کانادا خواستار ارائه توضیح در مورد مرگ کاووس سیدامامی شد

دادستان تهران کاووس سیدامامی را به ارتباط با افسر اطلاعاتی آمریکا در ایران متهم کرد

زیتون– عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران٬  کاووس سیدامامی، فعال محیط زیست و استاد دانشگاهی را که در زندان اوین در گذشته است را به ارتباط با «افسر اطلاعاتی آمریکا در ایران» متهم کرده است.

او همچنین بازداشت‌شدگان دیگر مرتبط با این پرونده را به ارتباط با سیا و موساد متهم کرده است.

به گفته دولت‌آبادی بازداشت شدگان این پرونده حدود ده سال پیش با هدایت دو افسر اطلاعاتی آمریکا موسسه‌ای را «در قالب فعالیت‌های زیست محیطی» ایجاد کرده بودند و از جمله «در برخی از مناطق استراتژیک کشور تعدادی دوربین در ظاهر برای رصد امور زیست محیطی نصب کرده بودند که در واقع پوششی برای رصد فعالیت های موشکی کشور بوده است.»

به گزارش میزان دادستان تهران در ادامه افزود: «پس از بازداشت کاووس سیدامامی و ارائه اسناد و اطلاعات موجود به وی در فرآیند تحقیقات، از بازجوی خود برای پاسخ به سوالات، فرصتی درخواست نموده بود که مورد پذیرش قرار گرفته اما پس از مراجعه متهم به محل نگهداری خود در بازداشتگاه، با تدارک مقدمات، در سرویس بهداشتی اقدام به خودکشی نمود.»

روز شنبه٬ همزمان با انتشار خبر مرگ کاووس سیدامامی٬ استاد دانشگاه و فعال محیط زیست در دانشگاه٬ دادستان عمومی و انقلاب تهران خبر بازداشت تعدادی از فعالان محیط زییست را به اتهام «جاسوسی» تایید کرد.

کاووس سیدامامی، دکترای جامعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق بود. او همزمان مدیرعامل مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» بود.

بر اساس اطلاعاتی که دانشگاه امام صادق از کاووس سیدامامی در سایت خود منتشر کرده است، این فعال محیط زیست در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل کرده و در سال ۱۳۷۰ دکترای خود را در رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه اورگان گرفته بود.

او در سال‌های گذشته علاوه بر تدریس در دانشگاه امام صادق، ۹ کتاب و ده‌ها مقاله در زمینه‌های مختلف منتشر کرده بود.

کینگ‌رام (رامین سید امامی) روز شنبه در اینستاگرامش خبر داد روز گذشته (جمعه) مریم ممبینی٬ همسر سیدامامی را به زندان احضار و خبر مرگ او را تحت عنوان «خودکشی» ابلاغ می‌کنند. 

یک روز بعد عباس جعفری‌دولت‌آبادی٬ دادستان عمومی و انقلاب تهران٬ در خصوص خودکشی کاووس سیدامامی در زندان٬ گفت که او «علیه خودش اعترافاتی» داشته است.

دادستان تهران به ایلنا گفته بود که فعال محیط زیستی که در زندان خودکشی کرده٬ در ارتباط با پرونده دستگیری جاسوسان٬ بازداشت شده بود.

به گفته جعفری‌دولت‌آبادی کاووس سیدامامی یکی از همان متهمان پرونده «جاسوسی فعالان محیط زیست» بوده است.

از سوی دیگر دولت کانادا روز دوشنبه از دولت ایران خواست تا درباره علت مرگ کاووس سیدامامی، جامعه شناس، فعال محیط زیست و مدیرعامل موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» ایرانی-کانادایی توضیح دهد.

به گزارش عصرایران به نقل از روزنامه کانادایی گلوب اند میل، عمر الغبرا معاون پارلمانی وزیر خارجه کانادا در جلسه پرسش و پاسخ روزانه در پارلمان این کشور، مرگ سیدامامی در زندان را مشکوک خواند و از دولت ایران خواست تا در این باره تحقیق کند.

به نوشته یورونیوز، یکی دیگر از مقامات ارشد کانادا نیز گفته است که کشورش از طریق کانال های دیپلماتیک، مرگ این تبعه کانادایی را پیگیری خواهد کرد.

این روزنامه اضافه کرده کانادا به دلیل بسته شدن سفارت خود در تهران از سال ۲۰۱۲، جمع‌آوری اطلاعات در زمینه مرگ کاووس سید امامی را به دیپلمات‌های خود در ترکیه محول می‌کند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

کانادا خواستار ارائه توضیح در مورد مرگ کاووس سیدامامی شد

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »