احضار دیپلمات‌های اروپایی و حاشیه خلیج فارس پس از حمله تروریستی به اهواز

زیتون– در پی حمله تروریستی روز گذشته در اهواز٬ شب گذشته وزارت امور خارجه سفرای هلند٬ دانمارک و کاردار موقت سفارت بریتانیا را٬ در غیاب سفیر این کشور٬ احضار کرد.

صبح روز گذشته (شنبه) در جریان رژه نیروهای مسلح در اهواز٬ گروهی مسلح به سمت جایگاه در این مراسم شلیک کردند.

در ابتدا بر اساس اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌های ایران این حمله حداقل ۸ کشته و بیش از ۲۰ زخمی بر جای گذاشته است.

اما با گذشت زمان مشخص شد که حمله تروریستی اهواز ۲۹  کشته و ۵۷ زخمی برجا گذاشته است. در حمله امروز یک بچه چهارساله نیز کشته شده است.

خبرگزاری فارس به نقل از سخنگوی ارشد نیروهای مسلح تعداد قطعی مهاجمان روز شنبه به رژه نظامی را چهار نفر اعلام کرد.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران از مرگ هر چهار مهاجم در رژه نظامی اهواز خبر داد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه خبر داد که در این احضارهای جداگانه «به دیپلمات‌های ارشد هلندی و دانمارکی نسبت به اقامت برخی اعضای گروهک‌های تروریستی مزدوری که مسبب جنایت امروز در اهواز بوده‌اند٬ شدیداً اعتراض شد.»

او افزود: «به سفرای هلند و دانمارک تأکید شد که جمهوری اسلامی ایران پیش از این در مورد اقامت این افراد در این کشورها هشدار داده و خواهان دستگیری و محاکمه آنان بوده است. این پذیرفتنی نیست که تا زمانی که افراد این گروهک تروریستی در خاک اروپا مرتکب جنایت نشده‌اند٬ در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار نمی‌گیرند.»

بهرام قاسمی خواستار «محکومیت قاطعانه این اقدام تروریستی» از سوی این کشورها شد و گفت دولت‌های مزبور باید همه افراد مرتبط با این حملات را برای حضور در دادگاه به ایران مسترد کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین از احضار کاردار موقت بریتانیا خبر داد و گفت: «در احضار کاردار موقت سفارت بریتانیا در تهران که در غیاب سفیر این کشور انجام شد، تاکید گردید از نظر جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که سخنگوی گروهک مزدور الاحوازی اجازه یابد مسئولیت این اقدام تروریستی را از طریق یک شبکه تلویزیونی مستقر در لندن اعلام کند.»

اشاره او به گفت‌و‌گوی حر التستری با شبکه ایران اینترنشنال است.

به دنبال پخش این مصاحبه حمید بعیدی نژاد٬ سفیر ایران در لندن٬ این اقدام ایران اینترنشنال را «بی‌شرمانه‌» خواند.

عباس عراقچی٬ معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز امروز خبر داد که کاردار امارات متحده عربی به وزارت خارجه ایران احضار می‌شود.

اعتراض وزارت امور خارجه ایران به اظهار نظر مشاور سابق ولی‌عهد امارات است.

عبدالله عبدالخالق مشاور سابق محمد بن زاید٬ ولی‌عهد امارات و شخصیت دانشگاهی این کشور٬ در صفحه توئیتر خود، از حمله تروریستی در اهواز استقبال کرد.

او تلاش کرد تلفات این حادثه تروریستی را صرفا از میان نظامیان ذکر کند و تمامی شهدا و مجروحان را نظامیان سپاه پاسداران بخواند و در ادامه مدعی شد: یک حمله نظامی علیه هدف نظامی رخ داده و این اقدام تروریستی نیست.

عراقچی در صفحه اینستاگرامش در این باره نوشت: «دیشب بلافاصله پس از جنایت تروریستی اهواز سفرای هلند و دانمارک و کاردار انگلیس در غیاب سفیر آن کشور به وزارت خارجه ایران احضار و نسبت به ارائه امکان اقامت و فعالیت به برخی از اعضای گروهک تروریست مزدوری که مسبب این جنایت بود، شدیدا اعتراض شد.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »