فرمانده سپاه امکان هرگونه مذاکره با آمریکا را رد کرد

زیتون– محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، عصر امروز (سه‌شنبه) احتمال هرگونه مذاکره با ایالات متحده را رد کرد.

او در نامه‌ای که توسط خبرگزاری فارس٬ نزدیک به سپاه پاسداران منتشر شد، تاکید کرد: «آقای ترامپ، ایران کره شمالی نیست که به درخواست ملاقات شما پاسخ مثبت بدهد. بدانید مردم ایران، دین و ایمان‌شان را با اسلام احیا شده توسط امام خمینی تقویت کرده‌اند و با ملت‌های سلطه‌پذیر تفاوت‌های فراوانی دارند و هرگز به مسئولین خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند.»

دوشنبه شب دونالد ترامپ٬ رییس‌ جمهوری آمریکا٬ اعلام کرد که برای دیدار با همتای ایرانی‌اش «بدون هیچ پیش شرطی» و از «موضع برابر» آماده است.

دونالد ترامپ رسما اعلام کرد که: «من قطعا آماده‌ام» با رییس‌جمهوری ایران دیدار کنم، اگر وی مایل به این کار باشد و این ملاقات نیز «بدون هیچ پیش‌شرطی» خواهد بود.

فرمانده سپاه، در واکنش رییس‌جمهوری آمریکا را به «غیرحرفه‌ای» بودن در عرصه سیاست متهم کرده و گفته که «شما این آرزو را به گور خواهید برد که مقامات جمهوری اسلامی ایران از شما درخواست ملاقات کنند یا اجازه ملاقات با شما را از ملت‌شان دریافت نمایند.»

محمدعلی جعفری در ادامه نوشت که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نه با دونالد ترامپ و نه حتی با «روسای جمهوری بعدی آمریکا» ملاقات نخواهند کرد و مدعی شده که «دولت و ملت ایران… تا پیروزی نهایی و شکست قطعی نظام سلطه و استکباری ایستادگی و مقاومت خواهند کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در نخسین واکنش رسمی به پیشنهاد دونالد ترامپ برای مذاکره، گفت: «مذاکره شرایط و الزاماتی دارد که تاکنون در گفتار و رفتار آقای ترامپ و همکارانش نشانه‌ای از آن دیده نشده است.»

بهرام قاسمی عصر امروز (سه‌شنبه) با استناد به گفته‌های وزیر خارجه آمریکا پس از سخنان رییس جمهوری این کشور را نشانه «سردرگمی و آشفتگی در سیاست خارجی» ایالات متحده دانست.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی پس از اظهارات دونالد ترامپ در خصوص آمادگی برای دیدار بدون پیش شرط با رهبران ایران٬ «شرایط» این دیدار را تشریح کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که اگر «ایرانیان تعهد خود برای تغییر اساسی در نحوه رفتار با مردم خود را نشان دهند»، «رفتار مخرب خود را کنار بگذارند»، بتوانند «قبول کنند که ارزش دارد که وارد یک توافق هسته‌ای شوند که در عمل مانع از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای خواهد»، آنگاه رییس جمهوری گفته است که آماده است تا بنشیند و با آنها گفتگو داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین اضافه کرد: «باید ببینیم آیا رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از سرخوردگی از لفاظی‌های بی‌حاصل با تغییر ادبیات خود تصمیم گرفته است دست از زبان تهدید علیه مردم ایران بردارد.»

بهرام قاسمی تاکید کرد که گفت‌وگو نیازمند «احترام متقابل و پایبندی به تعهدات بین‌المللی» است و تحریم و فشار نقطه مقابل آن است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، نیز در واکنش به پیشنهاد دونالد ترامپ و با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت که این کشور «قابل اعتماد نیست.»

وی افزود: «از طرفی می‌گویند به ایران فشار آورده شود تا ایران تعهدات جدیدی را بپذیرد و از طرف دیگر این صحبت از مذاکره بدون شرط می‌کنند.»

تعدادی از نمایندگان مجلس نیز امروز با پیشنهاد مذاکره بین دو کشور مخالفت کردند.

با این حال علی‌اکبر ناطق‌نوری٬ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که نباید مذاکره با آمریکا را رد بکنیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس پیشین مجلس با اشاره به پیشنهاد رییس جمهوری آمریکا برای دیدار «بدون پیش شرط» و از «موضع برابر» با رهبران ایران گفت: «ابتدا به ساکن ما نباید مذاکره را رد کنیم و بگوییم بیخود کرده است؛ باید تامل داشته باشیم و دستپاچه نشویم، ذوق زده هم نشویم که ترامپ از همین ذوق زدگی ممکن است سوء استفاده کند، ممکن است ما را تست باشد.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. وقتی روضه خوان رهبر کشور شود معلوم نیست کی چکاره است !وقتی بجای رییس کشور، روضه خوان بنشیند، هر جای دیگر هر آدم نامناسب می نشیند!
    هم ولایت فقیه ، حاکم مطلق تمام عمر مزاحم مردم است و هم سپاه و دیگر نهادهایش . باید حذف شوند و حقوق شهروندی برای همه ایرانیان در قانون اساسی گنجانده شود. راه دیگری برای نجات نیست

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »