اسلام، مدرنیته و هزاره جدید

علی پایا

زیتون– کتاب «اسلام، مدرنیته، و هزاره جدید: مضامینی برگرفته از خوانش عقلگرایانه نقاد از اسلام» نوشته علی پایا  توسط انتشارات راتلج منتشر شد. متن پیش رو معرفی مختصری از این کتاب است که از سوی نویسنده برای انتشار در اختیار زیتون قرار گرفته است:

****

علی پایا:

با گسترش روند جهانی شدن، اسلام با گزینه های مهمی روبرو شده است. آیا می کوشد خود را همراه با فرهنگ هایی که مدرنیته را در جوامع خود به مورد اجرا گذارده اند، “مدرن” کند، یا شیوه های سنتی خود را، حتی اگر با آنچه در جوامع همسایه آن درجریان است، در تضاد باشد؟ کتاب اسلام، مدرنیته، و هزاره جدید: مضامینی برگرفته از خوانش عقلگرایانه نقاد از اسلام، چنان که از عنوان آن بر می آید از یک چارچوب نظری متکی به رویکرد فلسفی عقلانیت نقاد برای روشنگری در خصوص شماری از مهم ترین مسائلی که برای اسلام در جهان مدرن مطرح بهره می گیرد و می کوشد در هر مورد یک تحلیل نو ارائه دهد.
از جمله مسائل مورد بحث در کتاب می توان به عناوین ذیل اشاره کرد: رهیافتی نو به فهم قران؛ آیا همزیستی مسالمت آمیز میان مسلمانان، مسحیحیان و یهودیان امکان پذیر است؟؛ هویت اسلامی و جامعه مدنی جهانی؛ رادیکالیسم پرخاشجو و یقین اعتقادی؛ ارزیابی نقادانه یک رویکرد عقل ستیزانه جدید در اسلام؛ جایگاه معرفتی فقه؛و فلسفه اسلامی: گذشته، حال و آینده. در تعامل با هر یک از مسائل مطروحه در کتاب، راه حل های مبتنی بر قرائت های متکی به رهیافت های پست-مدرن، نسبی گرایانه، موجه گرایانه، و ظاهر گرایانه از منابع اسلامی ، با بهره گیری از میراث غنی فرهنگ اسلامی و استفاده از رویکرد عقلانیت نقاد، مورد ارزیابی قرار گرفته اند.
تالیف کنونی چشم اندازی تازه به اسلام معاصر می گشاید و به این اعتبار برای محققان در حوزه هایی نظیر مطالعات اسلامی، دین شناسی نقادانه، و فلسفه دین محل اعتنا و توجه تواند بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »