???? خواهان و حامی مذاکره مستقیم ایران و آمریکا هستیم

بیانیه بیش از صد نفر از فعالان سیاسی و مدنی داخل و خارج از کشور

زیتون– جمع کثیری از فعالان سیاسی و مدنی در داخل و خارج کشور، با اشاره به استقبال جهانی از دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی و «با توجه به وضعیت ناامن و پر خطر منطقه»، طی بیانیه‌ای از حکومت و دولت ایران خواستند که «شجاعانه اعلام کند که حاضر به انجام مذاکرات بدون قید و شرط با آمریکاست تا قدمی در راه حل مشکلات و اختلافات برداشته شود».

متن کامل این بیانیه  و اسامی امضاءکنندگان آن که برای انتشار در اختیار «زیتون» قرار گرفته است، در ادامه می‌أید:

دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی که محبوبیت چندانی در افکار عمومی بین المللی ندارند، مورد استقبال و حمایت و خرسندی بخش بزرگی از مردم جهان قرار گرفت. این رویداد نشان داد که عموم انسان ها نسبت به هر حرکتی که به آسایش و آرامش مردمان گوشه ای از جهان منجر شود، همدل و همراه اند. این دیدار همچنین بار دیگر اثبات کرد که «هر اختلافی روزی به پایان خواهد رسید».
ما افرادی از طیفهای مختلف فکری و سیاسی براین نظریم که اینک وقت آن رسیده است که بر اختلاف های دیرینه ایران و آمریکا نیز نقطه پایانی گذاشته شود. از این رو خواهان «مذاکره مستقیم و بدون هیچ پیش شرط»ی از سوی طرفین هستیم.
انقلاب بهمن۵۷ در عرصه بین الملل بدنبال اعمال سیاست «موازنه منفی» و «نه شرقی و نه غربی» بود. این اما به هیچوجه به معنای یک جدال و قهر بی پایان و پرهزینه نبوده است. دشمنی دو دولت ایران و آمریکا هزینه های سنگینی را بر کشور ما تحمیل کرده است. حال گذشته را باید چراغ راه آینده ساخت. این کاری است که اکثر کشورهای جهان کرده اند و آینده را بر دشمنی ها و اختلافات گذشته بنا نکرده اند. بدون اینکه هیچیک از حقانیت خویش کوتاه آمده باشند.
با توجه به وضعیت ناامن و پر خطر منطقه پیرامون ما و نیز بحران های مختلف و متراکمی که در داخل، زندگی روزمره بخش مهمی از مردمان و نیز سامانه اقتصادی و اجتماعی و حیات ایران و ایرانیان را تهدید می کند، ما اکنون نیازمند یک عزم جدی و مسئولانه برای تغییر سیاست ها هستیم. یکی از مهم ترین سیاست ها به تنش های بین ایران و آمریکا بر می گردد.
ما از دولت و حکومت ایران می خواهیم حال که فرصت مناسب دوران اوباما از دست رفته است، فارغ از جنگهای روانی کاخ سفیدکه در پشت آن هیاهو تاجرپیشگی خاص خویش را نیز دنبال می کند؛ با یک تصمیم ملی شجاعانه اعلام کند که حاضر به انجام مذاکرات بدون قید و شرط با آمریکاست تا قدمی در راه حل مشکلات و اختلافات برداشته شود. پیش بینی می شود دولت پر مسئله ترامپ نیز برای جلب افکار عمومی داخلی و بین المللی از این اقدام به عنوان یک امتیاز بزرگ و مثبت استقبال کند.
این مذاکرات می تواند با قدرت و از موضع حفظ منافع ملی دنبال شود. مسلم است که بنا به برخی سوابق در صورت هرگونه زیاده خواهی و یا عدم ارائه تضمین برای پابرجاماندن تعهدات، راه بازگشت همیشه باز است.
ما اطمینان داریم این اقدام مورد حمایت قاطبه مردم ایران و افکار عمومی جهانیان قرار خواهد گرفت. همه می دانند گفتگو هیچ گاه به معنای سازش و شکست نیست. مبارزان مقاوم ویتنام در اوج منازعه نظامی با آمریکایی ها، با آنان مذاکره هم می کردند.
ما امضا کنندگان این بیانیه در پشتیبانی از منافع ملی و بهبود زندگی مردم میهن و دفاع از استقلال و حفظ کیان ملی و سرزمینی مان؛ از گفتگوی مستقیم و رسمی و شفاف ایران و آمریکا حمایت می کنیم و آن را به نفع برقراری صلح و امنیت در جهان و منطقه و بهبود رفاه و آزادی و سربلندی ایران و ایرانیان می دانیم.

اسامی امضاکنندگان:
ابوالقاسم عابدین پور
احسان رضائی
احمد زمانی
احمد علوی
احمد منتظری
احمد نجاتی
اسماعیل ختائی
اسماعیل فکوری
اشرف میرهاشمی
اکبر ولائی
امیر جمشیدی
امیرحسین بهبودی
بهروز خلیق
بهناز کیانی
پروانه شمیرانی
پروین فهیمی (اعرابی)
پروین کهزادی
پروین ملک
جعفر جودکی
جلال جلالی زاده
جلال درود
جلال کیابی
جلیل ولی بیگ
جمال مشتاق
جمشید شفیعی
جمیله کدیور
جواد سلیمانی
جواد لعل محمدی
حجت نارنجی
حسن زهتاب
حسن شمس

حسن فرشتیان

حسن نورزاد
حسین چابک
حسین کروبی
حسین کیانی
حسین مجاهد
حسین میرزانیا
حمید احمدزاده
حمید آصفی
حیاس حسینی
خسرو میرمالک ثانی
داود فرهادپور
رحیم قیومی
رضا علوی
رضا علیجانی
رضا کاظمی
سعید رضایی
سیامک سلطانی
سیامک فرید
سیدعبدالمجید الهامی
سیدمسعود حسینی
شهرام قریشی
صادق رضائی
صدیقه وسمقی
عبدالعلی بازرگان
عبدالله مرادی
عزیز قاسم زاده
علی  نوری زاده
علی جباری
علی سلطانی
علی قنبری
علی کشتگر
علی کلایی
علیاصغر غلامی
عیسی سحرخیز
غلامحسین کرباسچی
فرانک چالاک
فرخ نعمت پور
فرهاد توانایی نیا
حسن امینی
کیوان اسکی
لقمان ستوده
مجید وثوقی
محبوبه بهمنی
محسن زینلی پور
محمد اولیائی فرد
محمد توفیقی
محمد جوادی حصار
محمد محمد پور
مرتضی صادقی
مرتضی نیکی
مرضیه درود
مرضیه زیاری
مریم احمدی
مریم درستانی
مزدک لیماکشی
مسعود شب افروز
مسعود لدنی
معصومه شاپوری
احمد بهرامی
مهدی جامی
مهراب زمانی
مهران میرزاده
مهرداد احمدزاده
مهرداد مرادخانی
میلاد ملک
مینا کیمیایی
ناصر فهیمی
هاجر فکوری
هاشم حسین پناهی
ویدا فرهودی
یدی قربانی
یونس رستمی

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

36 پاسخ

  1. باسلام و درود ، از پیشنهاد مذاکره بدون قید شرط بعنوان یک راه حل متمدنانه و با ایستادگی بر منافع ملی بعنوان فردی از آحاد جامعه استقبال کرده و این روی کرد را یکی از بهتربن راههای نجات کشور از خطرات مخوف مبتلابه رو بگسترش کشورمان میدانم.

  2. باید برید پای مذاکره با آمریکا مگه می تونید جلوی ابر قدرت بایستید … آخه منافعتون به خطر می افته اگه اینکارو نکنید ..

  3. لزوما هر فعال سیاسی و مدنی از سیاست سر در نمی آورد! با ترامپ بی منطق نمی شود حرف منطقی زد.

  4. فقط براندازیم.
    جمهوری اسلامی باید نابود بشود و یک دولت دموکراتیک و سکولار جایگزین آن شود. با هر نوع مذاکره که به استمرار این حکومت کمک میکند مخالفم.

  5. بعضی از امضاکننده های این بیانیه پای بیانیه ای که در داخل نوشته شده رو هم امضا کردن. اینها متن را میخونن و امضا میکنن یا به چند نفر وکالت دادن که اگر جایی صحبت امضا بود اسم اینها رو هم زیر آن بذارن فرقی نداره بیانیه دعوت به تسلیم به امریکا باشه یا دعوت از حکومت برای بازگشتن به مردم.

  6. ایران هیچگاه باب مذاکره را نبسته بلکه بعنوان یک نظام انقلابی اصول و ضوابطی برای حفظ نظام خود دارد که امروزه تحت عنوان خطوط قرمز نظام از آنها یاد می شود و عدول از آنها بمعنای عبور از کل نظام تلقی میکردد . فی المثل به رسمیت شناختن رژیم صهیونیست اسرائیل در قاموس نظام جمهودی اسلامی ندارد و این یکی از نکات غیر سازگار با شعار شما در مورد «شروع مذاکرات بدون پیش شرط » است . مطلب دیگر زیاده خواهی های زورمدارانه آمریکا و هم پیمانانش در مورد ساخت و نوسازی اسلحه از جانب ایران است که ایران مثل هر کشور مستقلی این را از حقوق مسلم و غیر قابل بحث خود میداند بخصوص در این برهه که همین آمریکا و کشورهای غربی هم پیمانش میلیارد میلیارد به کشورهای کوچک و بزرگش اسلحه مدرن و فوق مدرن می فروشند و هزاران مستشار نظامی خود را در آن کشورها مستقر کردند و پایگاههای نظامی بسیار مجهز در جای جای منطقه برای خود بنیاد نهادند .

  7. من نفهمیدم ، نویسنده محترم این مطلب بلاخره طرفدار ایران است . یا نه چون نویسندگان این نامه سرگشاده را . رد میکند .
    ولی نظام جمهوری را نظامی سرکوب کننده در چهل سال گذشته خطاب میکند .

  8. بهتر است این خانم ها و اقایان امضا کننده یک نامه برای اخوندها بنویسند که بدون پیش شرط با مردم ایران صحبت کنند و خواسته های مردم ایران را رسیدگی کنند . اگر این خواسته ها براورده شود روابط کشور ایران با امریکا و هر کشور دیگری براساس منافع مشترک و بدون دردسر امکان پذیر است

  9. بادرود به همه ی دلسوزان مردم و کشور ایران
    راه برون رفت از شرایط بسیار خطیر و بن بستهای درهم تنیده کنونی تن دادن به تدابیر خردمندانه بدون تعصب و لجبازی است و هرچه بیشتر در پذیرش این تغییر رویه تاخیر کنیم،آسیبها و خسارات جبران ناپذیر بیشتری بر کشور و مردم تحمیل خواهد شد!!

  10. نویسندگان این بیانیه سخنان دونالد ترامپ را تکرار کرده اند .این بیانیه بسیار کوتاه و فاقد رهنمود های مشخص است .نظر نویسندگان این بیانیه در مورد خواسته های ۱۲ ماده ای آ مریکا از ایران چیست ؟من قصد دفاع از جمهوری اسلامی را ندارم ولی در شرایط کنونی تکرار گفته های دونالد ترامپ در رابطه با “بازگرداندن ایران به میز مذاکره ” مفهومی جز تسلیم بدون قید و شرط در مقابل رئیس جمهور نژاد پرست آ مریکا ندارد .به نظر من بیانیه فعالان سیاسی و مدنی در رابطه با “بازگشت به مردم برای حل بحرانها ” منطقی تر به نظر می رسد .هدف رئیس جمهور نژاد پرست آ مریکا ازمذاکره با ایران در شرایط کنونی که شکاف میان مردم و حاکمیت بسیار عمیق است چیزی جز فرو پاشاندن ایران و شاد کردن اسرائیل , عربستان و نژاد پرستان آمریکایی نیست .اگر ایده “بازگشت به مردم ” زمینی شود بسیاری از مشگلات کشور ما از فساد ساختاری گرفته تا سیاست خارجی می تواند با مشارکت مردم حل شود و در آن صورت ادبیات و شیوه سخن گفتن رهبران کشور های دیگر به شمول فرد نژاد پرستی همچون دونالد ترامپ هم در باره حکومتی که از پشتیبانی مردمی در ایران برخوردار است بسیار از آنچه که ما امروز شاهد آ ن هستیم متفاوت خواهد بود .

  11. واقع گرایی حکم میکند مذاکره کرد و مذاکره بمعنای سازش نیست .
    نباید در فضا زندگی کرد .بعضی ها با واژه مردم برای خود ریسمان می بافند.و دائم به وکالت از مردم صحبت میکنند.

  12. میخواهم بگویم شما به ظاهر روشن فکران و در باطن فقط خدا میداند که چه هدفی دارید..اینهمه جنایات و خون های ریخته شده جوانان وطن را ندهیده اید که در جنگ هشت ساله و همینطور همزمان با جنگ در زندانها و تا امروز در خیابانهای این کشور…که فقط دغدغه دوستی دو کشور را دارید!!؟؟
    بیشتر نشان میدهد که شماها خود شیفته گان استمرار طلب و منفعت طلبان باشید ..عجب روزگاریست!!!

  13. میخواهم بگویم شما به ظاهر روشن فکران و در باطن فقط خدا میداند که چه هدفی دارید..اینهمه جنایات و خون های ریخته شده جوانان وطن را ندهیده اید که در جنگ هشت ساله و همینطور همزمان با جنگ در زندانها و تا امروز در خیابانهای این کشور…که فقط دغدغه دوستی دو کشور را دارید!!؟؟
    بیشتر نشان میدهد که شماها خود شیفته گان استمرار طلب و منفعت طلبان باشید ..عجب روزگاریست!!!

  14. با سلام
    بی شک صلح و امنیت از الزامات رشد و توسعه یِ اقتصادی و اجتماعی است. تاکید بر این موضوع، در این بیانیه را باید به فال نیک گرفت. بویژه که امضاء کنندگان کوشندگان سیاسی ِ دارایِ گرایش هایِ متفاوت هستند.
    از تنظیم کنندگان بیانیه اما، انتظار می رفت نکات مبهم بیانیه را روشن کنند و به کلی گویی اکتفا نکنند.
    در بیانیه از « اختلاف های دیرینه ایران و آمریکا » سخن به میان آمده است.این اختلافها کدامند؟ دیوار بی اعتمادی متقابل که ریشه در کودتای ضد مصدق و حتتا قبل تر از آن دارد؟ سیاستهای منطقه ای دو کشور؟ سیاستهای داخلی؟ حقوق بشری؟ وقتی حکومت و دولت مذاکره بر سر این مسائل را خط قرمز نظام تعریف کرده است و امضاء کنندگان بیانیه بهتر از هرکسی بر این امر واقفند آیا این درخواست خوش خیالی اگر نگوییم خودفریبی، نیست؟
    سیاست «نه شرقی و نه غربی» یعنی چه؟ نفی شرق و غرب؟ آنگونه که همه روزه در شعارها تکرار می شد ( مرگ بر آمریکا، شوروی، انگلیس و اسرائیل و …) و در حال حاضر هم با تغییراتی به اقتضای زمانه گاه و بیگاه سر داده می شود؟ اگر قبول دارید که «انقلاب بهمن۵۷ در عرصه بین الملل بدنبال اعمال سیاست «موازنه منفی» و «نه شرقی و نه غربی» بود» و پیگیری این سیاست آثار زیانباری داشته، دیگر بازگشت به دوران طلایی امام چه صیغه ای است که شماری از امضاء کنندگان بیانیه به آن باور دارند. شتر سواری دولا دولا نمی شود.
    نوشته اید: « این مذاکرات می تواند با قدرت و از موضع حفظ منافع ملی دنبال شود» لطفاً درک و برداشت خود را از گنگواژه یِ منافع ملی توضیح دهید. آیا منافع ملی مورد نظر شما، همان منافع حکومت و دولت ِ مورد خطاب شماست ؟ آیا این حرف به معنایِ پذیرفتن نهاد حکومت و دولت ( اعم از انتخابی و انتصابی) به عنوان نماینده یِ قانونی و مشروع ملت نیست؟ اگر هست – که لابد از نظر شما هست- پس بحث غیردمکراتیک بودن و کودتا و پادگان و … را خاتمه دهید.
    در جای جای بیانیه از « بهبود رفاه و آزادی و سربلندی ایران و ایرانیان » سخن رفته است. هر آشنا به الفبای سیاست می داند که این شعارها اساساً به سیاستهای اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی حکومت و دولت که موضوعی داخلی است، ربط دارد و صرف مذاکره هر چند بی قید و شرط، و گرفتن تضمین امنیتی و … از قدرتهای خارجی راهگشا نیست.
    به نظر می رسد این بیانیه یِ سیاسی صرفاً برای خالی نبودن عریضه تنظیم و نوشته شده تا نوشته شود.

  15. درود
    جدای از اینکه دلیل آمریکا برای خروج یکطرفه از برجام – که دولت قبلی آن را تایید کرده بود – چه می باشد، این عمل در ذات خود چه از نظر اخلاقی و سیاسی بسیار منفی است و باعث
    می شود دست کم اعتمادی به معاهدات و تفاهمات بسته شده بین دولت این کشور و کشورهای دیگر نباشد و پیام روشن آن به جهانیان اینست که با روی کار آمدن دولت بعدی از حزبی دیگر در آمریکا، امکان لغو هر نوع تفاهمنامه ای حتی در حد وا ندازه برجام که میان بازیگران اصلی سیاسی دنیا و ایران برقرار شد وجود دارد.
    اما درباره ی دیدگاه افرادی که نامه بالا را منتشر کرده و آن را به عنوان یک راه حل به جمهوری اسلامی پیشنهاد داده اند می شود گفت اصولاً پیشینه روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی از زمان مبارزات رهبر درگذشته آن تا زمان زعامت رهبر کنونی آن نشان می دهد که نام بردن از این حکومت به عنوان کشوری که به دنبال منافع ملی جامعه ایرانیست توهمی بیش نیست، زیرا این به ظاهر ام القرای جهان اسلام به تنها چیزی که نمی اندیشد منافع ملی یا به عبارتی منافع تک تک ایرانیان فعلی و آینده است، پس این عزیزان اگر واقعاً درد ملت و جامعه در حال رنج این کشور را دارند مرحمت بنمایند به جای اندیشیدن برای چگونگی دوباره نشاندن ایران و آمریکا بر سر میز مذاکره، راهی بیابند برای نجات مردم ایران از این حکومت خودکامه و سرکار آمدن حکومتی با کمترین میزان خسارات جانی و مالی برای تغییر آن،که نماینده واقعی مردم ایران در جهان باشد.

  16. تنها راه باقیانده برای جهان، از جمله آمریکا حمایت از مردم ایران در مقابل رژیم دروغ و جنایتکار آخوندی است. این فرقه تبهکار رفتنی است. خیلی زودتر از آنچه این به اصطلاح روشنفکران فکر می کنند.

  17. دربست موافقم
    حالا باید شرمنده باشند که فرصت دوران اوباما را از دست دادند
    نه جنگ می‌خواهیم نه تحریم
    هر کس دلش برای جنگ و عزت و بقیه چیزها تنگ شده، داعش و فلسطین و لبنان و غزه و عراق و افغانستان هست!!

  18. حاکمییت واشغال این سرزمین برزیرساختی بنا وعلم شده و دولتمردان و زنانش ازباور و دیدگاهی برخوردارند که هرگزاین شاکله برای احدی جز مفتخواران پیشینه دار حرفه ای مامن و ماواای برای مالکین اصلیش منظور نکرده ونمی کند،،،
    این به اصطلاح فععالان سیاسی هم که جزدوسه نفرشان برای عموم ناشناس و تاکنون هنری جزلاف وگزاف نداشته اند انعکاسی ازضربالمثل دیرپای پارسیند
    که ((( هرچه میگویم نره ، طرف میگوید : بدوش ))) !!!! – شادزی .

  19. تکلیف شروط ۱۲ گانه امریکا چه می شود؟

    این لیست را باید بخاطر سپرد تا در بزنگاه تاریخی از آنها توضیح بخواهیم که چرا بجای هشدار به نظام ولایت فقیه که سیاست داخلی اش را در جهت حقوق مردم تغییر دهد و از این طریق ایران را از گزند مخاطرات خارجی نجات دهد، در شیپور تسلیم می دمند؟
    جماعت امضا کننده از توافق ترامپ با کره شمالی کوه میسازند تا خواست ضد ملی خودشان را یعنی تسلیم ایران به کشور محبوبشان را توجیه کنند. حتی در غرب هم کسی شوی تلویزیونی ترامپ با کیم را جدی نمی گیرد که این امضاکنندگان از آن می خواهند الگویی برای ایران بسازند.
    نویسینده یا نویسنگان بیانیه بدون اشاره به شروط ۱۲ گانه پامپئو عوامفریبی می کنند و می گویند ما خواهان مذاکره بدون شرط هستیم!!! تکلیف شروط ۱۲ گانه امریکا چه می شود؟ ایران با کدام اهرم قادر خواهد بود امریکا را مجبور به صرف نظر کردن از شروط ۱۲ گانه اش کند؟
    یا اینکه امضا کنندگان این بیانیه ضدملی شروط امریکا را موجه دانسته که اگر اینطور است باید شهامت برکاغذ آوردن آن را هم داشته باشند.
    گذشت زمان به ضرر این جماعت مغلوب سلطه جهانی و متحدان خارجی اشان به پیش می رود. بعد از این نیز شاهد بیانیه های مشترک دیگری از این جماعت خواهیم بود. که با هر بیانیه چهره واقعی خود را به مردم ایران بهتر می شناسانند. این خوش رقصی ها تنها در واشنگتن، ریاض و تل آویو خریدار دارد و نه در بین بخش آگاه جامعه ایران!

  20. از پیشنهاد مذاکره بدون قید شرط بعنوان یک راه حل متمدنانه و با ایستادگی بر منافع ملی بعنوان فردی از آحاد جامعه استقبال کرده و این روی کرد را یکی از بهتربن راههای نجات کشور از خطرات مخوف مبتلابه رو بگسترش کشورمان میدانم.

  21. عجب!
    من چقدر بیخبرم. تا بحال فکر مى کردم این آمریکا و غرب هستند که در دو قرن گذشته علیه ملت ایران مرتکب «جنایت هاى هولناک» شده اند و خوشبختانه این مطلب شما مرا از اشتباه بیرون آورد و متوجه شدم این ایران بوده که علیه آنها جنایت مرتکب شده است.
    بابت این موضوع از شما متشکرم.

  22. سیاست تهاجمی ترامپ با زیر برجام زدن و تعیین ۱۲ شرط قبل از مذاکره جایی برای مذاکره نگذاشته است. وارد شدن در پای میز مذاکره در چنین شرایطی نتیجه ای جز شکست ایران نخواهد داشت. چرا با پای خود به مسلخ برویم ؟

  23. همیشه لیست از خود منتشر کنید تا مردم شما روشنفکرنماها را بهتر بشناسند. ایران نه کره شمالیست و نه ویتنام و نه هیچ کشور دیگر و شرایط کشورها نیز با هم بسیار متفاوت است. حکومت جمهوری اسلامی در این چهل سال مرتکب جنایات هولناکی بر علیه دولت و مردم آمریکا و سایر کشورهای جهان شده است و بدون عذرخواهی رسمی و پرداخت صدها میلیارد دلار غرامت هرگز نمی تواند مشکلاتش را با جهان حل کند. اتفاقا تنها کاری که حکومت ایران باید بکند این است که شکست خود را بپذیرد و تاوان کارهای خود را (از جیب مردم) بپردازد قبل از اینکه جنگی خانمان سوز شروع شود، هیچ راه حل دیگری وجود ندارد. تا زمانی که غرور ملی تعیین کننده سیاست های ما باشد و راه بازگشت هم باز باشد هیچ وقت نمی توانیم مشکلاتمان را حل کنید.

  24. مذاکره با امریکا یانی هدیه دادن دور بعدی ریاست جمهوری به ترامپ. ایران باید تا اخر دوره ترامپ و بدون خروج خروج از برجام این شرایط را تحمل کند. این فعالان سیاسی معلوم نیست برای کی واقعا فعال سیاسیند! ایران یا آمریکای ترامپ؟

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »