موافقت آیت‌الله خامنه‌ای با مجازات «بدون امکان تجدید نظر خواهی» مفسدین اقتصادی

زیتون– آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ با درخواست رییس قوه قضائیه ایران برای تشکیل دادگاه ویژه‌ای با حضور سه قاضی دادگاه انقلاب برای رسیدگی به پرونده «مفسدان اقتصادی» موافقت کرد.

بر اساس این دستور آرای صادره از این دادگاه به‌جز اعدام، «قطعی و لازم‌الاجرا» است.

صدور این دستور برخلاف قوانین قضایی-کیفری ایران درباره تجدید نظرخواهی احکام در دادگاه‌ها است. طبق قوانین کیفری ایران، محکومان دادگاه‌ها حق درخواست تجدید نظر در حکم را دارند، اما در دستور رهبر جمهوری اسلامی چنین حقی برای محکومان در نظر گرفته نشده است.

پیشتر صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه، در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده که شعبی از دادگاه انقلاب اسلامی با حضور سه قاضی برای رسیدگی به پرونده «مفسدان اقتصادی» تشکیل شود.

بر اساس این پیشنهاد، این دادگاه با حضور دو نفر از اعضاء رسمیت دارد و «آرای صادره آن به‌جز اعدام، قطعی و لازم‌الاجراء است» و «احکام اعدام با مهلت حداکثر ۱۰ روز قابل تجدیدنظرخواهی در دیوان عالی کشور» است.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز در نامه‌ای که امروز (شنبه ۲۰ مرداد) در پاسخ به این پیشنهاد رییس قوه قضائیه نوشت که «با پیشنهاد موافقت می‌شود. مقصود آن است که مجازات مفسدان اقتصادی سریع و عادلانه انجام گیرد. در مورد اتقان احکام دادگاه‌ها دقت لازم را توصیه فرمائید.»

این دستور تا دوسال قابل اجرا خواهد بود.

رییس قوه قضائیه نیز در نامه خود به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته که « شرایط ویژه اقتصادی کنونی نوعی جنگ اقتصادی محسوب می‌شود.»
بر این اساس دادگاه‌ها ویژه در تهران تشکیل و پرونده‌های مرتبط را معاون اول قوه قضائیه برای آنها ارسال می‌کند.همچنین همه اتهامات «اشخاص حقیقی و حقوقی و کشوری و لشکری مرتبط با پرونده ارجاعی اعم از مباشر، شرکاء و معاونین در یک شعبه رسیدگی می‌شود.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. گر حکم شود که مست گیرند/ در شهر هر آنکه هست گیرند.
    در نگاه اوّل این حکم چقدر شباهت به حکم خمینی در مورد کشتار مخالفین زندانی داره. نکته بعدی بیشتر یک جنگ جناحی و از میدان بدر کردن جناح مقابل خواهد بود. اگر قرار بشه که همه مفسدان اقتصادی را بگیرند دیگه کی و چی از نظام باقی میمونه؟ این همه فاسد و دزد را کجا میخواهند نگه دارند؟ چطوره در استادیوم آزادی چادر بزنند و آنجا نگه دارند٬ البته یک چادر خانوادگی هم برای رهبر و آقازادهایش در نظر بگیرند.

  2. ریشه فسادها ساختار حکومت و خود خامنه ای است. تا ساختار اصلاح نشود و این ولایت فقیه که منشاء فسادها و بحرانها است حذف نشود و حقوق کامل شهروندی جای آن را نگیرد هیچ بحرانی و مسئله ای حل نمی شود گستر شهم می یابد.
    هر هر دوز ساعد ۷/۳۰ شامگاه، هر کس در نزدیکترین میدان شهر یا آبادی بدون شعار

  3. این هم برای تبلیغات است و عوامفریبی ! اینها چنان خام و در خوابند که خیال می کنند مردم این رفتار خنده آور و تاسف بار را باور می کنند !
    ریشه فسادها و بحرانها در ساختار این حکومت و در شخص ولی فقیه هست.
    برخورد با خلافکاران یا مجرمان باید برابر قانون باشد، ولی در جایی که یک روضه خوان بجای یک حقوقدان می نشیند آنهم در بالاترین جای قضایی، همین میشود !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »