حسن روحانی: خواست‌های مردم تنها اقتصادی نیست

زیتون– حسن روحانی٬ رییس جمهوری در دومین موضع گیری در خصوص اعتراضات اخیر ایران گفت: «یکی از خواسته‌های مردم این است که فضا را بازتر کنیم.»

او با تاکید بر اینکه اعتراض‌های اخیر «تهدیدی است که باید به فرصت تبدیل شود» در دیدار با روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس در اشاره به معترضان گفت: «همه اینها کسانی نیستند که از خارج دستور گرفته باشند بلکه عده‌ای از آنها مردمی هستند که به خاطر احساسات و مشکلات‌شان به خیابان ها آمدند.»

طی روزهای گذشته در شهرهای مختلف ایران اعتراضی سراسری نسبت به جمهوری اسلامی در جریان است. این اعتراضات که ابتدا به دلیل مسائل سیاسی شکل گرفت٬ خیلی زود رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت. 

حسن روحانی در خصوص سیاست‌های اقتصادی دولتش در جلسه امروز٬ توضیح داد  از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی، ۶۰ هزار میلیارد تومان برای صندوق‌های بازنشستگی و بیشتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی تخصیص پیدا می‌کند؛ ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز به صندوق توسعه ملی و ۱۰ الی ۱۱ هزار میلیارد تومان هم به عنوان پاداش بازنشستگی می‌دهیم؛ علاوه بر آن برای توسعه کشاورزی نیز یارانه‌هایی ارائه می‌کنیم که در مجموع نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از این ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بخاطر مسایلی که در اختیار دولت نیست، از دست ما می‌رود.

رییس جمهوری در ادامه به ذکر آمار و ارقام از موفقیت‌های دولتش پرداخت و گفت: امسال رشد اقتصادی ما در ۶ ماهه اول، ۶ درصد است. تمام کشور‌ها به طور متوسط رشد اقتصادی‌شان ۲ الی ۳ درصد است. رشد اقتصادی ما از متوسط دنیا بهتر است و ما پیش رفتیم. ما ۷۰۰ هزار شغل درست کردیم. نتیجه در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال، گواه یک کار عظیم است؛ ۷۰۰ هزار شغل درست کردن، مگر کار کمی است؟»

رییس جمهوری٬‌ روز گذشته نیز در حاشیه در جلسه هیئت دولت٬ با اشاره به اینکه «در روزهای اخیر شاهد اعتراض ها در برخی نقاط کشور بوده‌ایم»، گفت این نکته باید برای همه روشن باشد که ما «ملت آزادی» هستیم و «طبق قانون اساسی و حقوق شهروندی، مردم در بیان انتقادات و حتی اعتراض‌شان کاملاً آزاد هستند.»

اگرچه روحانی ایران اعتراضات را مشروط به این کرد که «اما در عین حال باید توجه کنیم که نحوه انتقاد و اعتراض باید به گونه‌ای باشد که پایان آن منتهی به بهتر شدن شرایط کشور و زندگی مردم شود.»

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »