همه کنایه‌های روحانی به «دولت با تفنگ»

زیتون-سینا پاکزاد:سخنان حسن روحانی در مراسم روز ارتش برای سپاه پاسداران چنان گران تمام شد که برای اولین بار به فاصله یک روز در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری بیانیه رسمی منتشر کرد.

سپاه پاسداران بدون نام بردن از حسن روحانی از آن‌چه که «طعنه ها و زخم زبان‌های ناجوانمردانه»خواند، شدیدا انتقاد کرد.

این نهاد حسن روحانی و دیگر منتقدان خود را متهم کرد که «دانسته یا نادانسته برای نصیحت!؟ و یا سرزنش!؟ هم‌نوایی با آمریکا و اسرائیلرا در دستور کار قرار داده و دستاویز لازم برای تهاجم سازمان یافته رسانه های بیگانه و ضد انقلاب و مزدوران داخلی آنان را فراهم می سازند».

بخش دوم سخنان حسن روحانی درباره فساد مالی برای سپاه سنگین‌تر آمد و ساعاتی پس از این سخنان وب‌سایت‌های نزدیک به  این نهاد شدیدا به او حمله کردند.

رئیس‌جمهوری ایران مراسم روز ارتش را فرصت مناسبی به کنایه به سپاه پاسداران یافت و گفت :«ارتش با این که سیاست را می‌فهمد اما هرگز در بازی‌های سیاسی وارد نشده و به وصیت و دستور امام راحل به خوبی عمل کرده است».

بخش دوم سخنان حسن روحانی اما گویا برای سپاه سنگین‌تر آمد و ساعاتی پس از این سخنان وب‌سایت‌های نزدیک به سپاه پاسداران شدیدا به او حمله کردند.

روحانی گفت که «اگر در رژیم گذشته در کنار فساد‌های اقتصادی گاهی نام صاحب‌منصبان ارتش آن روزگار نام برده می‌شد امروز در هیچ فسادی در کشور ما نامی از امیران و بزرگان ارتش وجود ندارد».

روحانی در مراسم روز ارتش

این سخنان حسن روحانی شایعه‌ها درباره دستگیری تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران به اتهام فساد اقتصادی را تقویت می‌کند؛ موضوعی که درباره جزئیات آن گزارشی منتشر نشده اما علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مهر ماه سال گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی لوموند گزارش‌ها دراین‌باره را تائید کرده بود.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس گزارش‌ها درباره بازداشت تعدادی از فرماندهان سپاه به اتهام فساد مالی را تائید کرده بود. روزنامه  فایننشال تایمز از دستگیری «دست‌کم ۱۲ عضو سپاه و بازرگانان مرتبط با آنها» خبر داده اما نامی از این فرماندهان نبرده بود.

وی  هدف از این بازداشت‌ها را «پاک‌دستی در درون» سپاه پاسداران دانسته بود.

پیش از سخنان مطهری اما حسین نجات، جانشین سازمان اطلاعات سپاه، گزارش‌ها از دستگیری تعدادی از معاونان سازمان اطلاعات سپاه به علت «فساد اقتصادی» را «کذب و دروغ‌سازی برخی رسانه‌های وابسته به دشمن» خوانده بود.

پیش از سخنان مطهری روزنامه معتبر فایننشال تایمز در گزارشی از دستگیری «دست‌کم ۱۲ عضو سپاه و بازرگانان مرتبط با آنها» خبر داده اما نامی از این فرماندهان نبرده بود.

سخنرانی روز ارتش تنها کنایه حسن روحانی به سپاه پاسداران نبود. او اوایل تیرماه گفته بود که «بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم».

روحانی همچنین در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سپاه پاسداران را متهم کرده بود که با آزمایش‌های موشکی قصد داشته که برجام را به هم بزند.

رئیس‌جمهوری ایران پیش از آن نیز به سپاه پاسداران یادآوری کرده بود که هزینه برنامه موشکی را دولت او تامین می‌کند.

روحانی سال ۹۳ نیز انحصار و جمع شدن «مظاهر قدرت» در یک نهاد را «عامل» فساد دانسته و گفته بود که جمع شدن اطلاعات، تفنگ، و رسانه در اختیار یک نهاد فساد می‌آورد.

فرماندهان سپاه پاسداران و نزدیکان آیت‌الله خامنه ای هم به این سخنان حسن روحانی شدیدا واکنش نشان دادند.

 پرونده فعالان محیط زیستی و بازداشت کاوه مدنی، بازداشت حسین فریدون برادر حسن روحانی ، و مهدی جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری، از جمله ضرب شست سپاه پاسداران به حسن روحانی پس از انتخابات بود.

محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران در واکنش به اظهارات حسن روحانی گفت اگر دولت «بدون تفنگ» باشد «توسط دشمنان تحقیر و تسلیم» خواهد شد.

روز جمعه، ۹ تیر، نیز علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، با اشاره به سخنان روحانی تاکید کرد که «هم آمریکا به سپاه حمله می‌کند، هم برخی خودی‌ها به سپاه حمله می‌کنند».

پس از این حملات دو طرفه اما محمدعلی جعفری، به همراه قاسم سلیمانی، غلام‌حسین غیب‌پرور، اسماعیل کوثری و امیرعلی حاجی‌زاده با حسن روحانی دیدار کردند.

پس از این دیدار که جزئیات چندانی درباره آن منتشر نشد لحن سخنان روحانی درباره سپاه پاسداران آرام‌تر شد.

دراین مدت اما درگیری‌های پنهانی طرفین ادامه یافت. موضوع پرونده فعالان محیط زیستی و بازداشت کاوه مدنی، معاون سازمان محیط زیست از جمله اقدامات سپاه پاسداران علیه دولت بود.

بازداشت حسین فریدون برادر حسن روحانی، و مهدی جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری،هم دیگر ضرب شست سپاه پاسداران به حسن روحانی پس از انتخابات بود.

در موضوع افزایش ناگهانی قیمت ارز هم گزارش‌هایی درباره نقش سپاه پاسداران منتشر شد.

به این ترتیب سپاه پاسداران پس از انتخابات ریاست جمهوری یک شبه کودتا را علیه دولت شکل داده است. این شبه کودتا نیز قاعدتا باید با هماهنگی رهبر جمهوری اسلامی و یا حداقل اطلاع او انجام شده باشد.

سپاه پاسداران پس از انتخابات ریاست جمهوری یک شبه‌کودتا را علیه دولت شکل داده است.این شبه‌کودتا نیز قاعدتا باید با هماهنگی رهبر جمهوری اسلامی و یا حداقل اطلاع او انجام شده باشد.

درگیری سپاه پاسداران با دولت ها البته محدود به دولت روحانی نیست. محمود احمدی‌نژاد که خود به نوعی محصول حضور سپاه پاسداران درانتخابات بود، در سال ۹۰ از عبارت «برادران قاچاقچی خودمان» استفاده کرد؛ عبارتی که کارشناسان آن را به سپاه پاسداران نسبت دادند.

احمدی نژاد در نامه‌ها و سخنان اخیرش نیز از انحصار قدرت نظامی و اقتصادی در یک نهاد انتقاد کرده است.

رئیس‌جمهوری سابق ایران در نامه ۲۲ اسفند خود نیز خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته که بنیاد ۱۵ خرداد، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد تعاون سپاه، بنیاد تعاون ارتش، بنیاد تعاون بسیج، بنیاد تعاون وزارت دفاع و بخش اقتصادی کمیته امداد امام، «بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان ثروت دارند که مردم از گزارش کار و درآمد و محل مصرف آنها بی‌اطلاعند».

روسای جمهور البته به جز انتقاد در تریبون ها اقدامی جدی در مقابله با سپاه پاسدارن انجام نداده‌اند و حتی واگذاری پروژه‌های اقتصادی به این نهاد ادامه داشته است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »