نتانیاهو: ایران برای حمله به اسرائیل جنگجو از پاکستان و افغانستان به سوریه آورده است

بشار اسد: حضور ایران و حزب‌الله در سوریه لازم است‎

 

زیتون– بشار اسد اعلام کرد که به «کمک» ایران و نیروهای حزب‌الله لبنان در سوریه نیاز دارد و آنها «تا زمانی که لازم باشد» در آن کشور باقی خواهند ماند.

از سوی دیگر اما بنیامین نتانیاهو٬ نخست‌وزیر اسرائیل٬ تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران «۸۰ هزار جنگجوی شیعه از کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان» را برای انجام حملات به اسرائیل و «تغییر مذهب» اکثریت سنی سوریه به سوریه آورده است.

به گفته نخست وزیر اسرائیل کشورش با بمباران پایگاه‌های نیروهای شیعه هم‌پیمان با ایران در سوریه «به امنیت و ثبات منطقه و خارج از خاورمیانه» کمک کرده‌است.

رییس‌جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای با شبکه العالم گفت که جمهوری اسلامی، برخلاف روسیه، هیچ پایگاه نظامی در سوریه ندارد، اما «اگر ایرانی‌ها به پایگاه نظامی نیاز داشته باشند، ما [برای ارائه آن] هیچ فروگذاشتی نخواهیم کرد.»

به گفته اسد «ایران، مانند روسیه، متحد» حکومت او است.

رییس‌ جمهوری سوریه همچنین تاکید کرد که در طول هفت سال جنگ داخلی کشورش، کمک‌های بسیار مهمی از «مستشاران» ایرانی، و همین‌طور شبه‌نظامیان شیعه خارجی و نیروهای حزب‌الله لبنان دریافت کرده‌است.

بشار اسد در مصاحبه خود با العالم، شبکه تلویزیونی عرب‌زبان جمهوری اسلامی ایران، گفته شبه‌نظامیان شیعه و نیروهای حزب‌الله به بازپس‌گیری ۴۰ درصد از سوریه، به دولت مرکزی دمشق کمک کرده‌اند.

جنگ داخلی سوریه در سال ۱۳۸۹، پس از سرکوب شدید تظاهرات و اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز به حکومت اسد آغاز شد. اندکی نگذشت که اعتراضات به درگیری‌های مسلحانه انجامید و در نهایت پای کشورهای منطقه و جهان نیز به بحران سوریه باز شد. جمهوری اسلامی و مسکو، مهم‌ترین حامیان بشار اسد هستند و با وجود انتقادهای پی‌در‌پی غرب، طی سال‌های گذشته چه به‌شکل مالی و چه نظامی از حکومت مرکزی سوریه پشتیبانی کرده‌اند.

مقام‌های اسرائیل در یک سال اخیر با ابراز نگرانی شدید از «خطرات ناشی از تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه»، حمله به برخی از «هدف‌های ایرانی» در سوریه را تأیید کرده‌اند.

اسرائیل ماه گذشته پس از آنکه از بلندی‌های جولان سوریه هدف حمله راکتی قرار گرفت، «سنگین‌ترین حملات به سوریه» پس از جنگ سال ۱۹۷۳ را علیه «هدف‌های ایرانی» در نقاط مختلف سوریه انجام داد و به گفته آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، «تقریباً همه آنها را نابود کرد».

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

نتانیاهو: ایران برای حمله به اسرائیل جنگجو از پاکستان و افغانستان به سوریه آورده است

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »