اعلام حکم زندان بقایی؛

بازی تهدید و افشاگری ادامه دارد

زیتون-‌نازنین نامدار: حمید بقایی خبر داده که طبق حکم دادگاه او مجموعا به ۶۳ سال زندان محکوم شده است و از مخاطبان خود در صفحه تلگرامی‌اش هم پرسیده که این حکم را کجا آتش بزند.

او البته جزییات حکم دادگاه‌اش را علنی نکرده و موارد اتهامی را همراه با میزان مدت حبس مربوط به هر یک از اتهام‌ها به گونه‌ای طعنه‌امیز نوشته است.


در یک قدمی زندان

جدولی که بقایی در صفحه تلگرام خود منتشر کرده است نشان می‌دهد که او مجموعا با ۸ اتهام از سوی قوه قضاییه روبرو بوده و ۷ اتهام وی شامل مسائل مالی است. تنها اتهام غیر مالی مربوط به «‌توهین به مسوولان قوه‌قضاییه» است که دو و نیم سال زندان بابت آن گرفته است.

او اقدام قوه‌قضاییه در صدور این حکم را نوعی «‌انتقام‌گیری» از سوی صادق لاریجانی عنوان کرده و طی نامه‌ای خطاب به ملت ایران به شدت به وی تاخته است. بقایی در این نامه نوشته که:«آقای صادق لاریجانی به دلیل گشایش ۶۳ حساب بانکی و تصرف در سود چند ده میلیاردی ماهیانه ناشی از سپرده گذاری چند هزار میلیارد تومانی پول مردم و بیت المال و مصرف آنها بدون ضوابط قانونی و بدون کمترین گزارشی به نهادهای قانونی و مردم، دست به انتقام گیری زده و بدون هیچ مستند قانونی، با طرح اتهامات متعدد واهی قبلی و نقض مکرر قانون اساسی، قوانین عادی و آیین دادرسی و به صورت مخفیانه و به دور از چشم مردم، بنده را به ۶۳ سال زندان محکوم نموده است، تا همگان بدانند دست قاضی القضات در برخورد با هر کسی که پا در حریم حکومت و اقتدار او و خاندانش بگذارد، بدون محدودیت باز است و هیچ کس نمی تواند راه او را در اینگونه ظلم بزرگ و آشکار سد نماید.»
بقایی با آن که مجموعا با ۶۳ سال زندان روبرو شده است اما اگر این حکم به اجرا دربیاید به معنای حبس وی برای مدت ۶۳ سال نخواهد بود و طبق قانون مجازات اسلامی در واقع مجازات ارشد برای او اعمال می‌شود که ۱۵ سال زندان است.

رییس دادگستری تهران در همین ارتباط ادعای بقایی برای ۶۳ سال زندان را ناشی از «جهل به قانون» یا «شیطنت» دانسته و گفته طبق قانون مجازات، او باید بیشترین حبس در میان محکومیت‌هایی که در دادنامه برایش درنظر گرفته شده را تحمل کند.

افشاگری ابتر

اعلام حکم حمید بقایی در شرایطی انجام می‌شود که محمود احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه(۲۸ آذرماه) پس از پایان ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته خود به رییس‌قوه‌قضاییه در یک پیام ویدیویی از عملکرد صادق لاریجانی به شدت انتقاد کرد و او را غاصب خواند.

احمدی‌نژاد هنگام اعلام ضرب‌الاجل از قوه‌قضاییه خواسته بود که هر پرونده‌ای علیه وی و نزدیکانش دارند را ضرب ۴۸ سال منتشر کنند و در غیر این صورت او ناگزیر به بیان موضع‌اش پیرامون عملکرد صادق لاریجانی خواهد بود. جو خبری که این ضرب الاجل ایجاد کرد باعث بالا رفتن انتظارها درباره پیام احتمالی وی شد و تلقی نوعی افشاگری احتمالی را به وجود آورد.

احمدی‌نژادی‌ها گرچه امروز در حاشیه سیاست ایران قرار گرفته‌اند اما رویای بازگشت‌شان به متن آنها را ناگزیر از پذیرش ریسک و هزینه‌هایش کرده است

پیام احمدی‌نژاد اما صرفا حمله‌های لفظی بدون ارائه سند بود. او با حمله‌ای بی سابقه به رییس دستگاه قضا از او می‌خواست که به دلیل بی‌کفایتی‌اش در اداره این نهاد از سمت خود استعفا دهد.

علی‌ اکبر جوانفکر مشاور احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوری وی اما در یادداشتی تلگرامی خطاب به علی لاریجانی از او پرسیده است که «آیا یک تبعه انگلیسی به نام پیتر گاستنفیلد را می‌شناسید.؟» او هیچ توضیحی درباره فرد مورد اشاره نداده اما مشخص است که طرح این سوال نوعی زمینه‌سازی درباره یک افشاگری است.

جوانفکر درست در روزی این یادداشت را نوشته که سرپرست مجتمع قضایی کارکنان دولت از صدور حکم او خبر داده است. قاضی حسینی به خبرگزاری میزان گفته که «این فرد به اتهام توهین و نشر اکاذیب مورد محاکمه قرار گرفت و حکم وی صادر شد.»

پذیرش ناگزیر ریسک

قابل پیش‌بینی است که احمدی‌نژاد و متحدانش به اعتراض‌های خود علیه قوه‌قضاییه و زیر سوال بردن صادق لاریجانی ادامه خواهند داد.

تاکتیک آنها بالا بردن اعتبار اجتماعی خود از طریق بی‌اعتبار کردن قوه‌قضاییه‌ای است که در نزد بخش بزرگی از افکار عمومی هم محبوب نیست.

استراتژی احمدی‌نژادی‌ها اما معطوف به آینده تحولات سیاسی ایران و برهم زدن بازی جانشینی آیت‌‌الله خامنه‌ای است. آنها می‌خواهند که صادق لاریجانی را به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای جانشینی رهبر جمهوری اسلامی از اعتبار بیاندازند و شانس جانشینی‌اش را تا حد امکان کم‌رنگ کنند.

استراتژی پرریسکی که بعضی از تحلیل‌گران آن را در خدمت به محمود هاشمی شاهرودی رییس سابق قوه‌قضاییه و یکی دیگر از بخت‌های جانشینی می‌دانند. احمدی‌نژادی‌ها گرچه امروز در حاشیه سیاست ایران قرار گرفته‌اند اما رویای بازگشت‌شان به متن آنها را ناگزیر از پذیرش ریسک و هزینه‌هایش کرده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

اعلام حکم زندان بقایی؛

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »