ظریف: خروج آمریکا از برجام نقض قطعنامه شورای امنیت است

زیتون– محمدجواد٬ ظریف وزیر خارجه٬ در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، خروج آمریکا از برجام را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد خواند.

دونالد ترامپ٬ رییس جمهوری آمریکا٬ پس از ماه‌ها انتظار و گمانه‌زنی درباره سرنوشت برجام٬ ۱۸ اردیبهشت ماه اعلام کرد که آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک خارج خواهد شد. او همچنین خبر داد که تحریم‌ ایران را از سر می‌گیرد.

اقدام رییس جمهوری آمریکا با مخالفت متحدین اروپایی آمریکا و دیگر اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل روبه‌رو شد.

به رغم خروج آمریکا از برجام، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که به این توافق پایبند خواهند بود.

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این اقدام رییس جمهوری آمریکا در نامه‌ای که متن آن توسط خبرگزاری‌ها منتشر شده تاکید کرد آمریکا در حالی از برجام خارج شده که ایران به تمامی تعهداتش عمل کرده است.

ظریف در نامه خود خطاب به گوترش از سازمان ملل خواسته است تا آمریکا را به خاطر رفتاری که «غیرمسئولانه و مخرب» توصیف شده، مسئول بداند.

به گفته وزیر امور خارجه ایران رییس‌جمهور ایالات متحده‌، با نقض اساسی قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ شورای امنیت که برنامه ‌جامع اقدام مشترک (برجام) هم ضمیمه‌ی آن است، تصمیمِ یکجانبه و غیرقانونی گرفته است.

محمدجواد ظریف همچنین به ده مورد اعتراض پیشین ایران نسبت به نقض برجام از سوی آمریکا اشاره و تاکید کرد که «ایالات متحده تقریباً از همان ابتدا مدام مفاد توافق را نقض کرده و حتی دیگر اعضای برجام را از اجرای کامل تعهدات‌شان باز داشته است.»

او در ادامه افزود که ایالات متحده قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که این کشور خود از جمله بانیان آن بود و با اتفاق آرا در شورا تصویب شد را نیز وقیحانه نقض نموده است. بنا بر این، ایالات متحده باید در برابر عواقب عمل زیانبار و خطرناکش که در چالش آشکار با منشور ملل متحد و حقوق بین الملل است مسئول شناخته شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از توافق برجام بارها پای بندی ایران به مفاد مذاکرات هسته‌ای را تایید کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »