آمریکا به برجام پای بند باقی ماند

زیتون– با تصمیم کنگره آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای٬ این کشور به صورت موقت در توافق باقی می‌ماند.
رادیو فردا به نقل از منابع کاخ سفید و کنگره این کشور خبر داد که نمایندگان این مجلس قصد دارند ضرب‌الاجل روز چهارشنبه برای تصمیم‌گیری درباره توافق هسته‌ای ایران را مسکوت بگذارد.

رهبران کنگره اعلام کرده‌اند که هیچ برنامه‌ای برای بازگرداندن تحریم‌ها در مهلت روز چهارشنبه ۲۲ آذر ندارند. منابع نزدیک به کنگره می‌گویند که قانونگذاران بدون هیچ اقدامی از این ضرب‌الاجل عبور خواهند کرد.
با گذر از مهلت یاد شده، کنگره آمریکا تصمیم‌گیری در این زمینه را به کاخ سفید و رییس‌جمهوری واگذار می‌کند.
ترامپ در ماه اکتبر گذشته حاضر نشد پایبندی ایران به برجام را که تیرماه سال ۱۳۹۴ امضاء شد، تایید کند؛ اما تصمیم گیری در مورد سرانجام توافق را نیز برعهده کنگره گذاشت. متحدان اروپایی آمریکا، و چین و روسیه که همگی در مذاکرات با ایران شرکت داشتند، خواهان پایبندی واشینگتن به این توافق هستند. مسئول سیاست خارجی اروپا٬ موگیرینی در این مدت بارها برای حفظ پایبندی آمریکا به توافق تلاش کرده بود.
حال دونالد ترامپ تا اواسط ژانویه سال آینده میلادی مهلت دارد که تصمیم بگیرد آیا کماکان مایل به لغو تحریم‌های بخش انرژی ایران است یا می‌خواهد تحریم‌ها را بازگرداند.
ایران می‌گوید تا وقتی به برجام متعهد می‌ماند که تمام اعضاء به تعهدات خود عمل کنند. تهران هشدار داده است که در صورت اجرا نشدن تعهدها، از این توافق خارج خواهد شد.
دونالد ترامپ، توافق برجام را «بدترین توافق موجود» یاد کرده و تهدید کرده بود که آمریکا از این توافق خارج خواهد شد. حزب جمهوریخواه در حال حاضر اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارد. در سنای آمریکا هم جمهوریخواهان در اکثریت هستند ولی برای هرگونه اعمال تحریم یا خروج از برجام، به همکاری سناتورهای دمکرات نیاز دارند.
سناتورهای دمکرات گفته‌اند حاضر به خروج از توافق اتمی با ایران نیستند. به گزارش رویترز، حتی نمایندگان دمکراتی که دو سال پیش مخالف برجام بودند، حالا حاضر به خروج از این توافق نیستند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »