محکومیت ۲۵ نفر از دراویش گنابادی به ۶۹ سال حبس

زیتون– ۲۵ نفر از دراویش بازداشت شده در حوادث گلستان هفتم در مجموع به ۶۹ سال حبس محکوم شدند.

وب سایت مجذوبان نور٬ رسانه خبری درویشان گنابادی٬ خبر داد که درویشان محکوم شده درفرآیند بازجویی و محاکمه از «تمام حقوق قانونی و دسترسی به وکیل و حق رسیدگی عادلانه محروم بوده‌اند.»

خردادماه امسال موسی غضنفرآبادی به خبرگزاری صدا و سیما گفته بود که رسیدگی به پرونده متهمان حادثه خیابان پاسداران در برخی شعب دادگاه انقلاب ادامه دارد.

به گفته او در این پرونده حدود ۱۵۰ رای صادر برای متهمان صادر شده است.

رییس دادگاه‌های انقلاب تهران در پاسخ به این سوال که برای متهمان چه احکامی صادر شده است، تایید کرده بود که برخی متهمان به سبب نوع عناوین اتهامی به حبس کوتاه و برخی به حبس طولانی مدت محکوم شده اند.

بر اساس گزارش مجذوبان نور احکام صادر شده برای دراویش زندانی به شرح زیر است.

مصطفی رهسپار: ۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق
جهانگیر حقانی: ۷ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق
ابوالفضل باباحسینی: ۷ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق
آرش مرادی: ۷ سال حبس تعزیری
اصغر محمدی: ۷ سال حبس تعزیری
مهدی اسکندری: ۶ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور
قاسم زمانی: ۳ سال حبس تعزیری
نادر یاوری: ۶ ماه حبس تعزیری
عماد گودرزی: ۶ ماه حبس تعزیری

بهمن ماه سال گذشته بیش از ۵۰۰ تن از دراویش گنابادی به دلیل تجمع اعتراضی آنها در اطراف خانه نورعلی تابنده، قطب این سلسله، بازداشت شدند. تجمع دراویش با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌های موتورسوار به خشونت کشیده شد.

ویدیوها و تصاویر زیادی از این درگیری‌ها منتشر شد و گزارش‌هایی نیز از «ضرب و جرح» شدید دراویش بازداشت شده و «شکستگی سر، فک و چند دندان» و وضعیت جسمی نامناسب تعدادی از آنان منتشر شده‌ است.

پیشتر قاضی جباری، رییس شعبه ۱۱۸۰ دادگاه کیفری دو استان تهران، اتهام بیشتر دراویشی که پرونده‌شان به این دادگاه ارجاع شده را «اخلال در نظم و آسایش عمومی جامعه» عنوان کرده بود.

«اجتماع و تبانی علیه امنیت»، «اقدام علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم» و «تمرد از دستور پلیس» اتهامات یکسانی است که درباره شماری از دراویش مطرح شده است.

ماه گذشته موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب تهران، با اعلام ارسال پرونده بیش از ۷۰ تن از دراویش گنابادی به این دادگاه، اتهام این افراد را «امنیتی» اعلام کرده بود.

همچنین دادستانی تهرانی دوشنبه ۲۸ خرداد اعلام کرد حکم اعدام محمد ثلاث، درویش گنابادی اجرا شده‌است.

۱۵ فروردین ماه امسال اعلام شد که محمد ثلاث به سه بار قصاص محکوم شده است.

محمد ثلاث متهم بود که در جریان درگیری مأموران پلیس با دراویش گنابادی در خیابان پاسداران تهران، با راندن اتوبوس به سمت مأموران انتظامی باعث کشته شدن سه تن از آنها شده است.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »