آلودگی هوا فردا کمتر می‌شود

زیتون ـ مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی از کاهش غلظت آلاینده‌ها از بعدازظهر فردا (۳۰ آذرماه) در کلانشهرها خبر داد.

این خبر در پی یک هفته هوای آلوده در کلان‎شهرها منتشر شد. در پی موج اخیر آلودگی در ایران، در تهران و بعضی از شهرهای صنعتی و پرجمعیت مانند کرج، اصفهان، تبریز، ارومیه و اراک مدارس تعطیل شده و تدابیر کوتاه مدتی برای کاهش آلودگی اتخاذ شده است. در تهران هم طرح زوج وفرد از در خانه‌ها اجرا شد و از مردم خواسته شد از خانه کمتر بیرون بیایند.

در عین حال به نظر می‌رسد که مسئولان در برابر آلودگی دستان خود را به نشانه تسلیم بالا برده‌اند و رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید که دولت چاره‌ای ندارد و «باید دعا کنیم که باد بوزد تا آلودگی از بین برود».

عیسی کلانتری، روز گذشته  به خبرگزاری ایسنا گفت: «بیشتر آلودگی هوا مربوط به گازوئیل و ماشین‌ها است، دولت چاره‌ای ندارد. اگر جلوی خودروها را بگیریم تا هوا را آلوده نکنند حمل و نقل از بین می‌رود. گازوئیل‌ها هم غیراستاندارد است. بالاخره باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد.»

در این میان اخبار مبنی بر آثار دراز مدت آلودگی در زندگی شهروندان نیز منتشر میشود. محققان از ارتباط  معنادار آلودگی هوای ناشی از ترافیک جاده‌ها با تولد نوزادان کم‌وزن  و افزایش میزان مرگ و میر شهروندان کلان‌شهرها سخن می‌گویند.

با توجه به دامنه دار بودن مشکل آلودگی هوا بخشی از انتقادات وارده به مسئولان درباره کنترل آن معطوف به ارائه راه‌حل‌های کوتاه مدت مانند تعطیلی مدارس است که در ریشه‌کنی آلودگی تاثیر چندانی ندارد. از سوی دیگر حتی به کم و کیف این تعطیلی‌های مقطعی نیز ایراد وارد است.

سال گذشته دولت طرح «تعطیلی دو هفته‌ای مدارس در فصل پاییز» برای کاهش آلودگی هوای تهران مطرح شد  تصمیمی گرفت که با استقبال مسئولان وزارت آموزش و پرورش هم روبرو شد، اما به سرانجام نرسید و با مخالفت نمایندگان مجلس روبرو شد.

از سوی دیگر  کارشناسان اجرای طرح زوج و فرد از در منازل را هم خالی از اشکال نمی‌بینند. به گزارش ایسنا محمدعلی احترام  استاد دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه در مقالات علمی  اثربخشی طرح‌هایی مثل زوج و فرد در کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامتی شهروندان رد شده است،   گفت که با توجه به اینکه  در شرایط کنونی، تنفس در هوای آزاد سم است وقتی دستور داده می‌شود که شهروندان از آوردن خودروی سواری در سطح شهر خودداری کنند حتی اگر بر کاهش آلودگی هوا نیز اثرگذار باشد، از آنجایی که شهروندان بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند، خطرات بیشتری جان آن‌ها را تهدید می‌کند. به گفته وی هوای داخل خودرو ۲۰ درصد تمیزتر از هوای بیرون است.

حال اما گویی نسخ رییس سازمان محیط زیست برای «دعا» برای رفع آلودگی جواب داده است و  به گفته احد وظیفه مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی از فردا بعد‌از ظهر« با گذر متناوب امواج کم‌دامنه تراز میانی جو همراه با وزش باد از بعدازظهر پنجشنبه شرایط جوی برای کاهش غلظت آلاینده‌های جوی در این مناطق مهیا است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »