«مجذوبان نور» علیه نمایندگانی که از «حصر» تعیین شدند

زیتون-سحرنصیری: موسی غضنفرآبادی رئیس دادگاه‌های انقلاب تهران روز یک شنبه خبر داده که برای ۱۵۰ درویش زندانی حکم زندان صادر شده، حکم‌هایی که برخی از آن‌ها «طولانی مدت» است.

در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی درباره صدور حکم‌های شش و هفت سال زندان برای تعدادی از دراویش زندانی منتشر شد.

از اردیبهشت ماه ۹۷، روند محاکمه دراویش حاضر در درگیری بهمن آغاز شده و تعداد زیادی از آنان با اتهامات سیاسی-عقیدتی نظیر «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در فرقه ضدامنیتی دراویش»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، َ«تمرد از دستور مأمورین» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی» بدون حضور وکیل انتخابی و دادرسی عادلانه محاکمه می‌شوند.

گردانندگان سایت مجذوبان نور، به شدت به بیانیه نمایندگان منسوب به نورعلی تابنده تاخته و آن‌ها را «مجریان منویات نیروهای امنیتی» و مهیا کننده «بساط خفقان» با انتشار «بیانیه‌های جعلی حکم عزل و نصب» می‌داند.

مجید مرادی در دادگاهی به ریاست قاضی احمدزاده به هفت سال زندان و ۷۵ ضربه شلاق محکوم شد.

پیش از این نیز بهنود رستمی و احمد براکوهی به هفت سال حبس تعزیری و تبعید به سیستان و بلوچستان و حمید عشایری به دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

اما محمد کریمانی، دیگر بازداشتی حادثه گلستان هفتم و دانش‌آموخته حقوق و نیز احمد ایرانی‌خواه، کارگردان حوزه تأتر و سینما در اعتراض به سوالات عقیدتی قضات که آن را مصداق بارز تفتیش عقاید دانسته بودند و همچنین عدم دسترسی به وکیل و رعایت نشدن تشریفات دادرسی از حضور در جلسه دادگاه انقلاب امتناع ورزیدند.

اما شاید جنجالی‌ترین محاکمه را بتوان، روند بررسی دادرسی «محمدثلاث»، متهم اصلی پرونده کشته شدن سه مامور انتظامی دانست. سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ روز ۱۰ اسفند ماه و پیش از شروع محاکمه خبر داده بود که با هماهنگی نیروی انتظامی و قوه قضاییه «راننده اتوبوسی» که ماموران ناجا را زیر گرفته تا پیش از سال جدید اعدام خواهد شد.

بیشتر بخوانید

گلستانی که آتش شد

از قم تا گلستان هفتم

او در گفت‌وگو با شبکه رادیویی ایران گفته بود «براساس اطلاع بنده» او پیش از پایان سال به دار آویخته می‌شود.

محمد ثلاث در طی سه جلسه دادگاه در تاریخ ۲۰ ، ۲۱ و ۲۷ اسفند ماه در شعبه ۹ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی محاکمه شد.

وکیل انتخابی او در جلسه دوم به دادگاه پیوست و به دلیل فرصت نداشتن برای مطالعه پرونده از دادگاه مهلت خواست تا پرونده را مطالعه کند و بتواند از موکلش دفاع کند.

اشاره وب‌سایت مجذوبان نور در تایید صحبت‌های مصطفی آزمایش، نماینده رسمی و مسئول فعالیت‌های معنوی و فرهنگی دراویش گنابادی در خارج از ایران است که در اصالت اعلامیه اخیر نورعلی تابنده شک کرده بود.

اما حکم قصاص او در روز ۲۸ اسفند ماه از سوی شعبه ۹ دادگاه کیفری استان تهران صادر شد. غلامحسین اسماعیلی، رییس کل دادگستری استان تهران روز ۲۸ اسفند ماه با اعلام این خبر گفت اگر به حکم در مهلت قانونی بیست روزه اعتراض نشود، حکم برای اجرا به دادسرا می‌رود.

با این حال ۱۶ روز پس از اعلام حکم بدوی و بدون گذشت مهلت قانونی، حکم دادگاه تجدید نظر مبنی بر سه بار قصاص وی اعلام شد.

محمد ثلاث که ابتدا اتهامات وارده را پذیرفته بود، در جلسه سوم دادگاه، اتهام قتل عمد رد کرده و علت حادثه مذکور را ناشی از ترس از ضرب و شتم و ضعف بینایی خود دانست.

زینب طاهری، وکیل محمد ثلاث نیز خبر از «شکنجه، ضرب و شتم تا سرحد مرگ» موکلش در زمان بازداشت می‌دهد و می‌گوید «وی در شرایطی ناچار به اعتراف اجباری شده که ۱۷ نقطه جمجمه‌اش دچار شکستگی بوده و در اثر ضربات بینایی‌اش را از دست داده و جایی را نمی‌دیده است، بنابراین چنین اعترافاتی وجاهت قانونی ندارد».

این وکیل دادگستری، روند محاکمه محمد ثلاث را «یک نمایش غیرقانونی توام با بی‌اعتنایی کامل نسبت به حق دفاع» توصیف کرد.

از حسن ابطحی تا دراویش گنابادی

محمد ثلاث اخیرا در یک فایل صوتی منتشر شده، این اتهام را کاملا رد کرده و دستگیری خود توسط ماموران انتظامی را در روز حادثه «حوالی ساعت دو بعد از ظهر» اعلام کرده و این در حالی ست که حادثه کشته شدن ماموران انتظامی، حوالی شش بعداز ظهر و به هنگام تاریکی هوا رخ داده است.

ایوب اسدی

فرزندان وی نیز اخیرا طی نامه‌ای خواهان اعاده دادرسی پرونده پدرشان و توقف حکم اعدام وی شده‌اند.

اما با گذشت این زمان، خبرها همچنان از تداوم شرایط نامناسب نگهداری از دراویش بازداشتی حکایت می‌کند. بسیاری از دراویش که پس از درگیری با نیروهای امنیتی و انتظامی با شکستگی اعضای بدن و آسیب‌های شدید ، عازم بازداشتگاه‌ها شده بودند، همچنان از رسیدگی پزشکی محروم‌اند.

به گزارش سایت مجذوبان نور، این زندانیان محبوس در تیپ ۴ زندان تهران بزرگ، روز دوشنبه ۲۰ خرداد ماه با تحصن مقابل انتظامات زندان، خواستار اعزام هرچه سریعتر ایوب اسدی به بیمارستان شدند.

وب‌سایت مجذوبان نور، که از ۲۵ اسفندماه ۹۶ و پیرو اعلامیه نورعلی تابنده، به کلیه فعالیت‌های اطلاع‌رسانی خود را پایان داده بود، بار دیگر در پنجشنبه، هفدهم خرداد ۹۷ فعالیت خود را از سرگرفت.

این تجمع پس از آن انجام شد که علیرغم دستور دادیار ناظر زندان تهران بزرگ مبنی بر اعزام ایوب اسدی، درویش مبتلا به ام اس، به مراکز درمانی تخصصی، مسئولین زندان نه‌تنها از اعزام وی خودداری کردند، بلکه این درویش را به حفاظت زندان احضار کردند.

براساس گزارش‌ها، ساعاتی پس از این تحصن اعتراضی، مقامات زندان با اعزام وی به بیمارستان جهت ادامه روند درمان موافقت کردند.

در روزهای گذشته نیز اعتصاب غذای هشت تن از درویشان محبوس خبرساز شد.

ظفرعلی مقیمی ، محسن عزیزی ، محمد باقر مقیمی ، علی جمشیدی ، حسین فهیمی ، مصطفی شیرازیان و محمد علی کرمی، درویشانی هستند که در زندان تهران بزرگ، در اعتراض به «حصر خانگی» نورعلی تابنده و تداوم بازداشت و نقض حقوق شهروندی بیش از ۳۰۰ درویش که از بهمن‌ماه گذشته تاکنون در زندان به سر می‌برند، دست به اعتصاب غذا زده‌اند که وضعیت آنها نیز بسیار وخیم گزارش شده است.

طی دو هفته گذشته نیز خبرگزاری‌ها از افزایش فشارهای مأموران حفاظت زندان قرچک بر زنان درویش خبر داده‌اند.

 

نازیلا نوری

بنا بر اطلاعات منتشر شده، ماموران زندان با مراجعه به بندهایی که زنان درویش در آنجا پس از گذشت بیش از سه ماه به طور غیرقانونی نگهداری می‌شوند، «اقدام به مصادره کارت تلفن زنان زندانی درویش کرده و هرگونه تماس تلفنی حتی با اعضای خانواده و بستگان را ممنوع کرده‌اند».

این زنان نیز در اعتراض دست به اعتصاب ملاقات زدند. بنابراین، از آن روز تاکنون خبری از آنها در دست نیست و مکاتبه و ملاقات حضوری خانواده‌ی این زنان درویش با مقامات زندان نیز تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

 نمایندگان معرفی شده از سوی آقای تنابنده، در بیانیه چهاردهم خردادماه ۹۷، بر تداوم سکوت خبری تاکید کرده و هرگونه انتشار اخبار زندانیان درویش را سیاسی کاری و بهره برداری «کاسبان سیاسی» در فضای غبارآلود فعلی دانسته‌اند.

دکتر نازیلا نوری، دیگر زن درویش زندانی، که به توصیه‌ پزشکان معالج در نوبت عمل جراحی قرار دارد، در بیمارستان نیز ممنوع ملاقات و از حق تماس تلفنی با اعضای خانواده نیز محروم است.

وی همچنین از سوی ماموران امنیتی تهدید شده که «اگر با پابند و دستبند به تخت بسته نشود، بدون برخورداری از دسترسی‌های پزشکی، به زندان باز گردانده می‌شود».

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با اشاره به وضعیت اسفناک نگهداری زنان دراویش گنابادی در زندان قرچک و عدم دسترسی به خدمات و مراقبت‌های مناسب درمانی موردنیاز، خواستار آزادی فوری آنها شده بود.

از سویی دیگر، وب سایت مجذوبان نور، که از ۲۵ اسفندماه ۹۶ و پیرو اعلامیه دکتر نورعلی تابنده، به کلیه فعالیت های اطلاع‌رسانی خود را پایان داده بود، بار دیگر در پنجشنبه، هفدهم خرداد ۹۷ فعالیت خود را از سرگرفت.

این سایت شکستن این سکوت خبری را ناشی از تداوم حصر قطب دراویش و همچنین در اعتراض به «وعده‌های دروغین و انتظار کشنده» برای ملاقات درویشان با رهبرشان که بیش از ۱۱۰ روز را در «حصر آشکار» قرار گرفته، اعلام کرد.

مصطفی آزمایش

از سرگیری این فعالیت در حالی‌ست که نمایندگان معرفی شده از سوی آقای تنابنده، در بیانیه چهاردهم خردادماه ۹۷، بر تداوم سکوت خبری تاکید کرده و هرگونه انتشار اخبار زندانیان درویش را سیاسی‌کاری و بهره‌برداری «کاسبان سیاسی» در فضای غبارآلود فعلی دانسته‌اند.

اما گردانندگان سایت مجذوبان نور، به شدت به نویسندگان این بیانیه تاخته و آنها را «مجریان منویات نیروهای امنیتی» و مهیا کننده «بساط خفقان» با انتشار «بیانیه‌های جعلی حکم عزل و نصب» می‌داند.

اشاره وب‌سایت مجذوبان نور در تایید صحبت‌های مصطفی آزمایش، نماینده رسمی و مسئول فعالیت‌های معنوی و فرهنگی دراویش گنابادی در خارج از ایران است که در اصالت اعلامیه اخیر نورعلی تابنده شک کرده بود.

وی روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی ضمن مطرح کردن سه خواسته در عین حال خواهان «احترام به کلیه نماینده‌های منصوب رهبر دراویش و جلوگیری از تفرقه و نفاق میان درویشان گنابادی» شد.

این سه خواسته «شکسته شدن بلادرنگ حصر غیرقانونی و ناجوانمردانه» نورعلی تابنده، «قبول اعاده دادرسی» محمدیاور ثلاث و« آزادی بیدرنگ و بلاقید شرط عموم دراویش»است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. سلام نظرم را خیلی بی پرده ابراز میکنم :شما با نیت اختلاف افکنی در بین دراویش دارین کار میکنید. نه دلتون برای نظام جمهوری اسلامی میسوزد نه خدا را قبول دارید. ولی بنده طبق آیه قرآن به شما بشار عذاب میدهم. آنها یی که بین مومنان اختلاف ایجاد میکنند و بین آنها فساد را نشر میدهند به آنها عذاب علیم را بگو!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »