رییس شورای شهر: برخورد با «بی‌حجابی» یک «الزام قانونی» است

مدافعان اصلاح طلب حجاب اجباری

زیتون– محسن هاشمی٬ رییس شورای شهر تهران امروز گفت که برخورد با «بی‌حجابی» یک «الزام قانونی» است.

او همچنین مدعی شد که اگر آثار «عدم الزامی بودن حجاب» روشن شود شاید «مخالفان حجاب اجباری هم در برخی مواضع خود تجدیدنظر کنند.»

به گفته رییس شورای شهر تهران  از ابتدای انقلاب اسلامی مساله «الزامی شدن حجاب» به عنوان یک «خواست عمومی» مطرح و از سال ۱۳۶۲ قانون آن مورد تصویب قرار گرفت.

محسن هاشمی همچنین تاکید کرد که مساله «الزامی بودن حجاب» یک مساله «اجتماعی» است پس نمی‌توان از یک رویکرد مانند رویکرد فقهی موافقان یا رویکرد فمینیستی مخالفان به مساله پرداخت.

به گفته‌ او «تبدیل کردن آن به موضوع امنیتی، سیاسی می‌تواند پیامدهای منفی و خطرناکی در هر دو طرف برای جامعه به همراه داشته باشد.»

رییس شورای شهر اصلاح طلب تهران در حالی «حجاب اجباری» را «خواست عمومی» خواند که ایازی، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم،  پیشتر در همین مورد به وب‌سایت جماران گفته بود: «امام خمینی به شهید مطهری گفتند من هم موافق حجاب اجباری نیستم ولی آنقدر بر من فشار آوردند که گفتم باید در «ادارات» حجاب رعایت شود.»

پیش از او علی مطهری٬ نایب رییس مجلس نیز که به دلیل موضع گیری‌های سیاسی‌اش از مقبولیت بین اصلاح طلبان برخوردار است٬ از حجاب اجباری دفاع کرده بود.

علی مطهری٬ گفته بود که جمهوری اسلامی زن‌ها را مجبور به داشتن حجاب در جامعه نمی‌کند.

به گفته نایب رییس مجلس «خانم‌های ما خودشان انتخاب کرده‌اند امروز هم در جامعه اجبار جدی برای حجاب نداریم. »

او به ایلنا گفته بود که اعتراضات دختران انقلاب «نباید زیاد رسانه‌ای شود»؛ چرا که «در حال حاضر مشکلی برای حجاب نداریم.»

فاطمه راکعی٬ دبیرکل حزب اصلاح طلب جمعیت زنان مسلمان نواندیش و نماینده مجلس ششم نیز درباره‎ اعتراض به حجاب اجباری، با بیان این که «این برخوردها در شأن زنان فرهیخته‌ ما که عموماً برای آزادی‌های مدنی و حقوق انسانی و اجتماعی تلاش می‌کنند، نیست»، گفته بود: «بنظر می‌رسد که این‌ها کارهای سازمان‌یافته‌ی مشکوکی باشد که اعتراضات اخیر را جرقه زد و این بار به سراغ زنان آمده، می‌خواهند با این ترفند دوباره آن‌ها را درون خانه‌ها کنند.»

ویدا موحد٬ اولین زنی که به نام «دختر خیابان انقلاب» معروف شد، زن جوانی بود که در ششم دی‌ ۱۳۹۶ در تقاطع خیابان انقلاب و وصال تهران روسری سفیدرنگی را بر سر چوبی کرد و در اعتراض به حجاب اجباری آن را تکان داد.

بر اساس اخبار منتشرشده، پلیس ایران وی را دستگیر کرده است. نسرین ستوده در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۹۶ از آزادی وی خبر داد. او در فیسبوک خود اعلام کرد که ویدا موحدی در هفتم بهمن ماه آزاد شده است.

یک‌ماه بعد دومین زن ایرانی در خیابان انقلاب با درآوردن روسری به «حجاب اجباری» اعتراض کرد.

عکس این زن در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. نسرین ستوده٬ وکیل دادگستری٬ در گفت‌وگویی با رادیو فردا نام این زن را نرگس حسینی اعلام کرد و گفت پس از بازداشت «قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی» صادر شده است.

پس از آن نیز ده‌ها زن و مرد جوان در خیابان‌های تهران و شهرهای دیگر از جمله اصفهان و شیراز دست به عمل مشابه زدند.

بر اساس تصاویزی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است٬ اخیرا بازداشت دختران خیابان انقلاب با خشونت بیشتری همراه است.

چهار اسفند نیز یک شهروند تهرانی پرده از بازداشت خشونت آمیز یکی دیگر از زندان جوان معترض به «حجاب اجباری» داد.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »