بسیج تحریک کرد، ثلاث اعدام شد

آغازگر درگیری گلستان هفتم به روایت کیفرخواست دادستانی

زیتون-مریم تاوار: در حالی که کیفرخواست دادستانی درباره دراویش گنابادی اذعان کرده که نیروهای بسیج باعث تنش و درگیری‌های گلستان هفتم شده‌اند اما تنها دراویش مجازات شدند و قوه قضائیه با وجود همه اعتراض‌ها و درخواست‌ها حکم اعدام محمد ثلاث را اجرا کرد.

محمد ثلاث به زیر گرفتن سه مأمور پلیس با اتوبوس در درگیری‌های خیابان پاسداران تهران متهم شد و با تایید دیوان عالی ایران، حکم سه بار قصاص، یک‌سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق برای وی قطعی شد.

در حالی دراویش گنابادی مجازات می‌شوند که در متن کیفرخواست  دادسرای امنیت تهران مشخصاً تایید شده درگیری از موضوع گشت سیار بسیج آغاز شده است که با سرنشینان برخی خودروهای منطقه پاسداران برخورد می‌کردند.

در یک فایل صوتی که از آقای ثلاث منتشر شده، او می‌گوید راننده این اتوبوس نبوده و به دلیل «چند ساعت شکنجه» در کلانتری به این موضوع اعتراف کرده است.

به گفته زینب طاهری، موکلش سه ساعت پیش از این حادثه بازداشت شده و راننده این اتوبوس نبوده است.

وی گفته بود که «شاهدان جدیدی» حاضر به شهادت شده‌اند که می‌گویند راننده اتوبوس را دیده‌اند که یک «مرد جوان» بوده است.

با وجود این شواهد محمد ثلاث صبح روز دوشنبه اعدام شد و خانواده‌اش اعلام کردند که جسد او تحویل آنان نشده و ماموران امنیتی خود جسد را به بروجرد منتقل و دفن کرده‌اند.

به گفته وب‌سایت مجذوبان نور، پس از برگزاری مراسم خاکسپاری «در جو امنیتی و بدون حضور مادر و فرزندانش در آرامستان دارالسلام بروجرد، مأمورین امنیتی، برادر و خواهر وی را مجبور به پذیرش عدم برگزاری هرگونه مراسم یادبود در این شهرستان کرده‌اند».

بیشتر بخوانید

درویشی و فراموشی

جدال با درویشان؛ نگاهی در اعماق

پسر محمد ثلاث درفیلمی می گوید که پدرش را به علت «شکنجه‌های» متعدد قبل از دادگاه «گریم می‌کردند» تا این شکنجه ها مشخص نشود.

 

قبر محمد ثلاث

در حالی تنها دراویش گنابادی مجازات می‌شوند که در متن کیفرخواست دسته جمعی دراویش گنابادی که از سوی دادسرای امنیت تهران و متأثر از گردش کارهای تنظیمی مراکز امنیتی و برای محاکمه عقیده درویشی نگاشته و به درویشان زندانی ابلاغ شده، مشخصاً تایید شده درگیری از موضوع گشت سیار بسیج آغاز شده است که با سرنشینان برخی خودروهای منطقه پاسداران برخورد می‌کردند.

پس از برگزاری مراسم خاکسپاری محمد ثلاث« در جو امنیتی و بدون حضور مادر و فرزندانش در بروجرد، مأمورین امنیتی، برادر و خواهر وی را مجبور به پذیرش عدم برگزاری هرگونه مراسم یادبود در این شهرستان کرده‌اند».

در این کیفرخواست، پس از اتهام‌های بسیار به دراویش و معناد و خودفروخته خواندن آنان آمده است: «در پی بازداشت چهارتن از دانشجویان چپ مارکسیستی دانشگاه تهران از جمله کسری نوری با درخواست سازمان اطلاعات استان تهران در دی ماه سال جاری عده‌ای از دراویش درمقابل زندان اوین به مدت ده روز به تجمع اعتراضی و به طور شبانه‌روز پرداختند… چند روز بعد در منطقه پاسداران هنگامی که بسیجیان در حال گشت سیار در شهر بودند به خودروهای مشکوک برخورد که در مقام سوال و جواب تند و خشن سرنشینان خودرو مواجهه و خواستار ترک محل شدند که با اسکان و درگیری لفظی فی مابین تا صبح ادامه داشت که پس از آن با ورود یگان امداد، پلیس امنیت به کلانتری منطقه به درگیری کشیده شد.»

پیشتر کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن بر عهده شیرین عبادی است، در گزارش خود از نقض حقوق بشر در ایران در بهمن‌ماه با اشاره به درگیری بین دراویش گنابادی و نیروی انتظامی اعلام کرده بود که «منشأ بسیاری از حوادث ناگوار در اعتراض‌های خیابانی، حضور و دخالت نیروهای بسیج در صحنه وقوع حادثه است».

این کانون تاکید کرده بود: «دخالت بسیج که وظیفه‌ای در حفظ نظم ندارد، جز ایجاد درگیری بیشتر نتیجه دیگری ندارد. این حادثه دردناک نشان می‌دهد که مسئولان بایستی از دخالت بسیج جلوگیری کنند».

در جریان درگیری‌های خیابان گلستان هفتم، در دی ماه سال گذشته، محل سکونت نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی، حدود ۵۰۰ نفر بازداشت شدند که ۳۶۰ نفر از آنان همچنان زندانی هستند.

برخی از بازداشت‌شدگان به صورت خانوادگی بازداشت شده‌اند و از هر خانواده چندین نفر در بازداشتند.

روز ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ محمد راجی، یکی از این دراویش در حین بازجویی در اثر ضربات وارده در بازداشتگاه جان خود را از دست داد. خانواده آقای راجی می‌گویند او در زمان بازداشت، سالم بوده است.

روز دوشنبه نیز فائزه هاشمی در اقدامی متفاوت در جمع خانواده های این دراویش زندانی حضور یافت. گروه‌ها و جریان‌های سیاسی ایران عملا در برابر سرکوب دراویش گنابادی سکوت کرده و یا حداقل واکنش جدی نداشته‌اند.

در روزهای اخیر، موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه‌های انقلاب تهران، از صدور ۱۵۰ رای برای درویشان متهم در پرونده حادثه خیابان پاسداران تهران خبر داد.

وب‌سایت مجذوبان نور که اخبار مربوط به درویشان گنابادی را منتشر می‌کند، جزئیات احکام ۱۵ تن از آنها را که جمعاً به ۵۳ سال زندان محکوم شده‌اند، منتشر کرده است.

در همین حال طبق گزارش‌ها، از روز جمعه، ۲۵ خرداد، زنان درویش زندانی در زندان قرچک، در اعتراض به «ضرب و جرح» و «خشونت سازمان‌یافته» از سوی گارد این زندان، اعتصاب غذا کرده‌اند

در حالی‌که احدالله سینکایی، دادستان عمومی و انقلاب قرچک، این گزارش‌ها را تکذیب کرده، سازمان عفو بین‌الملل پیش از این خبر داده بود دراویش زن در زندان قرچک «مورد تمسخر و آزار گفتاری از جمله دشنام‌های جنسی قرار می‌گیرند و دسترسی به خدمات درمانی مناسب ندارند.»

آب روانی که سنگ خارا شد

از حسن ابطحی تا دراویش گنابادی

در همین رابطه، کسری نوری، از درویشان زندانی، در یک فایل صوتی از تحصن درویشان محبوس در زندان بزرگ تهران، در اعتراض به حکم اعدام محمد ثلاث و بی‌عدالتی در رسیدگی به پرونده درویشان، خبر داد.

محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در این رابطه در توییتر نوشته است: «اطلاعات متواتر حاکی از عدم رعایت حقوق شهروندی و موازین آیین دادرسی در مورد دراویش گنابادی بازداشت شده است».

ضرب و شتم و اعتصاب غذای زنان درویش در زندان، موجب تحصن خانواده‌های آنها مقابل زندان قرچک ورامین و زندان شهرری شد. خانواده‌ها که روز شنبه برای سومین روز پیاپی تحصن کردند به پاسخگو نبودن مسئولان زندان در قبال وضعیت بستگان خود، اعتراض کردند.

روز دوشنبه نیز فائزه هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، در اقدامی متفاوت از دیگر گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در جمع خانواده های این دراویش زندانی حضور یافت.

از قم تا گلستان هفتم

دو میلیون توریست در ترکیه، بحران در ایران

گروه‌ها و جریان‌های سیاسی ایران عملا در برابر سرکوب دراویش گنابادی سکوت کرده و یا حداقل واکنش جدی نداشته‌اند.

مقامات قوه قضائیه و نهادهای امنیتی با اصرار بر اعدام سریع محمد ثلاث، تاکید کردند که قصد ادامه برخورد با دراویش گنابادی را دارند؛ گروهی که به ادعای کیفرخواست دادستانی، در سال‌های پس ازپیروزی انقلاب اسلامی ایران «کمتر به سمت منازعه سیاسی با نظام »رفته‌اند.

با این حال جمهوری اسلامی با اقدامات یک دهه خود عملا به جنگ چند صد هزار درویش ساکن ایران رفته و قصد دارد این جنگ را ادامه دهد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »