تغییرات در ریاست کمیسیون‌های سیاسی و فرهنگی مجلس

انتخاب یک متهم به «تجاوز» به ریاست کمیسیون اجتماعی

زیتون-سینا پاکزاد: برکناری علاء‌الدین بروجردی از ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پس از ۱۴ سال شاید مهم‌ترین اتفاق در انتخابات کمیسیون‌های مجلس باشد، هرچند که ریاست محمدرضا عارف برکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چندان به چشم نیامد.

جانشین بروجردی در ریاست این کمیسیون نیز البته اصول‌گراست اما با رای فراکسیون امید به این سمت رسیده است.

علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید مجلس، روز یکشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت که آقای فلاحت‌پیشه کاندیدای فراکسیون امید بود و مصطفی کواکبیان به نفع وی از نامزدی ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کناره‌گیری کرد.

برکناری علاء‌الدین بروجردی از ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پس از ۱۴ سال شاید مهم‌ترین اتفاق در انتخابات کمیسیون های مجلس باشد.هرچند که ریاست محمدرضا عارف برکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چندان به چشم نیامد.

اتفاق دیگر در این کمیسیون برکناری حسین نقوی حسینی، سخنگوی تندرو و انتخاب علی نجفی عضو فراکسیون امید مجلس به جای اوست.

بروجردی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ از علی‌اکبر ولایتی حمایت کرده بود و البته از حامیان برجام بود.

وی در سال‌های گذشته بارها با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، دیدار و حامل پیام‌های مقامات جمهوری اسلامی برای وی بود.

فلاحت پیشه نیز از مجلس هفتم عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است، او در مجلس نهم موفق به راه‌یابی به مجلس نشد و در مجلس دهم بار دیگر به مجلس بازگشت.

او سال ۹۵ در یک اخطار قانون اساسی، استقرار هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی نوژه همدان را خلاف قانون اساسی اعلام کرد.

در تیر ماه ۹۵ و در جریان یک حمله مسلحانه به دو خودروی حامل آقای فلاحت‌پیشه و جمعی از مقام‌های استان کرمانشاه، راننده یکی از خودروها و حجت‌الله نیک عزم از مسئولان شبکه دامپزشکی استان کرمانشاه کشته شدند.

در روزهای گذشته نیز برخی از اعضای فراکسیون امید مجلس ریاست برخی کمیسیون‌ها را تصاحب کرده بودند.

پیش از عارف محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم در دولت محمود احمدی نژاد، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات بود. یکی از امتیازهای ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حضور در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

از جمله محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، به سمت ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس انتخاب شد.

عارف در دو سال اول مجلس دهم استراتژی یا همه یا هیچ را در سر داشت و پس از نامزدی برای ریاست مجلس نامزد هیچ‌یک از سمت های دیگر نشده بود.

پیش از عارف، محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم در دولت محمود احمدی نژاد، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات بود. یکی از امتیازهای ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حضور در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

اتفاق مهم دیگری انتخاب احمد مازنی، عضو فراکسیون امید به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی به جای نصرالله پژمان‌فر، عضو جبهه پایداری بود.

احمد علی کیخا، عضو فراکسیون امید، نیز به عنوان رئیس کمیسیون کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی انتخاب شده است.

در این میان اما حسینعلی شهریاری از نمایندگان اصولگرای مجلس نیز جایگزین علی نوبخت، عضو فراکسیون امید، در سمت رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شد.

در انتخابات دیگر کمیسیون‌های مجلس، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی، عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی، بار دیگر در سمت‌های خود ابقا شدند.

به این ترتیب تنها چهار رئیس از ۱۳ رئیس کمیسیون های تخصصی مجلس عضو فراکسیون امید هستند.

هرچند ۹ نایب رئیس فراکسیون های مجلس از فراکسیون امید و ۱۱ نایب رئیس از فراکسیون ولایی یا مخالفان دولت و شش نایب رئیس مجلس نیز از فراکسیون مستقلین هستند.

انتخاب یک متهم به «تجاوز» به عنوان رئیس کمیسیون اجتماعی

اتفاق دیگر در انتخابات کمیسیون‌های مجلس انتخاب سلمان خدادادی به عنوان رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس است.

سلمان خدادادی در روزهای پایانی مجلس هفتم به اتهام یک پرونده «تجاوز» و یک پرونده «آزارجنسی» بازداشت شده بود و تعدادی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس نیز به اعتبارنامه او در مجلس هشتم اعتراض کردند اما در نهایت این اعتبارنامه تائید شد.

انتخاب دوباره خدادادی به ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس در حالی است که وب سایت هرانا اخیرا اعلام کرده که او به تازگی از سوی تعداد دیگری از دختران به «تجاوز، آزار جنسی»متهم شده است.

او در انتخابات مجلس نهم رد صلاحیت شده بود اما در مجلس دهم بار دیگر تائید شد و به مجلس راه یافت.

خدادادی در سال او نیز رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بود اما در سال دوم عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون شده بود.

خدادادی اما در سال سوم بار دیگر رئیس کمیسیون شده است. در این انتخابات موضوعات قومیتی نیز نقش داشته و تعدادی از نمایندگان ترک فراکسیون امید از جمله زهرا ساعی نماینده تبریز به سلمان خدادادی رای داده‌اند.

اصغر زارع، روزنامه نگار، نیز در توئیتر خود نوشت: «فراکسیون امید ۱۲ عضو‌ درکمیسیون اجتماعی دارد اما سلمان خدادادی با رای امیدی‌ها رییس کمیسیون می‌شود. خداقوت به نمایندگان اصلاح طلب در کمیسیون اجتماعی که با رای آگاهانه خود، گام دیگری در ناکامی اصلاحات و‌ پیروزی رقیب برداشتند. اوج بی‌تدبیری و دهن‌کجی به مردم!».

در موضوع اعتبارنامه خدادادی نیز نمایندگان ترک از جمله مسعود پزشکیان از او حمایت کردند.

در نهایت اما از بین ۲۴۸ نماینده حاضر در جلسه، ۱۴۹ نماینده به اعتبارنامه خدادادی رای مثبت دادند،۷۷ نماینده رای منفی و ۱۷ نماینده رای ممتنع.

انتخاب دوباره خدادادی به ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس در حالی است که وب سایت هرانا اخیرا اعلام کرده که او به تازگی از سوی تعداد دیگری از دختران به «تجاوز، آزار جنسی» متهم شده است.

این وب‌سایت نوشت که با دریافت اسناد و مدارک و گفتگو با منابع موثق، مطلع شده است حداقل دو ادعای جدید دیگر از بابت «تجاوز و آزار جنسی» علیه آقای خدادادی در سال جاری شکل گرفته است.

سلمان خدادادی در روزهای پایانی مجلس هفتم به اتهام یک پرونده «تجاوز» و یک پرونده «آزار جنسی» بازداشت شده بود.

براساس این گزارش، یک دختر ۲۸ ساله ساکن ملکان اعلام کرده که پس از فوت پدرش برای گرفتن نامه‌ای برای به دست آوردن شغل به او مراجعه کرده، خدادادی با وعده استخدام این دختر را به تهران کشانده و در دفترش به او تجاوز کرده است.

او به حراست مجلس شکایت کرده و گفته که «از تاریخ ۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ که شکایت کردم تا به امروز چند بار با حراست مجلس تماس گرفته‌ام اما هر بار می‌گویند زمان لازم هست تا بررسی کنند و به شکایتم رسیدگی نمی‌کنند».

مدیرکل اداره اطلاعات اردبیل و فرمانده سپاه ملکان از جمله سمت‌های خدادادی پیش از نمایندگی بوده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. این سیاست الهی نظام ولایی است که دزد و متجاوز را مورد حمایت قرار دهد تا در خیل ولایتمداران باقی بمانند !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

تغییرات در ریاست کمیسیون‌های سیاسی و فرهنگی مجلس

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »