وزارت امور خارجه: در مورد برنامه موشکی مذاکره نمی‌کنیم

زیتون- بهرام قاسمی٬ سخنگوی وزارت امور خارجه٬ هرگونه مذاکره با اتحادیه اروپا در خصوص برنامه موشکی ایران را تکذیب کرد.

روزنامه فایننشال تایمز روز گذشته به نقل از منابع آگاه نوشته بود که در طی ملاقات هفته گذشته جواد ظریف با همتایان اروپایی‌اش توافق شده که «گفتگویی فشرده و جدی» در موضوع برنامه موشکی و مسائل منطقه ای داشته باشد.

قاسمی اما امروز چنین توافقی در نشست اخیر در بروکسل را شدیداً تکذیب کرد و چنین ادعایی را بی اساس دانست.

از سوی دیگر در پی مهلت ۱۲۰ روزه دونالد ترامپ برای بازبینی توافق هسته‌ای با ایران، اتحادیه اروپا اعلام کرد که اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا را «به دقت بررسی» می‌کند.

رییس جمهوری آمریکا روز ۲۲ دی‌ماه «برای آخرین بار» تعلیق تحریم‌های اتمی ایران را تمدید کرد و از شرکای اروپایی واشنگتن خواست که آن‌چه را «ایرادهای» برجام خوانده است، برطرف کنند.

دونالد ترامپ برای ماندن کشورش در برنامه جامع مذاکرات چهار شرط حیاتی را به این شرح اعلام کرده است:
«اول، باید از ایران بخواهد تا اجازه بازرسی فوری از تمام اماکنی را که توسط بازرسان بین المللی درخواست شده، بدهد.
دوم، باید اطمینان حاصل کند که ایران به دستیابی به یک سلاح هسته ای حتی نزدیک هم نمی شود.
سوم، بر خلاف توافق هسته ای، این مولفه ها نباید تاریخ انقضا داشته باشند. سیاست من جلوگیری از همه راه های دسترسی ایران به یک سلاح هسته ای است – نه فقط برای ده سال – بلکه برای همیشه.
اگر ایران هرکدام از این موارد را برآورده نسازد، تحریم های هسته ای آمریکا بطور اتوماتیک باز خواهند گشت.
چهارم، این مصوبه باید – برای اولین بار- بطور علنی در قانون ایالات متحده اعلام کند که برنامه موشک دور برد و برنامه سلاح هسته ای جدا نشدنی هستند، و توسعه و آزمایش موشک ها توسط ایران باید مورد تحریم های سخت قرار گیرد.»

دونالد ترامپ همچنین گفته است: «رژیم ایران بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان است.این رژیم حزب الله، حماس و بسیاری از تروریست های دیگر را قادر ساخته است که هرج و مرج ایجاد کنند و مردم بی گناه را بکشند. این حکومت به منظور تخریب سراسر منطقه خاورمیانه ضمن تامین مالی بیش از۱۰۰ هزارشبه نظامی، آنها را آموزش داده و مسلح کرده است.»

یوهانس هان کمیسر اتحادیه اروپا در امر سیاست همجواری و مذاکرات گسترش اتحادیه ‎خبر داد که اعضای اتحادیه اروپا در حال رایزنی با هم هستند که چه پاسخی به دونالد ترامپ بدهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی خطاب به پارلمان اروپایی گفت: «شاهد بوده‌اید که ایالات متحده روز جمعه تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کرد. در حال حاضر بریتانیا، آلمان و فرانسه همراه با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دقت مشغول بررسی این امر و پیامدهایش هستند.»

مقامات اتحادیه اروپا در عین حال گفته‌اند که در نشست روز پنج‌شنبه خود با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در بروکسل او را بر سر برخی موضوعات به چالش کشیده‌اند.

یوهانس هان اظهار داشت: «این موضوعات از جمله تنش‌ها در خاورمیانه، برنامه موشکی ایران و اعتراضات اخیر در ایران بود».

وی افزود: «بگذارید به صراحت اعلام کنیم. همه این موضوعات باید حل و فصل شوند و حل‌وفصل آنها نیز باید خارج از چارچوب توافق اتمی باشد.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »