خوزستان زیر غبار دفن شد

زیتون– در دو استان لرستان و خوزستان میزان گردو عبار به مرحله بحران رسیده است.

شهریار عسگری، مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان روز سه‌شنبه به ایرنا گفت که میزان گرد و غبار در آسمان اهواز به بیش از ۴۷ برابر حد مجاز و به مرحله «فوق خطرناک» رسیده است.

شهریار عسگری، مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، تاکید کرد که میزان گرد و غبار در آسمان این شهر٬ «ساعت ۱۱ صبح روز سه‌شنبه٬ به ۷۱۳۵ میکروگرم بر مترمکعب» رسیده است.

او با اشاره به شاخص نرمال میزان ذرات معلق در هوا که ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است٬ وضعیت آلودگی هوا در اهواز را «۴۷ برابر حد مجاز و در حد فوق خطرناک» اعلام کرده بود.

رضا رضایی، مدیرکل فرودگاه بین‌المللی اهواز، نیز گفته بود که به دلیل کاهش شعاع میدان دید در آسمان این شهر به حدود ۲۰۰ متر٬ «تا اطلاع ثانوی هیچ پروازی دراین فرودگاه انجام نخواهد شد».

 

 

بر اساس این گزارش٬ شماری از هواپیماهای عازم اهواز نیز به‌دلیل این مشکل٬ قادر به فرود نبوده و به فرودگاه‌های مبدا بازگشتد.

غلظت غبار در ماهشهر ۲۸۹۰ و در حمیدیه نیز ۱۳۱۷ میکروگرم بر مترمکعب اعلام شده که به ترتیب ۱۹ و هشت برابر شاخص مجاز گرد و غبار است.

عسگری همچنین غلظت ریزگردها در آسمان رامشیر را ۲۴۹، سوسنگرد ۲۳۸، شادگان ۲۹۱، شوش ۱۴۹، هندیجان ۲۴۹، آبادان ۶۷، امیدیه ۶۳، اندیمشک ۹۵، بندر «امام خمینی» ۲۱۵، بهبهان ۱۱۷، خرمشهر ۱۲۶، دزفول ۱۱۰ میکروگرم بر متر مکعب گزارش کرده بود.

با توجه به شاخص نرمال میزان ذرات معلق در هوا که ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است٬ آسمان شمار قابل توجهی از شهرهای استان خوزستان در شرایط نامناسبی به سر می‌برد.

سازمان هواشناسی استان خوزستان نیز گزارش کرده بود که از صبح روز سه‌شنبه٬ به‌دلیل وزش باد٬ هوای ۱۴ شهرستان خوزستان شامل اهواز، حمیدیه، کارون، باوی، شادگان، آبادان، خرمشهر،هندیجان، امیدیه، ماهشهر،رامهرمز، رامشیر، هویزه و دشت آزادگان خاک‌آلود خواهد بود.

مدیریت بحران استانداری خوزستان روز دوشنبه طی اطلاعیه‌ای مدارس این شهرستان‌ها را در روز سه‌شنبه تعطیل و ساعت پایان کار اداره‌ها و مراکز دولتی را تا ساعت ۱۲ اعلام کرده بود.

رضا دولتشاهی٬‌ رییس پلیس راه خوزستان٬ نیز امروز اعلام کرد که با توجه به کاهش شعاع دید، تردد اتوبوس در همه محورهای استان را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده است.

دولتشاهی به مهر گفت: «در حال حاضر محورهای اهواز به سمت ماهشهر، هندیجان، امیدیه و رامشیر وضعیت بسیار نامناسبی دارند.»

استان خوزستان٬ امسال به دلیل خشکسالی٬ یکی از کم بارش‌ترین سال‌ها را تجربه می‌کند.

خشکسالی در استان خوزستان به اندازه‌ای بحران ایجاد کرده است که مسئولان این استان هشدار داده‌اند درصورت ادامه این روند٬ خوزستان برای تامین آب مورد نیاز شرب و کشاورزی خود با مشکل مواجه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهرداد فتحی بیرانوند،‌ مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان، با اعلام اینکه هوای این استان در «وضعیت بسیار خطرناک» قرار گرفته است، گفت: آلودگی در برخی از شهرستان‌ها به ۵۰ برابر حد مجاز رسیده است.

او افزود: هوای شهرستان پلدختر در شرایط بسیار خطرناک قرار دارد و آلودگی بیش از ۵۰ برابر حد مجاز است.

به گفته مهرداد فتحی بیرانوند آلودگی در شهرستان کوهدشت و رومشکان در شرایط بسیار خطرناک قرار دارد و بیش از ۳۰ برابر حد مجاز است. او در ادامه افزود: «وضعیت کیفی هوای شهرستان‌های دوره چگنی و خرم‌آباد و سلسله نیز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد و آلودگی به میزان یک و نیم برابر حد مجاز است.»

آخرین بار، در اواخر دی‌ماه و ابتدای بهمن سال جاری، استان خوزستان برای بیش از یک هفته درگیر پدیده گرد و غبار با منشا داخلی و خارجی بود که در برخی نقاط تا ۶۶ برابر حد مجاز گزارش شد.

این پدیده که مشکلات زیادی را مردم ایجاد و بیش از ۱۵۰۰ تن را راهی بیمارستان کرد، باعث تعطیلی مدارس و مراکز آموزشگاهی و کم شدن ساعات اداری برخی شهرستان‌ها شد.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »