ایران صحنه اعتراض

زیتون– شهرهای کرمانشاه٬ قم٬ اهواز٬ همدان٬ قزوین٬ ساری و قوچان امروز صحنه اعتراض مردم بود.
مردم در اعتراض به وضعیت معیشتی در قالب تجمع‌های موسوم به «نه به گرانی» به خیابان‌ها آمدند تا اعتراض خود را گوش مسئولان کشور برسانند.


روز گذشته نیز در شهرهای کاشمر، گناوه، نیشابور، بیرجند و مشهد تجمعات مشابهی صورت گرفته بود.
اگرچه امروز شعارها بیشتر سیاسی بودند تا اقتصادی. عموم مردم معترض از «هزینه‌های ناشمار» جمهوری اسلامی به بهانه «عمق نفوذ استراتژیک» و «دفاع از حرم» آزرده بوده و شعارهایی مانند «نه غزه٬ نه لبنان٬ جانم فدای ایران»٬ «سوریه را رها کن فکری به حال ما کن» و «عربها رو رها کنید فکری به حال ما کنید» سر دادند.


دیگر شعارهای امروز هم که در میان معترضین شهرهای مختلف پرتکرارتر بود شامل؛ ««ملت گدایی می‌کند٬ آقا خدایی می‌کند»٬ «جوون بیکار نشسته آخوند تو کاخ نشسته»٬ «استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی»٬ «یا مرگ یا آزادی» و «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» می‌شد.
بر اساس فیلم‌های منتشر شده در کانال‌های تلگرامی٬ در چند شهر از جمله قم و اهواز نیز شعارهایی در حمایت از سلطنت پهلوی سر داده شده است.


در این میان٬ به گزارش شاهدان عینی٬ بیشترین خشونت از سوی نیروی انتظامی در کرمانشاه اعمال شده است. در این شهر ماموران انتظامی از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش استفاده کرده و چند نفر را نیز بازداشت کرده‌اند.
خبرگزاری فارس هم که تجمع مردم کرمانشاه را محدود به ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر اعلام کرده بود٬ عصر امروز خبر داد طی درگیری معترضان با ماموران امنیتی در کرمانشاه و پرتاب کردن سنگ به سوی ماموران٬ دست کم یکی از آن‌ها زخمی شده است.


از تهران نیز خبر رسیده است که نیروهای انتظامی حضور گسترده‌ای در خیابان‌ها داشته‌اند. همچنین محسن نسج همدانی٬ معاون امنیتی استانداری تهران ظهر امروز در مورد تجمع در تهران به مردم هشدار داده‌ بود.
معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران، به تسنیم گفته بود: «تاکنون مجوزی مبنی بر تجمعات مردمی در سطح شهر تهران از سوی استانداری صادر نشده و در صورت برگزاری چنین تجمعاتی از سوی نیروی انتظامی برخورد قاطع صورت می‌گیرد.»


محسن نسج همدانی در گفت‌گو با اینا نیز تایید کرد که: «در یکی از میادین [تهران] کمتر از ۵۰ نفر حضور داشتند که تعدادی از افراد پس از تذکر پلیس صحنه را ترک کردند اما تعداد اندکی نیز بودند که علیرغم تذکر پلیس همچنان در میدان باقی ماندند. پس از این مسئله و استعلام پلیس از ما، با حکم قضایی تعداد کمی بازداشت موقت شدند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »