اتحادیه اروپا: قوانین مسدودساز تحریم‌های آمریکا علیه ایران از فردا اجرایی می‌شوند

زیتون– فدریکا موگرینی٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا٬ و وزیران خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام با صدور بیانیه‌ای با ابراز تأسف از بازگشت تحریم‌های آمریکا، از اجرایی شدن قوانین مسدودساز برای مقابله با تحریم‌های آمریکا خبر داده و تأکید کردند که برای حفظ کانال مالی موثر با ایران و ادامه فروش نفت و گاز ایران، تلاش می‌کنند.

فاز اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران٬ پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای٬ از امروز اجرایی می‌شود.

دور نخست تحریم ها که شامل فلزات گرانبها، صنعت خودروسازی و بیمه کشتیرانی است از ساعت چهار صبح سه شنبه به وقت گرینویچ به اجرا گذاشته می شود. این تحریم ها همچنین بانک ها را از فروش دلار به ایران منع می کند و صدور فرش ایران را هم هدف می گیرد.

همزمان شماری از مجوزهایی صادرشده از سوی دولت آمریکا پس از دستیابی به توافق اتمی، از جمله مجوز واردات اجناس ایرانی مانند فرش و مواد خوراکی به آمریکا و همچنین خرید هواپیماهای مسافربری و قطعات یدکی، بی‌اثر می‌شوند.

مایک پومپئو٬ وزیر امور خارجه آمریکا٬ شب گذشته در جمع خبرنگاران یادآوری کرده‌است که ایالات متحده، همان‌طور که پس از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از «برجام» اعلام شد، تحریم‌ها علیه ایران را از سر می‌گیرد؛ تحریم‌هایی که قرار بود در بازه‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه دوباره اجرا شوند.

پومپئو همچنین خبر داد که جزئیات برقراری مجدد مرحله نخست تحریم های ایران دوشنبه به وسیله کاخ سفید اعلام خواهد شد.

در مقابل کشورهای اروپایی امضا کننده برجام ضمن ابراز تأسف از بازگشت تحریم‌های آمریکا در پی خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران، برجام را «عنصری کلیدی برای معماری منع اشاعه هسته‌ای در جهان» توصیف کرده و گفته است که انتظار می‌رود ایران به «اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود ذیل توافق هسته‌ای ادامه دهد.»

این بیانیه با اشاره به اینکه رفع تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای «جزئی اساسی از این توافق» بوده، می‌افزاید: «ما مصمم هستیم که از فعالان اقتصادی اروپایی که در حال انجام تجارت قانونی با ایران هستند… حفاظت کنیم. به همین دلیل است که نسخه به روز شده قوانین مسدودساز اتحادیه اروپا روز ۷ اوت (سه‌شنبه/۱۶ مرداد) اجرایی می‌شوند تا از شرکت‌هایی که در ایران تجارت قانونی انجام می‌دهند، در برابر آثار تحریم‌های فراسرزمینی ایالات متحده محافظت کنند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «اعضای باقی‌مانده برجام، متعهد شده‌اند که از جمله، کانال‌های مالی موثر با ایران و ادامه صادرات نفت و گاز ایران را حفظ کرده و تداوم بخشند. در این مسئله، مانند دیگر موضوعات، کار ما ادامه دارد، از جمله با کشورهای ثالث علاقمند به برجام و حفظ رابطه اقتصادی با ایران. در هفته‌های آینده، این تلاش‌ها، در سطح وزرا مورد ارزیابی قرار گرفته و تشدید می‌شوند.»

در پایان بیانیه بار دیگر عنوان شده است که «حفظ این توافق هسته‌ای با ایران، مسئله احترام به توافقنامه‌های بین‌المللی و مسئله امنیت بین‌المللی است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. مهم “حفظ کانال مالی” است ، وسیله خوبی پیدا شده است برای سرکیسه کردن هر چه بیشتر نظام مستاصل ایران ، البته با موافقت ضمنی ترامپ !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »