عذرخواهی اعضای شورای شهر به دلیل ضرب و شتم دست‌فروش

زیتون– دو تن از اعضای شورای شهر تهران به دلیل ضرب شتم یک دست‌فروش و افغانستانی خواندن او٬ از شهروندان پوزش خواستند.
هفته گذشته٬ فیلمی از ضرب و شتم یک دست فروش توسط ماموران سد معبر شهرداری، منتشر شد.
روابط عمومی شرکت شهربان شهرداری تهران در واکنش به اعتراض شهروندان نسبت به این اقدام شهرداری٬ اعلام کرد: «این دستفروش جوان از اتباع غیرمجاز افغانستانی و فاقد مجوز حضور در ایران است.»
حجت نظری٬ عضو شورای شهر تهران٬ امروز گفت: «فیلمی از ضرب و شتم دستفروش منتشر شد که موجب مکدر شدن خاطر شهروندان شده است، در حالی که بخشی از اقتصاد غیررسمی کشور از راه دستفروشی است که معیشت تعداد زیادی را تامین می‌کند.»
همچنین محمد جواد حق شناس در ادامه جلسه در تذکر پیش از دستور خود به کتک خوردن جوان دستفروش اشاره کرد و گفت: «٢٧ آذرماه روز جهان عاری از خشونت است که می‌تواند ابعاد محلی داشته باشد.»
این عضو شورای شهر با بیان اینکه از عموم شهروند و اتباع افغان عذرخواهی می‌کنم، تصریح کرد: «شهرداری مسوول نظم و ساماندهی فضاهای عمومی شهر است که شهربانان و سدمعبر آینه تمام نمای تعامل و صبر هستند.»
پیش از این فیلم‌ها و گزارشهای زیادی درباره برخورد ماموران شهرداری با دستفروشان در شهرهای مختلف ایران منتشر شده و برخی از دستفروشان بر اثر ضرب و جرح از سوی ماموران کشته شده اند.
از جمله در پی مرگ یک دستفروش در قم در روز شنبه ۲۱ مرداد،‌ دادستانی پنج تن از مأموران شهرداری را احضار کرد.
علی چراغی، ‌دستفروش در تهران، در مرداد سال ۹۳، در پی ضرب و شتم با پنجه بکس در خیابان تهرانپارس به دست چند تن که عوامل پیمانکاری بازیافت زباله معرفی شده‌اند،‌ زخمی شد و در بیمارستان جان خود را از دست داد.
یونس عساکره، دستفروش خرمشهری، که روز ۲۳ اسفند سال ۹۳ در اعتراض به جمع شدن بساط میوه فروشی‌اش توسط مأموران سد معبر شهرداری خودسوزی کرده بود،‌ در نخستین روزهای فروردین سال ۹۴ به دلیل شدت جراحات ناشی از سوختگی در بیمارستان مطهری تهران درگذشت.
در آبان ماه سال گذشته هم موضوع سیلی زدن یک مأمور شهرداری به یک زن دستفروش در فومن در استان گیلان خبرساز شد.
یک ماه بعد در روز ۱۶ آذر سال گذشته هم مأموران اجرائیات شهرداری اهواز با حضور در خیابان خوانساری این شهر اقدام جمع‌آوری اجناس یک دستفروش سالمند زن کردند و به گفته شاهدان عینی، با شوکر الکتریکی او را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »