اولین موضع شورای نگهبان در خصوص تصویب الحاق ایران به CFT

زیتون– عباسعلی کدخدایی٬ سخنگوی شورای نگهبان٬ اعلام نظر در خصوص مصوبه امروز مجلس را «زود هنگام دانست.»

نمایندگان مجلس در نوبت صبح امروز (یکشنبه) با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) موافقت کردند.

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در جلسه علنی صبح امروز مجلس مطرح شد و نمایندگان با ۱۴۳ رای موافق ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر با آن موافقت کردند.

نمایندگان در حالی به این لایحه رای مثبت دادند که محافظه‌کاران ماه‌ها با تصویب آن مخالف بودند و همزمان با رای‌گیری روز یکشنبه (۱۵ مهر) درباره سرنوشت این لایحه، تظاهرات اعتراضی گسترده‌ای نیز در مقابل ساختمان مجلس در جریان بود.

​لایحه الحاق ایران به «کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم» که با عنوان «سی‌اف‌تی» شناخته می‌شود، یکی از چهار لایحه‌ای است که تصویب و اجرای آنها مانع از قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه کارگروه اقدام ویژه مالی، موسوم به اف‌ای‌تی‌اف خواهد شد.

اکنون کمتر از ۱۰ روز به پایان مهلت اف‌ای‌تی‌اف برای اجرای ۴۱ توصیه مدنظر جهت شفافیت مبادلات پولی و بانکی توسط ایران مانده‌است.

نمایندگان مخالف تصویب این لایحه در مجلس، پیش از این حتی تهدید کرده‌‌بودند در زمان مطرح شدن این لایحه با خروج هماهنگ از صحن مجلس که اصطلاحا آبستراکسیون نامیده می‌شود، مجلس را از حد نصاب انداخته و مانع از بررسی و تصویب این لایحه خواهند شد.

پس از تصویب این لایحه٬ کدخدایی به ایسنا گفت: «هنوز اعلام نظر زود است و فعلا تا زمانی که به شورای نگهبان نیاید هیچ نظری ندارم.»

به گفته او ابتدا باید این مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال شود تا «ان شاءالله» اعضای این شورا در خصوص آن اعلام نظر کنند.

سخنگوی شورای نگهبان به این سوال که این لایحه چه زمانی در شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد، پاسخ داد: «نمی‌دانم. بستگی دارد چه زمان این لایحه را برای ما بفرستند.»

او همچنین در رابطه با آخرین وضعیت رسیدگی به لوایح الحاق به کنوانسیون پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در جلسه روز چهارشنبه ۱۱ مهرماه، توضیح داد که «فرصت نشد به این لوایح رسیدگی شود. ان شاءالله در دستور کار این هفته شورا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »