آغاز فاز اول تحریم‌های آمریکا

زیتون– فاز اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران٬ پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای٬ از امروز اجرایی می‌شود.

دور نخست تحریم ها که شامل فلزات گرانبها، صنعت خودروسازی و بیمه کشتیرانی است از ساعت چهار صبح سه شنبه به وقت گرینویچ به اجرا گذاشته می شود. این تحریم ها همچنین بانک ها را از فروش دلار به ایران منع می کند و صدور فرش ایران را هم هدف می گیرد.

همزمان شماری از مجوزهایی صادرشده از سوی دولت آمریکا پس از دستیابی به توافق اتمی، از جمله مجوز واردات اجناس ایرانی مانند فرش و مواد خوراکی به آمریکا و همچنین خرید هواپیماهای مسافربری و قطعات یدکی، بی‌اثر می‌شوند.

مایک پومپئو٬ وزیر امور خارجه آمریکا٬ شب گذشته در جمع خبرنگاران یادآوری کرده‌است که ایالات متحده، همان‌طور که پس از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از «برجام» اعلام شد، تحریم‌ها علیه ایران را از سر می‌گیرد؛ تحریم‌هایی که قرار بود در بازه‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه دوباره اجرا شوند.

پومپئو همچنین خبر داد که جزئیات برقراری مجدد مرحله نخست تحریم های ایران دوشنبه به وسیله کاخ سفید اعلام خواهد شد.

دونالد ترامپ٬ رییس جمهوری آمریکا٬ پس از ماه‌ها انتظار و گمانه‌زنی درباره سرنوشت برجام٬ ۱۸ اردیبهشت ماه اعلام کرد که آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک خارج خواهد شد. او همچنین خبر داد که تحریم‌ ایران را از سر می‌گیرد.

همچنین مایک پومپئو در ادامه بار دیگر بر خواسته‌های واشینگتن از تهران تاکید کرد و گفت بازگشت تحریم‌ها برای مقابله با «فعالیت‌های مخرب ایران» است.

آمریکا، ایران را متهم به دخالت در اوضاع دیگر کشورها، انجام «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» در منطقه، نقض «روح برجام» با دست‌زدن به اقداماتی مانند توسعه موشک‌های بالیستیک و دیگر موارد کرده‌است.

وزیر خارجه آمریکا در واپسین روز اردیبهشت ماه، ۱۲ شرط را برای دستیابی به توافق جدید با ایران اعلام کرد؛ شروطی مانند اعلام تمامی جنبه‌های فعالیت‌های هسته‌ای به آژانس، دسترسی بازرسان به کلیه تاسیات اتمی، آزادی شهروندان ایرانی‌آمریکایی، پایان‌دادن به حمایت از گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان، خروج از سوریه و موارد دیگر. جمهوری اسلامی اتهام‌های آمریکا در مورد دخالت در امور دیگر کشورها را رد کرده‌است، واشینگتن را متهم به نقض روح برجام کرده، از آمریکا به‌خاطر خروج از توافق اتمی و ازسرگیری تحریم‌ها به دادگاه لاهه شکایت کرده و می‌گوید برنامه موشکی‌اش جنبه دفاعی دارد.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »