معاون اول دولت: کسانی که بانی اعتراضات در کشور هستند دود آن به چشم خودشان خواهد رفت

زیتون– اسحاق جهانیگری٬ معاون اول رییس جمهوری٬ امروز از «اعتراضات دو روز اخیر در ایران» با عنوان «برخی از اتفاقاتی که این روزها در کشور می‌افتد» یاد کرد و گفت: «مسائل اقتصادی را بهانه کرده‌اند که به نظر می آید پشت این قضیه مسئله دیگری باشد که حتماً باید شناسایی شود.»
این اولین واکنش رسمی یک مقام دولتی به دو روز اعتراض معیشتی در شهرهای مختلف ایران بود. طی دو روز گذشته در شهرهای کاشمر، گناوه، نیشابور، بیرجند٬ مشهد٬کرمانشاه٬ قم٬ اهواز٬ همدان٬ ساری٬ قزوین٬ ساری و قوچان٬ مردم به خیابان‌ها آمدند و به ناکارآمدی سیاست‌های اقتصادی جمهوری اسلامی اعتراض کردند.
اما معاون اول رییس جمهوری در واکنش به اعتراض مردم٬ تاکید کرد: «کسانی که بانی این قضایا در کشور هستند دود آن به چشم خودشان خواهد رفت؛ آنها فکر می‌کنند که با این کار به دولت آسیب می‌زنند.»
به گفته جهانگیری وقتی که «جریان اجتماعی راه افتاد و حرکت سیاسی در خیابان اتفاق افتاد حتما کسی که آن را شروع کرده اند ادامه دهنده و کنترل کننده پایان آن نخواهند بود و دیگرانی خواهند بود که بر آن جریان سوار خواهند شد.»
او در ادامه افزود: «جریانات سیاسی کشور چه اصلاح طلبان و چه اصولگرایان و اعتدالیون و همه کسانی که دغدغه ایران را دارند، فقط می توانند در کنار هم مسائل کشور را حل کنند.»
جهانگیری همچنین به چالش های پیش روی کشور نظیر بیکاری، کاهش قدرت خرید و رفاه مردم، تهدیدهای منطقه‌ای و بین‌‌المللی اشاره کرد گفت: بنابراین باید از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی کشور بهره ببریم که برجام یکی از موفقیت‌های دولت بود و به بهترین نحو قضایا را سامان داد بنا بود که فرصت مناسب و مثبتی برای توسعه و رشد کشور ایجاد کند که متاسفانه آمریکایی ها بعد از آمدن رییس‌جمهور جدید بد عهدی کردند و تلاش دارند تا با مواضع خود فضای مثبت برجام برای ایران را از بین ببرند.»
محمود صادقی٬ نماینده مردم تهران در مجلس٬ تنها نماینده‌ای بود که نسبت به این اعتراض‌ها واکنش نشان داد. او در توییتر خود نوشت: «اگر اعتراضات مردمی سازماندهی هم شده باشد، مسئولان دولتی باید پاسخگو باشند. به جای پاسخگویی، به تئوری توطئه پناه نبریم. برگزاری راهپیمایی بدون حمل سلاح از حقوق اساسی مردم است. دولت باید در عمل به حقوق اساسی مردم احترام بگذارد نه در شعار و ایجاد تشکیلات غیرضرور معاونت حقوق شهروندی.»
دیگر مسئولان سیاسی اما تا کنون نسبت به اعتراض‌های مردمی سکوت پیشه کرده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس مستقر در دوحه، طی سفری کوتاه به تهران با علی خامنه

ادامه »

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا ۱۵ خرداد ۶۸ در

ادامه »

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر

ادامه »