مصوبه مجلس برای باقی‌ماندن سپنتا نیکنام در شورای شهر

زیتون– نمایندگان مجلس با ماده‌ای در طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها موافقت کردند که در صورت «تایید آن توسط شورای نگهبان و یا مجمع تشخیص مصلحت نظام» سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد باز می گردد.
نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس ماده ۴ این طرح را به تصویب رساندند که براساس آن این قانون از زمان برگزاری دوره پنجم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا لازم الاجرا است.
در ماده ۱ این طرح نمایندگان مصوب کرده بودند که اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی امکان نامزدی در انتخابات شوراها را دارند.
اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان نیز در این‌باره به ایسنا گفت: «در این انتخابات حقی حذف شده است و آنچه در این قانون آمده از ابتدا وجود داشته است و باید در شورای شهر پنجم هم اعمال شود.»

محمد یزدی٬ عضو شورای نگهبان٬ دوم آبان‌ ماه خبر داده بود که اعضای فقیه شورای نگهبان به اتفاق رای بر اشکال شرعی فعالیت منتخب زرتشتی شورای شهر یزد دادند.
او همچنین تاکید کرد که اگر جایی اکثریت قریب به اتفاق‌شان مسلمان باشند، غیر مسلمان نمی‌تواند برای آنها تصمیم بگیرد.
سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد سی‌ام شهریورماه با رای دیوان عدالت اداری از ادامه حضور در شورا منع شد.
با شکایت علی اصغر باقری، نامزد شکست خورده انتخابات شورای شهر یزد، دیوان عدالت اداری فعالیت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد را متوقف کرد. شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری، با صدور حکمی موقت عضویت و فعالیت یک شهروند زردشتی را در شورای شهر یزد متوقف کرد.
احمد جنتی، عضو فقیه و دبیر شورای نگهبان، فروردین ماه امسال در ابلاغیه‌ای که برای انتشار به روزنامه رسمی کشور داده، خواستار جلوگیری از تایید صلاحیت کاندیداهای اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراهای شهر و روستا شد.
این تصمیم شورای نگهبان با مخالفت رییس و برخی نمایندگان مجلس٬ رییس شورای شهر یزد و برخی دیگر از اعضای شوراهای شهر و روستا در کشور مواجه شد.
تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »