???? زنده|مجلس خبرگان درباره انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری: «کار گره خورده بود»


سخنگوی سپاه پاسداران: خانواده صدام در اعتشاشات نقش داشتند


درخواست کمک خانواده دریانوردان ایرانی نفت‌کش سانچی از جوامع بین‌المللی

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی دقایقی پیش گفت:چینی ها عملیات اطفای حریق را با توجیه تاریکی شب متوقف کرده اند.

خانواده‌های دریانوردان ایرانی پنج شنبه شب در گفت و گو با رضا زندی از جوامع بین المللی کمک خواستند :«از جامعه بین المللی خواهش می کنیم کمک کنند»

 


رئیس سازمان بسیج: از هر مسجد دو بسیجی به کادر آموزش مدارس  اضافه می‌شوند

غلامحسین غیب پرور، رییس سازمان بسیج مستضعفین، گفت که طرح ۷ ساله «شهید بهنام محمدی» از سال تحصیلی آینده با پوشش یک میلیون دانش آموز آغاز به کار می‌کند.  بر اساس این طرح از هر مسجد دو یا سه بسیجی به کمک اولیا و کادر آموزشی مدارس می‌روند تا آنان را در کارهای تربیتی یاری رسانند.» 

غیب پرور تاکید کرد : «جامعه دانش آموزی مورد هدف دشمن است که با شعار نمی توان جلوی دشمن را سد کرد بلکه باید با راهکارهای عملی و برنامه‌ریزی‌های دقیق مقابل آنان ایستاد.»


 در صورت عدم بارندگی ۵۲ درصد جمعیت تهران و البرز آب شرب نخواهند داشت

عیسی فرهادی، فرماندار تهران گفت: در صورت عدم بارندگی ۵۲ درصد جمعیت تهران و البرز فاقد آب شرب خواهند بود.

او با بیان اینکه امروز وضعیت آب شهر تهران به مراتب از خراسان جنوبی بدتر است، افزود: آب ۵۲ درصد شامل ۱۷ میلیون نفر جمعیت شهر تهران و البرز از سدها تامین می شود./مهر

 


 سخنگوی هیات رئیسه مجلس: عاملین اصلی اعتراضات اخیر کمتر از ۱۰۰ نفر بودند


توضیح  مجلس خبرگان درباره روند انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری: کار گره خورده بود

 پایگاه تلگرامی مجلس خبرگان رهبری چهارشنبه شب در پی انتشار فیلمی از جلسه رای‌گیری این مجلس در تاریخ ۱۴ خرداد ۱۳۶۸  در فضای مجازی به توضیح بخشهایی از جلسه انتخاب رهبری اقدام کرد.

 در توضیحاتی که  مجلس خبرگان رهبری پیرامون جلسه رای گیری تعیین رهبر ایران در سال ۶۸ منتشر کرده است، این نهاد با شرح تحولات آن دوره نوشت که در آن زمان «کار گره خورده بود» و در ادامه از  انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری موقت ایران دفاع کرده است.

در ویدیویی که سه روز پیش از جلسه مذکور منتشر شد، رهبر فعلی ایران، آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید  که صلاحیت رهبری را ندارد، همچنین بنا بر این ویدئو  ایت الله هاشمی رفسنجانی و  دیگر  از اعضای وقت مجلس خبرگان  ضمن اینکه معتقد بوده‌اند خامنه‌ای در مسایل دینی صاحب نظر نیست، بر موقتی بودن این انتهاب تاکید داشتند.

در متنی که  به عنوان توضیحات مجلس خبرگان منتشر شده آمده است با توجه به آن که رای اکثریت به رهبری فردی (در مقابل رهبری شورایی) بوده و در عین حال هیچ یک از مراجع تقلید وقت برای رهبری رای نیاورده بودند، «کار گره خورده بود» و قانون اساسی راهی برای بیرون رفتن از این بن‌بست پیش‌بینی نکرده بود.

این متن همچنین به تعیین شورای بازنگری قانون اساسی از طرف آیت‌الله روح‌الله خمینی اشاره می‌کند که یکی از کارهایش حذف شرط مرجعیت برای رهبر بود.

همچنین به نامه‌ای از آیت‌الله خمینی به علی مشکینی، رئیس وقت مجلس خبرگان، اشاره شده است که در آن آقای خمینی به آقای مشکینی می‌گوید به جای شرط مرجعیت رهبر، کافی است که خبرگان به “مجتهد عادلی” به عنوان رهبر رای بدهند./ایرنا

 


توضیحات دادستان کل کشور درباره مرگ بازداشت‌شدگان اخیر در زندان

منتظری، دادستان کل کشور درباره خودکشی‌های اخیر در زندان‌ها گفت: فردی که در زندان اوین خودکشی کرده است معتاد بوده است و فیلمش هم موجود است و در عین حال در حال ادامه تحقیقات در این زمینه هستیم. فردی که در اراک خودکشی کرده در زندان نیروی انتظامی بوده و پزشکی قانونی در حال تحقیق در این زمینه است و بنابر گزارش‌ها وی هم خودکشی کرده است.


وی همچنین اعلام کرد که خبر خودکشی فردی در دزفول جعلی است.

این در حالی است که پیش از این دو نماینده مجلس خبر داده بودند افرادی که این روزها خبر مرگ آنان در زندان اوین و اراک منتشر شده از بازداشت شدگان اتفاقات اخیر بوده اند./عصر ایران



آزادی تمامی دانشجویان بازداشتی دانشگاه علامه

رییس دانشگاه علامه طباطبایی از آزادی ۱۵ دانشجوی این دانشگاه که در پی وقایع اخیر بازداشت شده بودند، خبر داد./ایسنا


زلزله‌ای به بزرگی ۵ ریشتر مرز استانهای کرمانشاه و ایلام را لرزاند

زلزله‌ای به بزرگی۵ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتر مرز استانهای کرمانشاه و ایلام – حوالی سومار(کرمانشاه) را لرزاند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات گفت: ۷ تیم ارزیاب جهت بررسی ابعاد زمین لرزه و خسارات احتمالی به دلیل وقوع زلزله ۵.۶ ریشتری در سومار به منطقه اعزام شدند.

بنابر گزارش‌ها تاکنون این زمین لرزه خسارات جانی نداشته است/فارس


گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران: حکومت ایران مجبور است با مردم خود به سازش برسد

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در اشاره به اعتراضات اخیر در ایران گفت: حکومت این کشور در نهایت مجبور خواهد بود با مردم خود به سازش برسد و اوضاع در شکل فعلی دوام نخواهد داشت.

در اعتراضاتی که از روز هفتم دی ماه در مشهد با شعارهایی علیه دولت شروع و به سرعت به ده ها شهر کوچک و بزرگ ایران کشیده شد حداقل ۲۵ نفر جان باخته اند.

جهانگیر افزود: «رویدادهای اخیر بیم و نگرانی من را تایید کرد و بیم من این بود که جامعه دوقطبی خواهد شد چون که حکومت نیروهای نظامی، شبه نظامی و بسیجی خودش را دارد و حالا همین ها در مقابل مردمی قرار گرفته اند که با مطالبات مشروع و موجه به تظاهرات پیوسته بودند و این نوع تقابل می تواند فقط منجر به سرکوب بیشتر شود.»/بی بی سی فارسی

 


دستگیری ۲۱ خواننده زیرزمینی در بندرعباس


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »