تاریخچه مواجهه آیت‌الله خامنه ای با دانشجویان منتقد

سهمیه انتقاد دانشجویی؛ هر سه سال یک‌ نفر

زیتون-فائزه مهرابی: در۹ سال گذشته سه دانشجو فرصت بیان سخنان انتقادی در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی را یافته‌اند.

سحر مهرابی، محمد علی کامفیروزی و محمود وحیدنیا سه چهره‌ای هستند که پس از سال ۸۸ سخنانشان در نشست با رهبر جمهوری اسلامی خبرساز شده است.

اتفاقات سال ۸۸ و فضای مجازی قاعدتا دراین موضوع تاثیرگذار بوده است.

در ۹ سال گذشته سه دانشجو فرصت بیان سخنان انتقادی در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی را یافته اند و سخنان سحر مهرابی، محمد علی کامفیروزی و محمود وحیدنیا خبرساز شده است.

پس از رهبری آیت‌الله خامنه ای و به خصوص در دهه ۷۰ دانشگاه منتقدترین نهاد در برابر رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

پس از دوم خرداد ۷۶ این انتقادها علنی‌تر شد و انجمن‌های اسلامی دانشجویی به رهبر جمهوری اسلامی نامه‌های سرگشاده می‌نوشتند.

در فضای به وجود آمده در آن سال‌ها همچنین رهبر جمهوری اسلامی در چند دانشگاه حضور یافت و به سئوالات مکتوب تعدادی از دانشجویان پاسخ داد.

از جمله این سئوال‌ها موضوع محاکمه عبدالله نوری و غیر قانونی بودن دادگاه ویژه روحانیت بود.

در این میان اعضای دفتر تحکیم وحدت نیز با آیت‌الله خامنه‌ای دیدارهای خصوصی داشتند و انتقادهایی را مطرح می‌کردند. دردهه ۸۰ اما این ملاقات‌ها عملا قطع شد.

حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ توجه ها به دیدار رهبر جمهوری اسلامی با دانشجویان را بیشتر کرد.

در دیدار تعدادی از دانشجویان با رهبر جمهوری اسلامی در این سال محمود وحیدنیا، دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف در سخنانی  به خشونت نیروی انتظامی در برخورد با معترضان و اقدامات صدا و سیما اعتراض کرد.

محمود وحیدنیا همچنین گفت: «من شاید چهار-‌پنج سال است که به صورت جدی‌تر روزنامه می‌خوانم و مجلات را مطالعه می‌کنم. این مدت واقعاً به یاد نمی‌آورم که مطلبی را با عنوان نقد رهبری خوانده باشم … نقد رهبری را هم به شکل عمومی می‌شود مطرح کرد و هم به صورت خاص در مجلس خبرگان. من احساس می‌کنم اگر چنین نشود، این شرایط منجر به نفاق و کینه می‌شود».

رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به این دانشجو مسئولیت اقدامات صدا و سیما را به گردن نگرفت و گفت که از«خیلی از برنامه‌های صدا و سیما راضی نیست» از جمله مطرح کردن تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از اسفند ۸۷.

پس از رهبری آیت‌الله خامنه ای و به خصوص در دهه، ۷۰ دانشگاه منتقدترین نهاد در برابر رهبر جمهوری اسلامی بوده است. پس از دوم خرداد ۷۶ این انتقادها علنی‌تر شد و انجمن‌های اسلامی دانشجویی به رهبر جمهوری اسلامی نامه‌های سرگشاده می‌نوشتند.

او درباره نقد رهبری نیز گفت که «ما که نگفتیم از ما کسى انتقاد نکند؛ ما که حرفى نداریم. من از انتقاد استقبال می‌کنم؛ از انتقاد استقبال می‌کنم. البته انتقاد هم می‌کنند. دیگر حالا جاى توضیحش نیست؛ انتقاد هم هست، فراوان هست، کم هم نیست؛ بنده هم می‌گیرم، دریافت می‌کنم و انتقادها را می‌فهمم».

با وجود این سخنان، شواهد دیگر حکایت از عصبانیت آیت‌الله خامنه ای از این انتقادها داشت و این ناراحتی در رفتار او پس از این سخنان هویدا بود.

سال ۹۵ نیز سخنان محمدعلی کامفیروزی،دانشجوی دکترای حقوق درباره برخورد با میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی، ممنوعیت انتقاد از رهبری و برخورد با نشریات دانشجویی خبرساز شد.

وی تاکید کرد که انتقاد از وضعیت برخی نهادهای تحت نظر رهبری یا پرسش از برخی نظرات او « منجر به برخورد با نشریات شده و مدیر مسئول و سردبیر و نویسنده را راهی راهروهای پر پیچ و خم دادسرا و دادگاه می‌کند».

پاسخ آیت‌الله خامنه ای به این سخنان این بود که او به اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری که آن را «فتنه» می خواند،«حساس» است.

محمد علی کامفیروزی

اینک پس از دو سال سخنان سحر مهرابی، نماینده نشریات دانشجویی، در دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای خبرساز شده است.

وی روز دوشنبه در این دیدار گفت که «تضعیف ساختارهای قانونی از طریق ایجاد نهادهای موازی سیاسی-امنیتی، مداخلات غیرقانونی نیروهای نظامی-امنیتی در وظایف نهادهای منتخب ملت، تضییع حق انتخاب مردم با ردصلاحیت‌های سلیقه‌ای و دخالت‌های فراقانونی قوه قضاییه در وظایف دیگر قوا، ناخواسته نتیجه‌ای جز تضعیف روزافزون حق حاکمیت ملت نداشته است».

انتقادهای دانشجویی در۲۰ سال گذشته اما تغییری در رفتار رهبر جمهوری اسلامی ایجاد نکرده است.حتی نزدیکان او ردی از این سخنان را نمی‌گیرند و تا سخنان بعدی در چند سال بعد اتفاقی نمی‌افتد.

سحر مهرابی همچنین هشت سال حصر رهبران جنبش سبز یعنی میرحسین موسوی و مهدی کروبی به علاوه زهرا رهنورد را «غیرقانونی» و «خودسرانه» توصیف کرد.

پاسخ رهبر جمهوری اسلامی به این سخنان این بود که «مدیریت نهادهایی همچون نیروهای مسلح با رهبری است اما در قوه قضاییه و صداوسیما با وجود آنکه رؤسای آنها از طرف رهبری منصوب می‌شوند، مدیریت آنها با رهبری نیست».

آیت‌الله خامنه‌ای اما یک روز پس از این سخنان، درباره برخورد با متهمان آزارجنسی در دبیرستان معین تهران دستور مستقیم داد و عملا سخنان خود را نقض کرد.

وی روز دوشنبه همچنین مدعی شد که خود او «در مواجهه با صداوسیما، چه در مدیریت فعلی و چه در مدیریت‌های قبلی، همواره در موضوعات مختلف موضع انتقادی داشته» و دارد.

سحر مهرابی همچنین ژست اپوزیسیونی آیت‌الله خامنه ای که مسئولیت هیچ یک از اتفاقات درکشور را نمی‌پذیرد زیر سئوال برد و خطاب به او گفت:«جنابعالی که برخی، اختیارات مندرج در اصل ۱۱۰ قانون اساسی را کف اختیارات‌تان می‌دانند، در برابر پرسش‌ها، انتقادات و اعتراضات مردم چه پاسخی دارید؟».

ساعتی بعد از این سخنان در حساب رسمی توییتری رهبر ایران این پیام منتشر شد:‌«آن جوانی که می‌گوید وضع خیلی بد است، من احساسش را تأیید می‌کنم، اما حرفش را مطلقا نه».

سخنان دانشجویان در۲۰ سال گذشته اما تغییری در رفتار رهبر جمهوری اسلامی ایجاد نکرده است.

تاریخ مصرف این سخنان حتی همان جلسه رهبر جمهوری اسلامی است و حتی نزدیکان او ردی از این سخنان را نمی گیرند و تا سخنان بعدی درچند سال بعد اتفاقی نمی افتد.

با این حال حتی این حد سخن گفتن در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی از سوی نزدیکان او تحمل نمی شود و از شامگاه دوشنبه رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران گزارش‌هایی را علیه سحر مهرابی منتشر کرده‌اند.

از جمله خبرگزاری فارس به نقل از دانشجویان اصول‌گرا نوشته که متن این سخنرانی در معاونت فرهنگی وزارت علوم تهیه شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. نماینده ملت وارائه دیدگاه های مردم را تنها یک دانشجو آنهم برای خالی نبودن عریضه به بارگاه عام دعوت شده وابراز میشود نیست این انتخاب وبازگذاشتن این کانال هر سه سال یک انتقاد برنامه ریزی شده ودر چهارچوب روانشناسی و پروپاگاندای مقدس نمایی وقدسی کردن ولی فقیه انجام میشود وبرای پاسخ به عوام دلداده رهبری وبرای خوراک تبلیغاتی رسانه های اطراف اصولگرایان ومصرف داخلی خودیهارا دارد

  2. از اونجائی که این سیستم بر مبنای حقه بازی و دوز و کمک و شامورتی بر پا مانده ” این نمایش که رهبری بنشیند و یک نفر پته اش را روی اب بریزد هم حقه دیگریست که سوار میکنند” کامنتهائی که طرفداران ایشان در سایتهای مخالفانشان میگذارند را چک کنید! هیچکس به حرفهای ان دانشجو توجه ای ندارد بلکه همه از ظرفیت بالای اقا و فضای بازی که ما به لطف اقا از ان برخورداریم و ازادی که در این مملکت برقرار است در هیچ کجا وجود ندارد است! و از این رهگذر که دری به تخته خورده و کسی موقعیتی پیدا کرده و حرفهای مردم را به محضر مقدس اعلیحضرت رسانده چه ابی برای کسی گرم میشود؟ انگار با دیوار داری صحبت میکنی!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

تاریخچه مواجهه آیت‌الله خامنه ای با دانشجویان منتقد

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »