بیش از پنجاه روز آلودگی هوا در زابل

زیتون– محمود دیانتی٬ رییس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان خبر داد در حالی امروز «مردم زابل پنجاه و دومین روز متوالی آلودگی هوا و شرایط ناسالم را پشت سر می گذارند» که طی این مدت در برخی روزها حتی «غلظت ذرات معلق در هوا به بیش از ۶۰ برابر حد مجاز» نیز رسیده است.

او به ایرنا گفت که پایش ۵۲ روز متوالی هوای زابل نشان می دهد که غلظت ذرات معلق با اندازه ۱۰ میکرون تا بیش از شرایط ناسالم افزایش یافته به طوری که حدود ۳۰ روز آن غلظت ذرات معلق بین هزار تا بیش از ۹ هزار میکروگرم بر مترمکعب معادل ۷ تا ۶۰ برابر حد مجاز ثبت شده است.

رییس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه وزش بادهای ۱۲۰ روزه امسال جزو شدیدترین بادها در ۵۵ سال اخیر است، افزود حدود ۵۰ روز متوالی است که بیشینه سرعت وزش باد در زابل بین ۷۰ تا ۱۲۲ کیلومتر بر ساعت می رسد.

در همین رابطه رضا اربابی مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان به ایسنا گفت که وزش طوفان در سه روز اخیر ۲۵۰ نفر از مردم منطقه سیستان که دچار مشکلات تنفسی، قلبی و چشمی شده اند را راهی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها کرده است.

به گفته اربابی٬ در این مدت هفت هزار و ۵۰۰ عدد ماسک به همراه ۲۲۰ سبد غذایی بین مردم طوفان زده شهرستان‌های زهک و هیرمند توزیع شده است.

به گفته کارشناسان وزش بادهای ۱۲۰ روزه و خشکی تالاب هامون دو عامل اصلی تولید و انتشار گردوغبار در سیستان و بلوچستان است که هر سال علاوه بر پنج شهرستان شمالی، نواحی مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

افزایش تعداد روزهای فعالیت بادهای ۱۲۰ روزه در زابل و خشک بودن تالاب هامون سبب شده تا این شهر در ارزیابی سال ۲۰۱۶ سازمان جهانی بهداشت در بین آلوده ترین شهرهای جهان قرار بگیرد.

سازمان جهانی بهداشت در این ارزیابی شاخص کیفیت هوای سه هزار شهر جهان را بر پایه ذرات فوق ریز ۲.۵ میکرون و ریز ۱۰ میکرون ارزیابی کرده که در ذرات فوق ریز و ریز شهر زابل به ترتیب به عنوان نخستین و سومین شهر آلوده جهان معرفی شده است.

شهر اونیتشا در نیجریه نیز در ذرات ریز ۱۰ میکرون به عنوان آلوده ترین شهر جهان شناخته شده است.

مرداد ماه امسال ایلنا خبر داده بود که تمام ادارات دولتی تعطیل شده‌اند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. زابل که نیست رستمش
    نزدیک شدست مردنش
    شغاد که کشت برادر
    با کشته گشت برابر
    نک می نالد تهمینه
    از صدمه این کینه
    هیرمند ببست چو کابل
    هامون توفید به زابل

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »