تجمع در مشهد به خشونت کشیده شد

چند شهر ایران صحنه اعتراض به وضعیت معیشت

تجمع در مشهد به خشونت کشیده شد

زیتون– چند شهر ایران امروز (پنجشنبه) شاهد تجمع مردم معترض به وضعیت معیشتی‌شان بود.
شهروندان کاشمر، گناوه، نیشابور، بیرجند و مشهد امروز در اعتراض به وضعیت معیشتی به خیابان آمدند.

در اکثر شهرها شعارهای افراد شرکت کننده در تجمعات مربوط به مسائل اقتصادی بود اگرچه بعضا شعارهای سیاسی نیز سرداده می‌شد؛ از جمله «سر اومد، سر اومد، کاسه‌ی صبر ملت»٬ «عربها رو رها کنید فکری به حال ما کنید»٬ «بدانید بدانید پنجشنبه ها اینجاییم»٬ «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»٬ «کشور ما دزد خونه است، توی جهان نمونه است»٬ «اسلام رو پله کردید، ‌مردم رو ذله کردید»، «پلیس برو دزدو بگیر» «ایران که شاه نداره حساب کتاب نداره» و ….
در این میان تنها از شهر مشهد خبر از بازداشت عده‌ای معترضین منتشر شده است. در تجمع امروز در شهر مشهد علیه حسن روحانی٬ رییس جمهوری نیز شعار «مرگ بر روحانی» داده شد.
اما برخورد نیروی انتظامی با این تجمع بعد از تند شدن شعارها و تغییر سوی آن از حسن روحانی و دولت یازدهم به سیاست‌های کلی نظام صورت گرفت.

محمدرحیم نوروزیان، فرماندار مشهد، بعدازظهر امروز در گفت‌وگو با ایسنا ضمن غیرقانونی توصیف کردن تجمع «نه به گرانی» در این شهر گفت: «با این وجود، نیروی انتظامی با تجمع‌کنندگان بسیار با مدارا برخورد کرد.»
او با اشاره به اینکه مجوزی برای برگزاری تجمع در مشهد صادر نشده بود،‌ اضافه کرد: «تعدادی از افراد در میدان شهدا تجمع کردند. با این وجود، نیروی انتظامی به آنان تذکرات لازم را داد و بسیار با مدارا با آنها برخورد کرد.»

فرماندار مشهد افزود که تجمع کنندگان پس از تذاکراتی که به آنان داده شد،‌ «مدتی در میدان شهدا حضور داشتند و پس از آن متفرق شدند.»
محمدرحیم نوروزیان اشاره کرد که «تعدادی» که به گفته او، «قصد تعرض به اموال عمومی و تخریب آنها را داشتند توسط مأموران نیروی انتظامی بازداشت شدند». با این همه، وی به تعداد بازداشت شدگان اشاره نکرد.
فرماندار مشهد با اعلام اینکه «تجمع کنترل شد و اتفاق خاصی در آن رخ نداد» ‌گفت: تجمع پایان یافته است.
بر اساس برخی فیلم‌های انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی، به سوی تجمع‌کنندگان، گاز اشک آور شلیک شد و یک ماشین آب پاش نیز درصدد متفرق کردن آنان بود. در حالی که مردم معترض از نیروی انتظامی می‌خواستند تا «پلیس برو دزد بگیر» و «یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل می‌شه»


این تجمع ها در شرایطی برگزار شد که در هفته های اخیر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، از سوی مخالفان و منتقدان خود به دلیل گرانی کالاها و مواد مصرفی مردم مورد انتقاد قرار گرفته و حتی کمپین «پشیمانم» از سوی برخی از حامیان سابق روحانی به راه افتاده است. اگرچه او و اعضای دولتش از عملکرد اقتصادی دولت دفاع کرده و از جمله به کاهش نرخ تورم اشاره می‌کنند. برخی دیگر همچون محمد خاتمی٬ رییس جمهوری اسبق ایران پشیمانی از رای به روحانی را «دسیسه» خوانده بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

تجمع در مشهد به خشونت کشیده شد

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »