از دو نفر تا حداقل پنج نفر

افزایش تعداد کشته‌ها و مجروحان اعتراض‌های کازرون

زیتون-مریم تاوار: فرماندار کازرون از «بازگشت آرامش» به این شهر خبر داده اما فیلم‌هایی که منتشر می‌شوند روایت دیگری دارند.

رئیس دادگستری استان فارس کشته‌شدن دو نفر از معترضان در اعتراض‌های روز های چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته را تایید کرده است.

علی القاصی اعلام کرد که در اعتراض‌های روزهای اخیر در کازرون «مجموعاً ۲ نفر فوت و ۴۸ نفر مجروح شده‌اند».

با این حال براساس گزارش های ارائه شده از سوی کمپین حقوق بشر در ایران حداقل پنج نفر در این اعتراضات کشته شده‌اند.

همچنین فیلم‌های جدیدی از شلیک مستقیم گلوله به معترضان منتشر شده و به دلیل حجم بالای درگیری‌ها بین معترضان و نیروهای انتظامی ممکن است تعداد کشته‌شدگان بیشتر باشد.

فیلم‌های جدیدی از شلیک مستقیم گلوله به معترضان منتشر شده و به دلیل حجم بالای درگیری‌ها بین معترضان و نیروهای انتظامی ممکن است تعداد کشته‌شدگان بیشتر از دو نفر باشد.

در همین حال برخی از مردم کازرون درتماس با رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور اعلام کرده‌اند که «۲۰ نفر از مردم تیر خورده اند».

دور جدید اعتراض‌ها از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد و تعدادی از معترضان دستگیر شدند.

به گفته مقامات دولتی پس از دستگیری ۱۵ نفر از معترضان، مردم با هجوم به یک پاسگاه نیروی انتظامی برای آزاد کردن بازداشت‌شدگان، آن را به آتش کشیدند.

در جریان این زدوخورد ماموران به سمت مردم شلیک مستقیم کردند.استاندار فارس کشته‌شدن تنها یک نفر را تأیید کرد.

بیشتر بخوانید

۴۰ سال بحران تقسیمات کشوری

کازرون در خون

بیانیه دیرهنگام وزارت کشور معترضان را قانع نکرد

با این حال وب‌سایت کمپین حقوق بشر به نقل از یکی از شاهدان اعلام کرد که سه تن از معترضان به دلیل اصابت گلوله جان باخته‌اند و پنج تن نیز زخمی شده‌اند.

توییتر کمپین حقوق بشر در ایران نیز خبر داده که امید یوسفیان، نقاش ساختمان، بیست و شش اردیبهشت با شلیک پلیس مجروح شد و سه روز بعد در بیمارستان جان باخت.

به این ترتیب با محاسبه فرد کشته شده در روز پنج‌شنبه تعداد کشته‌ها به روایت این کمپین حداقل به پنج نفر رسیده است. در فضای مجازی اما گزارش‌هایی نیز درباره کشته شدن افراد دیگر منتشر شده است.

روز یکشنبه فیلمی از به آتش کشیده شدن یک کیوسک نیروی انتظامی و چند خودروی دولتی توسط معترضان منتشر شد.

بیانیه‌ دیرهنگام وزارت کشور مبنی بر تعلیق طرح تقسیم شهرستان کازرون نیز آتش خشم معترضان را خاموش نکرد و در روز پنج‌شنبه نیز درگیری ها ادامه پیدا کرد.

به گفته هادی پژوهش جهرمی، معاون سیاسی استاندار فارس، معترضان در روزهای پنجشنبه و جمعه «یک بانک و دو خودرو پلیس را به آتش کشیدند».

روز جمعه به رغم فضای شدید امنیتی، مردم در نماز جمعه شعارها را از سر گرفتند و فریاد زدند:«ای لشکر ناصر دیوان آماده باش آماده باش» که اشاره داشت به ناصر دیوان کازرونی و رهبر قیام مردم کازرون علیه سربازان انگلیسی که همراه با سردار عشایر صولت‌الدوله قشقایی در جنگ اول جهانی علیه انگلیسی‌ها جنگید.

روز شنبه نیز علی القاصی، رییس دادگستری استان فارس، خبر داد که در روز پنج شنبه نیز یک نفر از معترضان بر اثر شلیک مستقیم گلوله کشته شده است.

وی با اعلام اینکه اعتراض‌های کازرون «هزینه‌های زیادی برای مردم و نظام در پی داشته» تهدید کرد با «تحریک‌کنندگان» مردم و مهاجمان به مراکز دولتی «برخورد قاطع» انجام خواهد شد.

وی همچنین تهدید کرد که «تحریک‌کنندگان» اعتراض‌های اخیر پس از شناسایی توسط دستگاه‌های امنیتی و انتظامی، «در اسرع وقت» بازداشت خواهند شد و «برای بررسی دقیق نقش هر یک از افراد دستگیرشده» کمیته‌ای از دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی، تحت نظارت دادستان کازرون تشکیل شده است.

با وجود این تهدیدها اما گزارش‌ها حاکی از ادامه اعتراض‌ها است.

در همین حال فیلمی از به آتش کشیده شدن یک کیوسک نیروی انتظامی و چند خودروی دولتی توسط معترضان منتشر شده است.

در شبکه‌های مجازی نیز فیلم‌هایی از درگیری مردم و ماموران نیروی انتظامی و تیراندازی مستقیم به معترضان از بالای ساختمان دادگستری کازرون منتشر شده است.

فیلم‌های منتشر شده حکایت از حضور گسترده ماموران ضد شورش در‌کازرون دارد؛ مامورانی که به گفته معترضان از شهرهای دیگر به این شهر منتقل شده‌اند چرا که نیروهای محلی قابل شناسایی هستند.

حسین رضازاده، نماینده کازرون، هم روز یک شنبه امام جمعه و امام جمعه موقت کازرون را متهم کرد که مردم را «تحریک» کرده و به آنان دروغ گفته‌اند.

شهروندان کازرونی به جدا شدن بخش‌های «قائمیه»، نودان و دشت برم از این شهرستان اعتراض دارند. بنا بر این طرح، در تقسیمات کشوری شهرستان جدیدی به نام «کوه‌چنار» پدید می‌آید که نام آن از دو بخش «کوه‌مره نودان» (قائمیه) و «چنارشاهیجان» برگرفته شده است.

معترضان این طرح را به معنای «تجزیه کازرون» می‌دانند. از ابتدای سال، هزاران کازرونی اعتراض مسالمت‌آمیز خود را نسبت به این تصمیم اعلام ‌کردند.

بنا به اعتقاد آنان، اجرایی شدن این طرح، حذف منابع آبی، حذف مالکیت بخش تاریخی و نمادهای هویتی کازرون از جمله «بیشابور»، «امام‌زاده حسین»، «دشت‌برم» و «تنگ‌چوگان»، حذف منطقه طبیعی و حفاظت‌شده‌ سمت غربی کازرون و رودخانه ساسان و حذف منابع انسانی را در پی خواهد داشت.

اما در حالی‌که بیشتر توجه‌ها به اعتراض مردم کازرون جلب شده است، مردم قائمیه هم بر این باورند که بودجه حاصل از جنگل‌های بلوط و آثار تاریخی نباید به کازرون برود، آن هم در حالی که این شهر در محرومیت به سر می‌برد.

به اعتقاد مردم چنارشاهیجان، شهرستان‌شدن حق آن‌هاست و موجب رونق بیشتر این منطقه خواهد شد، چراکه هر شهرستان‌ ردیف مستقل بودجه‌ای دارد و این به نفع توسعه منطقه خواهد شد.

برآیند این نوع نگاه که در توزیع منابع هم تاثیرگذار بوده، ظرف دهه‌های گذشته مردم بخش چنارشاهیجان و کوهمره نودان را به فکر شهرستان شدن انداخت و پس از انتخابات ۹۴ به عنوان مطالبه اصلی ساکنان این مناطق از نماینده کازرون در مجلس مطرح شد.


یکی از دلایل اهمیت منازعات کازرون، اختلاف میان مقام‌های مسئول در این شهرستان است؛ در حالی که محمد خرسند امام جمعه کازرون، مخالف ایجاد شهرستان جدید است، حسین رضازاده نماینده کازرون در مجلس، کوشیده است زادگاهش (قائمیه) که ۲۳ هزار رأی از آن کسب کرد و راهی مجلس شد را از کازرون جدا کند.

حسین رضازاده نماینده کازرون هم روز یک‌شنبه امام جمعه و امام جمعه موقت کازرون را متهم کرد که مردم را «تحریک» کرده و به آنان دروغ گفته اند.

وی اضافه کرد: «در حالی که می‌دانستند امامزاده سید حسین و بیشابور جزء طرح تشکیل شهرستان کوه چنار نیست ولی اعلام می‌کردند که این بخش‌ها قرار است به کوه چنار واگذار شود».

آقای رضازاده همچنین گفته که نمایندگان دوره‌های سابق کازرون نیز طرح ایجاد شهرستان جدید را پی‌گیری می کردند اما به دلیل مخالفت امام جمعه وقت این طرح منتفی شده است.

موضوع کازرون اما در شبکه‌های اجتماعی نیز از ابعاد مختلفی مورد توجه قرار گرفته است.

توییت‌هایی با «هشتگ‌های کازرون»، «کازرون در خون» و هشتگ‌های مشابه دیگر طی چند روز اخیر به رغم فیلترینگ شدید، در توییتر و رسانه‌های اجتماعی دیگر بازتاب گسترده‌ای داشته است.

برخی نیز موضوعات تاریخی درباره کازرون از جمله بخش‌هایی از سریال دایی جان ناپلئون را یادآوری می‌کنند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

از دو نفر تا حداقل پنج نفر

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »