شروط جدید شورای نگهبان برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

زیتون– شورای نگهبان با انتضار تفسیر شرط «رجل سیاسی ـ مذهبی و مدیر و مدبر بودن» برای نامزدهای ریاست‌جمهوری، ۱۱ شرط جدید را برای این نامزدها اعلام کرد.

از جمله این شروط این است که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری «فاقد سوابق سوءامنیتی از جمله» در اعتراض‌های سال ۸۸ باشند.

شورای نگهبان همچنین خواستار آن شده است که نامزدها مشاوران خود را به این نهاد معرفی کنند.

در تفسیر جدید نیز به رغم وعده‌های پیشین در خصوص امکان «احراز شرایط رجل سیاسی- مذهبی» بودن زنان سکوت شده است.

این شورا پس از حدود یک سال و نیم از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی آیت‌الله خامنه‌ای و در ازای جزء ۵ بند «د» این سیاست های کلی، تعاریف، معیارها و شرایط برای تشخیص رجل سیاسی ـ مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری را اعلام کرد.

بر اساس تعریف شورای نگهبان، «رجال مذهبی» باید «تدین و تقیدشان به انجام شعائر و مناسک دینی در زندگی فردی و اجتماعی از برجستگی ویژه‌ای برخوردار باشد به گونه‌ای که در میان مردم به این خصوصیت شناخته و مشهور باشند.»

از نظر این شورا، «رجال سیاسی رجالی هستند که …همواره مصالح نظام اسلامی و معیارهای اصیل انقلابی در عملکرد آنها لحاظ شده باشد، به گونه‌ای که در میان مردم به این خصوصیت شناخته و مشهور باشند.»

بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی ایران، رئیس‏‌جمهوری «از میان‏ رجال‏ مذهبی‏ و سیاسی»‏ که‏ «ایرانی‏ الاصل‏، تابع ایران‏، مدیر و مدبر، دارای‏ حسن‏ سابقه‏ و امانت‏ و تقوی‏، مومن‏ و معتقد به‏ مبانی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ ومذهب‏ رسمی‏ کشور» باشند، انتخاب خواهد شد.

این برای نخستین بار است که شورای نگهبان تفسیرهایی را درباره این شرایط اعلام شده در قانون اساسی اعلام می‌کند.

«تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان» از جمله بندهای این سیاست‌ها بود.

این شورا در تفسیر جدید خود اعلام کرده که مدیر باید «برخوردار از شایستگی‌های ذاتی و اکتسابی» باشد و «از توانایی پیش‌بینی و عاقبت‌اندیشی نسبت به امور مبتنی بر عقلانیت و دانش صحیح برای اداره امور کشور برخوردار باشد».

«معرفی مشاوران جهت تشریح و توان مدیریتی برنامه‌ها» و «سوابق کافی و قابل ارزیابی در فعالیت‌های مذهبی و سیاسی از قبیل مکتوبات، سخنرانی‌ها و اعلام مواضع» از جمله شرط‌های جدید شورای نگهبان برای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری است.

«وابسته نبودن به گروه‌های غیرقانونی و عدم محکومیت به اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران و فقدان سوابق سوءامنیتی از جمله در فتنه سال ۸۸» از جمله دیگر شرط‌های جدید برای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری است.

عباسعلی کدخدایی٬ سخنگوی شورای نگهبان٬ امروز (شنبه) گفت که «این تعاریف و معیارها در راستای فرمان» رهبر جمهوری اسلامی تعیین شده است.

به گفته کدخدایی، برخی جزئیات دیگر درباره شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از جمله سن دقیق داوطلبان باید در قانون مصوب مجلس تعیین شود.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »