادی این دو رهبر اعتراضات را شرط لازم برای شرکت در انتخابات نمی داند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »