افتتاح سفارت آمریکا در اورشلیم

۲۵ کشته در تظاهرات اعتراضی فلسطینیان

زیتون– اعتراض فلسطینی‌ها نسبت به انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس(اورشلیم)، ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت.

آذرماه سال گذشته دونالد ترامپ٬‌ رییس جمهوری آمریکا٬ فرمان انتقال سفارت این کشور به اورشلیم (بیت المقدس) را صادر کرد.

این تصمیم هفتاد سال بعد از تأسیس کشور اسرائیل، باعث خشم فلسطینی‌های نوار غزه شد.

هزاران فلسطینی غزه از بامداد دوشنبه در طول مرزهای باریکه غزه با اسرائیل تظاهرات اعتراضی برگزار کرده‌اند. گزارش شده که دستکم ۲۰ هزار فلسطینی در تجمع‌های ساعات اولیه این اعتراض مشارکت کردند.

به گفته مقام‌های هلال احمر در نوار غزه تا کنون دست کم ۲۵فلسطینی کشته و حدود ۱۰۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

بی‌بی‌سی فارسی به نقل از مسئولان درمانی در غزه خبر داد که در تظاهرات امروز یک نوجوان ۱۴ ساله هم با شلیک نیروهای اسرائیلی جان خود را از دست داده است. شمار کشته‌های فلسطینی از آغاز اعتراضات مرز غزه در حدود یک ماه و نیم پیش تا امروز به بیش از ۶۰ نفر رسیده است.

تصاویری که از این تظاهرات منتشر شده نشان‌دهنده استفاده گسترده از گاز اشک‌آور علیه معترضان فلسطینی است. مرز باریکه غزه و اسرائیل منطقه‌ای تحت تدابیر سخت امنیتی است و واکنش ارتش اسرائیل به ناآرامی‌ها در این منطقه تندتر از مناطق دیگر است.

فلسطینیان سالروز تشکیل اسرائیل در ۲۵ اردیبهشت را یوم النکبه خود می‌دانند. هشتگی نیز در شبکه‌های اجتماعی با عنوان یوم‌النکبه از سوی منتقدین و مخالفین اسرائیل داغ شده است.

مراسم گشایش سفارت‌خانه آمریکا بعد از ظهر امروز (دوشنبه) با حضور ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر، دختر و داماد آقای ترامپ برگزار می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در توییتی امروز را «روزی بزرگ برای اسرائیل» خوانده است.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/995980604016611329

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، این روز را «تاریخی» نامید و گفت اورشلیم «پایتخت جاودان ملت یهود بوده و خواهد ماند و صلح باید بر اساس این حقیقت به دست آید.»

پیشتر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان و ترزا می٬ نخست وزیر انگلیس٬ نسبت به تغییر محل سفارت آمریکا در اسرائیل اظهار نگرانی کرده بودند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

افتتاح سفارت آمریکا در اورشلیم

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »