وزارت امور خارجه: احتمال طرح شکایت علیه عراق وجود دارد

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست: هورالعظیم را آتش می‌زنند تا پول برق را ندهند

زیتون– عیسی کلانتری٬ رییس سازمان حفاظت محیط زیست٬ اعلام کرد که آتش‌سوزهای هورالعظیم عمدی است تا پول برق ندهند.

به گزارش ایسنا او بدون اشاره به «فرد٬ نهاد و یا کشوری که اقدام به آتش زدن هورالعظیم» کرده است٬ تاکید کرد: «هورالعظیم را آتش می‌زنند تا پول برق ندهند و این‌گونه برای ما گرفتاری ایجاد و به ما جفا می‌کنند.»

رییس سازمان محیط زیست پیشتر نیز اعلام کرده بود که آتش‌سوزی‌های هورالعظیم در خاک عراق، «صد درصد عمدی» است و مردم استان‌های جنوبی ایران «قربانی» این آتش‌سوزی‌ها شده‌اند.

آنچه «خودسوزی» هورالعظیم در خاک عراق عنوان می‌شد، از خرداد ماه امسال آغاز شده و در حال حاضر کماکان هشت کانون آتش در آن فعال است. یک‌سوم تالاب مرزی هورالعظیم در ایران و دو سوم آن در عراق قرار دارد.

آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم ابتدا در ۱۰ کیلومتری داخل خاک عراق آغاز و سپس به بخش ایران هم کشیده شد. قسمت مربوط به ایران طی یک هفته تا ۱۰ روز به حداقل رسید، اما در قسمت خاک عراق هنوز آتش‌ با شدت شعله می‌کشد.

عیسی کلانتری در هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با اشاره به این آتش‌سوزی‌ها گفته بود: «بی‌تردید صددرصد این آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده است و مردم هویزه، سوسنگرد و اهواز باید امروز قربانی‌های آتش‌سوزی‌های عراق باشند.»

او آن زمان نیز بدون اشاره به جزئیات و اینکه چه افراد یا گروه‌هایی ممکن است در این آتش‌سوزی‌ها دست داشته باشند، اضافه کرده که «۱۳ روز طول کشید تا دولت عراق اجازه ورود هواپیماهای ایران را برای مهار آتش را داد.»

به گفته رییس سازمان محیط زیست ایران، این در شرایطی است که امکان استقرار «ماشین‌آلات» در این منطقه به دلیل «مین‌روبی نشدن» آن وجود نداشت.

۱۴ مرداد ماه عیسی کلانتری که برای مشاهده این آتش‌سوزی به خوزستان سفر کرده بود، خبر داد که آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم پس از دو بار خاموش شدن دوباره شعله‌ور شده است.

وزش باد موجب انتشار دود غلیظ ناشی از این آتش‌سوزی در شهرهای خوزستان می‌شود، به طوری که گاهی تا شش شهرستان این استان را درگیر کرده است.

در همین رابطه وحید حاجی علیخانی٬ معاون دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه٬ گفت: «در صورتی که آتش‌سوزی هورالعظیم عمدی باشد و مستنداتی در دست داشته باشیم و به وزارت خارجه ارائه کنیم، وزارت خارجه می‌تواند در این خصوص علیه کشور عراق شکایت کند.»

 

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

وزارت امور خارجه: احتمال طرح شکایت علیه عراق وجود دارد

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »