خاتمی هم به صدا آمد

توپ حصر در زمین روحانی

زیتون-سینا پاکزاد: توپ رفع حصر بار دیگر در زمین حسن روحانی افتاده است. اینک محمد خاتمی نیز از  «سستی» شورای عالی امنیت ملی درباره حصر ابراز ناراحتی کرده و از رئیس‌جمهوری خواسته که خود «فعال» شود و موضوع را حل کند.

پیش از خاتمی هم حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، گفته بود که اگر حسن روحانی در موضوع حصر مانند موضوع برجام «جدی باشد حتما قادر به این کار است».

محمد خاتمی در یک سخنرانی درباره رفع حصر گفته است:«من معتقدم نظام و رهبری می‌خواهند این مسئله حل شود. هیچ‌کس حق ندارد بگوید که رهبری نمی‌خواهد یا فرد دیگری نمی‌خواهد، من معتقدم که وقتی تصمیم گرفته شود، رهبری هم مایل است این موضوع حل شود».

تقی رحمانی، فعال ملی مذهبی، در واکنش به سخنان خاتمی نوشت که «نقد روحانی سر جای خود اما با وارونه کردن قضیه حصر مشکل حل نمی‌شود…رهبری توبه می‌خواهد حصریان توبه نمی‌کنند».

خاتمی تاکید کرد:«آن تشکیلاتی که باید این موضوع را حل کند یا سستی می‌کند یا ناتوان است و این جا است که خود آقای رئیس‌جمهور باید در این زمینه فعال شوند و موضوع را حل کنند».

بیشتر بخوانید

واگذاری تصمیم‌گیری درباره رفع حصر به شورای‌ عالی امنیت ملی

روز دوشنبه ۱۳ فروردین الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس، خبر داد که با اجازه رهبر جمهوری اسلامی تصمیم‌گیری درباره رفع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد به شورای‌ عالی امنیت ملی واگذار شده است.

مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید به تائید رهبر جمهوری اسلامی برسند.

سخنان محمد خاتمی مبنی براینکه «وقتی تصمیم گرفته شود،رهبری هم مایل است این موضوع حل شود»، می‌تواند اشاره به این داشته باشد که اگر شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای دراین‌باره تصویب کند، رهبر جمهوری اسلامی به دلیل ملاحظاتی آن مصوبه را تائید خواهد کرد.

با این حال برخی فعالان سیاسی نظر دیگری دارند. از جمله تقی رحمانی،فعال ملی،مذهبی،درکانال تلگرامی خود در واکنش به سخنان خاتمی نوشت:«اقای خاتمی نقد روحانی سر جای خود اما با وارونه کردن قضیه حصر مشکل حل نمی ‌شود. شما می‌گویید که رهبری نظام می‌خواهد حصر حل شود اما چگونه حل شود. رهبری توبه می خواهد حصریان توبه نمی‌کنند».

ویژگی مشترک دو نفری که با مهدی کروبی دیدار کرده‌اند، لر بودن آن‌ها و تلاششان برای تغییر مواضع کروبی است. آنان پس از اعتراض‌های سال ۸۸ نیز از کروبی خواسته بودند اعتراضش را به نتیجه انتخابات متوقف کند.

 

پیش از محمد خاتمی، حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، نیز گفته بود:«آقای روحانی همان‌طور که توانست برجام را با مدیریت و قاطعیت خود به تصویب برساند، اگر در موضوع رفع حصر هم جدی باشد حتما قادر به این کار است».

به گفته حسین کروبی صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، در دیدار با اعضای کمیته حصر فراکسیون امید مجلس گفته که نظر«صریحش» این است که با ادامه حصر موافق نیست.

این جلسه ششم آبان ۹۶ برگزار شده بود. با این حال نظراتی که مقامات قوه قضائیه به صورت علنی مطرح کرده‌اند با موضوعی که صادق لاریجانی در دیدار با نمایندگان مجلس مطرح کرده تفاوت دارد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی این قوه روز ۱۴ اسفند گفته بود که شورای عالی امنیت ملی در «مصوبه خود» در مورد حصر رهبران اعتراض‌های سال ۸۸ «تغییری نداده» اما اگر مصوبه این شورا در این‌باره تغییر کند، آنان محاکمه خواهند شد.

پیش‌تر بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، اعلام کرده بود که نامه مهدی کروبی به آیت‌الله خامنه‌ای باعث شده که رفع حصر منتفی شود.

وی گفته بود که سخنان مجتبی ذوالنور در دیدار با مهدی کروبی باعث شده که او این نامه را بنویسد.

مجتبی ذوالنور، عضو جبهه پایداری، و اسماعیل دوستی،عضو حزب اعتماد ملی، تنها افرادی هستند که با مهدی کروبی در محل حصر او دیدار کرده‌اند.

 فاطمه کروبی نیز خطاب به مقام‌های امنیتی که مدعی بوده‌اند این نامه باعث منتفی شدن رفع حصر شده گفته که «اگر صداقتی در گفتارتان هست پس به حصر مهندس موسوی و خانم رهنورد که نامه‌ای ننوشته‌اند پایان دهید».

تنها ویژگی مشترک این دو لر بودن آن‌ها و تلاششان برای تغییر مواضع کروبی است. آنان پس از اعتراض‌های سال ۸۸ نیز با کروبی دیدار کرده و خواستار آن شده بودند که اعتراضش را به نتیجه انتخابات متوقف کند.

مجتبی ذوالنور نیز با بهروز نعمتی هم عقیده است که نامه کروبی باعث تعویق رفع حصر شده اما تلویحا این موضوع که سخنان او باعث نگارش این نامه شده را رد می‌کند.

وی در گفت‌و‌گو با کانال تلگرامی اختر گفته است:« مسیر در جهت خوب داشت حرکت می‌کرد اما کاسبان در این مسیر پوست موز زیر پای کروبی انداختند و ایشان را به عقب بر گردانده‌اند و فعلا مسیر متوقف شده و برای اینکه به جریان افتد منعی وجود ندارد به شرطی که طرف مقابل هم انعطاف نشان دهد».

خانواده مهدی کروبی اما این ادعا که نامه او به آیت‌الله خامنه‌ای باعث منتفی شدن رفع حصر شده را رد کرده‌اند.

به گفته محمدتقی کروبی، فاطمه کروبی نیز خطاب به مقام‌های امنیتی که مدعی بوده اند‌این نامه باعث منتفی شدن رفع حصر شده گفته که «اگر صداقتی در گفتارتان هست پس به حصر مهندس موسوی و خانم رهنورد که نامه‌ای ننوشته‌اند پایان دهید».

از روزهای ابتدایی سال ۹۷ بار دیگر توپ رفع حصر در زمین حسن روحانی افتاده است؛ موضوعی که حسن روحانی در سال ۹۲ وعده داد که در گفت‌وگو با نهادهای دیگر آن را حل می‌کند.

پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ نیز فعالان سیاسی و اعضای خانواده مهدی کروبی پیش‌بینی کرده بودند که آیت‌الله خامنه‌ای قبل از انتخابات امتیاز رفع حصر را به روحانی نخواهد داد.

روحانی نیز درانتخابات ۹۶ گفت که بعضی اقدامات در اختیار رئیس‌جمهور نیست و او حاضر است برای رفع حصر دست آیت‌الله خامنه ای را هم ببوسد.

او  اما با همه کوتاه‌آمدن‌ها پس از انتخابات ریاست‌جمهوری هنوز موفق به رفع حصر نشده و رفته‌رفته به موج انتقادها از خود افزوده است.

از همین رو محمد خاتمی در سخنان خود وعده‌های حسن روحانی در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری را نیز یادآوری کرده و گفته «وقتی آقای رئیس‌‌جمهور وعده‌هایی می‌دهد که عملی نمی‌شود و یا خدای نکرده خلافش رخ می‌دهد مشکل ایجاد می‌شود. اگر گفته می‌شود که حصر باید از بین برود، پس باید به این وعده عمل کرد.»

وی اضافه کرد:«البته ممکن است این حرف‌های من باعث شود که دوستان محدودیت‌های خود من را زیادتر کنند اما هیچ اشکالی ندارد. هیچ اشکالی ندارد اگر آن مسئله حل شود».

پس از انتخاب دوباره روحانی محدودیت‌ها برای حضور خاتمی در نشست‌ها و مراکز عمومی بیشتر شده و از حضور او در جلسات بنیاد باران نیز جلوگیری شده بود. خاتمی البته سخنان اخیر خود درباره رفع حصر را در نشست بنیاد باران بیان کرده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

خاتمی هم به صدا آمد

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »