آزادی تنها ۷۰ نفر از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری

زیتون– عباس جعفری دولت‌آبادی٬ دادستان عمومی و انقلاب تهران٬ خبر داد که ظرف ۴۸ ساعت گذشته ۷۰ نفر از بازداشتی‌های اعتراضات اخیر با تکمیل تحقیقات و اخذ ضمانت آزاد شده‌اند.

تجمع‌ها و تظاهرات از روز پنجشنبه گذشته در شهر مشهد آغاز شد که شرکت‌کنندگان در آن ضمن اعتراض به گرانی و مشکلات اقتصادی، شعارهایی علیه رهبر و رییس جمهوری سر داده‌اند.
دامنه این اعتراضات به سرعت بالاگرفت و به شهرهای مختلف ایران سرایت کرد.
در طی روزهای اعتراض٬‌ بر اساس اخبار صدا و سیما حداقل ۲۱ تن کشته شدند. بیش از ۱۰۰۰ نفر از شهروندان نیز بازداشت شدند که تعدادی از آنان دانشجویان بودند. 

جعفری دولت‌آبادی همچنین به تحلیل اعتراض‌های اخیر در شهرهای مختلف ایران پرداخته و آن را «طرح آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی» خوانده است. او در ادامه مدعی شده که قرار بوده اعتراض‌ها چهل روز طول بکشد.

به گفته دادستان تهران  این طرح «دو مرحله» داشته و مرحله اول آن «از ۹ دی شروع شد و قرار بود تا ۲۰ بهمن ادامه یابد»، که «در مجموع چهل روز را در بر می‌گرفت.»

به گزارش میزان او افزود که در این مرحله، «طبق برنامه پیش‌بینی شده باید صبح و بعد از ظهر هر روز تظاهرات اعتراضی ادامه می‌یافت تا با درگیر شدن پلیس و فرسایش آن، قدرت انتظامی و اجتماعی کشور فلج شود و بدین ترتیب بتوان به تدریج نظام سیاسی را از پا درآورد».

دادستان تهران، مرحله دوم را «از ۲۰ بهمن تا اسفندماه با تشابه‌سازی انقلاب ۱۳۵۷» عنوان کرده به ادعای او قرار بود «تظاهرات خشن و مسلحانه راه‌اندازی و اجرا شود.»

دولت‌آبادی در ادامه بدون اشاره به آمار بازداشت‌ها تنها گفته که «ظرف ۴۸ ساعت اخیر تعداد هفتاد نفر از متهمان آشوب‌ها با تکمیل تحقیقات و اخذ ضمانت آزاد شدند.»

مسئولان امنیتی، قضایی و انتظامی جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته آمارهای مختلفی شامل یک هزار بازداشتی تا بیش از ۱۸۰۰ بازداشتی اعلام کرده‌اند که با توجه به گستردگی اعتراض‌ها، تعداد دستگیرشدگان احتمالاً فرا‌تر از این ارقام است.

در میان بازداشت‌شدگان، دانشجویان نیز به چشم می‌خورند که بر اساس برخی از گزارش‌ها در اعتراض‌ها شرکت نداشتند و وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی تنها برای «پیشگیری» آنها را در خانه‌های‌شان یا خیابان دستگیر کرده است.

فاطمه حسینی نماینده مجلس در رابطه با دانشجویان زندانی توییت کرد: «امروز صبح با وزیر اطلاعات دربارۀ #آزادی #دانشجویان_زندانی صحبت کردم.گفتند تعدادی آزاد شده‌ و بقیه هم در روزهای آتی آزاد خواهند شد. در #فراکسیون_امید، پیگیر آزادی این دانشجویان هستیم. #مطالبه‌گری»

صبح امروز ۳۷ تشکل دانشجویی در نامه ای به منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خواستار پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی و آزادی بی‌قید و شرط آنان شدند.

در این نامه که توسط ایسنا انتشار یافته است، از شکسته شدن حریم دانشگاه که از آن به عنوان «آخرین سنگر آزادی و وادی اندیشه» توسط نهادهای امنیتی و نظامی و نیز «دخالت‌های نامشروع در امور دانشگاه‌ها» انتقاد شده است.

در این نامه آمده است: «دانشجو، دیده‌بان مدنی جامعه و صدای مردمی است که فشار تورم قامت‌شان را خم کرده است، دغدغه‌مندی وی برای جامعه‌اش جزیی جداناپذیر از زندگی دانشجویی اوست اما متأسفانه سال‌هاست که حیات فعالیت دانشجویی توسط نهادهای مختلفی تهدید می‌شود».

۳۷ تشکل دانشجویی که ایسنا به نام آنها اشاره نکرده است،‌ با ابراز تأسف از بازداشت «عده‌ای از یاران دبستانی با دلایل مبهم» افزوده‌اند که «از وضعیت آنان خبری در دسترس نیست».

پیش از این، بیش از ۳۰ شورای صنفی دانشگاه‌های ایران در نامه‌هایی به منصور غلامی در روزهای اخیر از بازداشت دانشجویان انتقاد کرده و خواستار آزادی آنها شده بودند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »